Fel på elskspiral??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mrsmp
Prima virke

Fel på elskspiral??

Inlägg av mrsmp »

Så j**** typiskt! preis idag, på skärtorsdan när allt har stängt bestämmer det sig för att börja jävlas...
Jag har en janfire flex a installerad i 2005. Har funkat smärtfritt tills idag, då det plötsligt börjar blinka terom och elspiral samtidigt...när jag kollar brännkoppen är den full med obränd pellets. Vet inte alls vad som är fel...är det elspiralen som lagt av? Så jag tömmer koppen, kör upp igen, men samma händer...vad gör man? :evil:
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Ja det verkar vara spiralen som har lagt av tyvärr :?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl ingen fara, du kan väl tända manuellt så länge, sen kan det ju vara lämpligt att ha en reserv liggande hemma för framtida händelser.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

micke_932 skrev:Det är väl ingen fara, du kan väl tända manuellt så länge, sen kan det ju vara lämpligt att ha en reserv liggande hemma för framtida händelser.
Har precis läst någon länk om att dom håller ett par år ungf...så då är det ju inte sådär jättekonstigt.
Skall definitivt ha ett par på lager hädanefter! Jag skickar ner gubben så får han tända manuellt...nåt skall väl han få göra också... :wink:
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

micke_932 skrev:Det är väl ingen fara, du kan väl tända manuellt så länge, sen kan det ju vara lämpligt att ha en reserv liggande hemma för framtida händelser.
Ja...det var ju just det att gubben aldrig rört någonting nere i källaren av brist på intresse...så han kommer ju upp och undrar hur man gör.
Jag har aldrig heller satt igång manuellt, så hur gör man då?
Kopplar av matningen, och sedan försöka få igång lite pellets i brännarkoppen...? När detta brinner ordentligt sätta igång matningen igen?
Man lär sig nåt nytt varje dag!
Men sedan när den kommit upp i temp kommer den väl koppla ur igen...och då är det bara att börja på nytt? :roll:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nej, den går ner på underhållsglöd.
Dvs om du kör på läge M , det är 12Kw + underhållseld.

Kolla nu bara så att pannan inte ökar för mycket i temperatur.
underhållselden är trots allt en 0,6-1,0 kw.
Det är lätt hänt att den går i kok dagtid så här års när huset inte förbrukar så mycket värme.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

elvis skrev:Nej, den går ner på underhållsglöd.
Dvs om du kör på läge M , det är 12Kw + underhållseld.

Kolla nu bara så att pannan inte ökar för mycket i temperatur.
underhållselden är trots allt en 0,6-1,0 kw.
Det är lätt hänt att den går i kok dagtid så här års när huset inte förbrukar så mycket värme.

Mvh
Nu har jag bytt elspiralen...så nu funkar allt igen. Fick tag i en spiral idag, skall se till att ha en i lager from nästa vecka. Inga kalla fossingar inatt :D
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Hur mycket kostar en ny elspiral?
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
Skantz
Ungskog

Inlägg av Skantz »

PeterG skrev:Hur mycket kostar en ny elspiral?

550-600 senast jag kolla
Janfire Flex A Exonom kombi panna 1964, litet "veckoföråd"
1½ plans villa från 1909 115kvm.
C.M.R.
Fröträd

priset beror på när, var och hur och av vem

Inlägg av C.M.R. »

STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Skriv svar