Draglucka ständigt vidöppen! Bra eller Dåligt?

Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

DavidU skrev:Hej,

återigen tack för att det finns folk som ni som försöker finna en lösning på andras problem!


Tycker ni inte att det är lite märkligt att inte installatören, som är "godkänd" av Värmebaronen och "stor och seriös" här nere i skåne, borde berätta detta, att dragluckan med stor sannolikhet är för liten?


Kan jag montera någon av de luckor du nämner, troligtvis, den sitnämnda, utan några större ingrepp? Jag menar, är det samma anslutning på de luckorna som du nämner Olle, eller är det skillnad mot Tigex 25:an?


Har förövrigt flyttat ut vikten något, kanske 15 mm, och luckan är inte vidöppen alltid.

Hej
det är stor skillnad på mått och utsende på dragbegränsare
Tigex 25 är Tigerholms egen dragbegränsare, KW dragbegränsare
är tyska dragbegränsare av mycket högkvalite.
Jag hjälper dej gärna med att hitta rätt dragbegränsare + adapter
och vist klarar du själv att montera dragluckan själv....
Transtemper har varit underleverantör av adepter till Koolmans KW dragbegränsare, Koolman sålde agenturen på KW dragbegränsare till Tigerholm och Transtemper levererar adetern till Tigerholm....
Det är inget fel på Tigerhoms dragbegränsare, det gäller bara att den hamnar i en anläggning som inte är förstor, Det är bättre att ha en dragbegränsare som är större o räcker till att reglera draget under hela
tiden...
Lite historia om luckornas uppkomst....
De kom till i slutet på 50 talet, men inte för att som nu reglera draget.
Utan deras uppgift var enbart att vädra ut kondensen som uppstod i samband med övergånen från ved o koks till olja och skorstens arean var helsten*halvsten , och rökgas tempen var för låg för att hålla skorstenen varm, som inte bör understiga 60°C ca 60 cm ifrån toppen....
Men med draglucka som ventilerar ut kondensen är risken mindre
att få kondens, men kolla försäkerhets skull ifall anläggnings verkningsgraden är för bra...
Tips om rökgaserna är för höga, se efter om det går att montera in en extra bafelplåt, som gör att rökgasvägen blir något längre...
Vad tempen ska vara vid utgången bestäms också av panans effekt
o skorstenens höjd o diameter...

MVH
Ruben
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hej.Jag har kört med denna anläggning i 6 år och jag har ingen dragbegränsare.Var skulle en sån kunna sitta i en sån här panna?Det är ett 100mm järnrör nerkört i skorstenen,då förre hyresgästen fick utfällning av olja på utsidan av skorstenen och rann ner i köket.Nu skall jag flytta till en annan villa och där tänker ägaren börja med pellets i stället för oljan.Vet ej hur det ser ut där än,men tanken är att jag tar med mig min brännare och då återkommer jag med frågor ang.den anläggningen :wink:

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Taxen skrev:Hej.Jag har kört med denna anläggning i 6 år och jag har ingen dragbegränsare.Var skulle en sån kunna sitta i en sån här panna?Det är ett 100mm järnrör nerkört i skorstenen,då förre hyresgästen fick utfällning av olja på utsidan av skorstenen och rann ner i köket.Nu skall jag flytta till en annan villa och där tänker ägaren börja med pellets i stället för oljan.Vet ej hur det ser ut där än,men tanken är att jag tar med mig min brännare och då återkommer jag med frågor ang.den anläggningen :wink:

Bild
Hej
Inte lätt att se på bilden var sotluckan sitter,inte eller om anslutningsröret
är placerat så det ger plats för dragbegränsaren där....
Men en sotlucka finns säkert inmurad i skorstenen, men det går inte att se någon på din bild i pannrummet....
Om sotluckan finns i ett intilligande rum så rådfråga sotaren var han anser att den bästa placeringen kan bli....
Skorstenens höjd i m + effekt
MVH
Ruben
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den enda sotluckan som jag sett efter 27 år,är luckan nere vid avloppsröret där rökgaserna går ut i skorstenen :wink: Skorstenen är väl ca 7 m.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Taxen skrev:Den enda sotluckan som jag sett efter 27 år,är luckan nere vid avloppsröret där rökgaserna går ut i skorstenen :wink: Skorstenen är väl ca 7 m.
Hej
Jag mistänkte att vid avloppsröret nere vid golvet där är kanske inte så
lätt att få plats med någon dragbegränsare....
Vad är måtten framför den luckan ??? Hakas luckan på plats ??
Ser ut som en gjuten lucka, kan det stå B7 ingjutet i luckan?
Dragbegränsaren har byggmått framför luckan ca 16cm
MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Taxen skrev:Hej.Jag har kört med denna anläggning i 6 år och jag har ingen dragbegränsare.Var skulle en sån kunna sitta i en sån här panna?Det är ett 100mm järnrör nerkört i skorstenen,då förre hyresgästen fick utfällning av olja på utsidan av skorstenen och rann ner i köket.Nu skall jag flytta till en annan villa och där tänker ägaren börja med pellets i stället för oljan.Vet ej hur det ser ut där än,men tanken är att jag tar med mig min brännare och då återkommer jag med frågor ang.den anläggningen :wink:

Bild
Hej
Ett litet tillägg angående oljebrännare som inte förbränner all olja...
Moderna oljebrännare med förvärmare och ner krymt brännar rör,
Betyder att den måste trimmas med ett elektroniskt rögasinstrument
för att få topp förbränning.... oljesöl = obränd parafinolja

MVH
Ruben
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den här gamla pannan skall jag sätta min brännare på i Juni,då jag flyttar dit :wink: Är en Aquator tidigt 60-tal.Får se hur jag skall göra anslutningen till den,med min brännare.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Taxen skrev:Den här gamla pannan skall jag sätta min brännare på i Juni,då jag flyttar dit :wink: Är en Aquator tidigt 60-tal.Får se hur jag skall göra anslutningen till den,med min brännare.

Bild
Hej
Fråga är det en sotlucka som man ser på bilden vid "hantaget"?
Oj då blev vist lite snålt skrivet... Hantaget / skyffel ...
om det är en sotlucka som syns där?
Dragbegränsare, den som ger pannan jämt skorstens drag....
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tor 12 apr, 2007 17:26, redigerad totalt 2 gång.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du menar den som sitter på luckan?Den är väl för att få in syre den vägen.Det är avd.för vedeldning till hö.om brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar