FLÖDEN VID LADDNING

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Vednisse skrev:
/Vednisse
Har du ljud i systemet är det fel??
Smala rör??Ny draget??Varför inte göra det riktigt från början???
Du har tydligen byggt ett nytt system som inte kommer att fungera på själv cirkulation jag tror på att du har varit rörkrökarlärling???
Ved Profilen.

Ja ja det fungerar hos mig med men det är väl ingen andledning att klanka ner på annat folk :roll:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:
Vednisse skrev: Har du ljud i systemet är det fel??
Smala rör??Ny draget??Varför inte göra det riktigt från början???
Du har tydligen byggt ett nytt system som inte kommer att fungera på själv cirkulation jag tror på att du har varit rörkrökarlärling???
Ved Profilen.

Ja ja det fungerar hos mig med men det är väl ingen andledning att klanka ner på annat folk :roll:
Nej det har du rätt i men det är inte det jag menar.

Det måste vara för höga flöden i för smala ledningar.Har man varit i röris branchen borde man veta om detta.
Någonting är fel när det hörs ljud från systemet när det är nydraget.
Dessutom är det samma sak som att dra 10mm rör på kall/varmvattnet så att det smäller i rörena när man stänger kranen.

Jag kan berätta att ett av dom bästa systemen som finns när det gäller vedeldning är faktiskt dom gamla överfalls systemen när man pumpar upp vattnet till radiatorerna på övervåningen i huset samt låta returvattnet
bara själv falla ner till värmepannans shuntgrupp som retur via en strypningsventil,då kan man få exakta flöden via att reglera strypningsventilen till dom rätta flödena.
Tyvär bygger man inte så idag.
Jag tror att det fanns ström i detta land innan dom började med detta.

Ved Profilen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har du ljud i systemet är det fel??
Smala rör??Ny draget??Varför inte göra det riktigt från början???
Du har tydligen byggt ett nytt system som inte kommer att fungera på själv cirkulation jag tror på att du har varit rörkrökarlärling???
För det första är det inte jag som dragit in det vattenburna radiatorsystemet. Det var gjort när jag flyttade in i huset, dessutom så använder man inte 1" rör längre :!: . Hade jag själv gjort det så hade jag nog gått upp en dimension ifrån stammarna ut till radiotorerna. Någon form av sus eller ljud lär du få även om du använder 3" rör, så länge du har en pump som går.
Självcikulation fungerar också utom på radiatorn som sitter i källaren..lägre än acktankarna.

/dapanic
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vednisse skrev:
Har du ljud i systemet är det fel??
Smala rör??Ny draget??Varför inte göra det riktigt från början???
Du har tydligen byggt ett nytt system som inte kommer att fungera på själv cirkulation jag tror på att du har varit rörkrökarlärling???
För det första är det inte jag som dragit in det vattenburna radiatorsystemet. Det var gjort när jag flyttade in i huset, dessutom så använder man inte 1" rör längre :!: . Hade jag själv gjort det så hade jag nog gått upp en dimension ifrån stammarna ut till radiotorerna. Någon form av sus eller ljud lär du få även om du använder 3" rör, så länge du har en pump som går.
Självcikulation fungerar också utom på radiatorn som sitter i källaren..lägre än acktankarna.

/dapanic
Det är som du skriver att man borde gå upp några tum på stammarna. Men jag förstår fortfarande inte ditt ljud som kommer från radiatorsystemet??

Ved Profilen
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Re: FLÖDEN VID LADDNING

Inlägg av leifa.k »

Ved Profilen skrev:
Kwc skrev: Hej Kent jag har skrivit om detta förut.

Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.

Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .


Man måste ha laddomat samt beredare i acktanken för att detta skall fungera.

Ved Profilen
Så har jag trots att alla avrådde detta... samt att jag har en termisk ventil ist.för laddomat vilket de flesta kanske känner till numera. Något jag skulle vilja komplettera med är att flödeshastigheten ändras vid annan rördiam. I mitt fall ändras flödeshastigheten dramatiskt när den närmar sig acktankarna, tankarna är parallellkopplade med 2" rör där pannans/radiatorernas krets går på, det innebär att flödeshastigheten ändras mycket när 1" kretsen går på 2 st 2" rör, i praktiken motsvarar det att 1" röret övergår till ett 3" rör och flödeshastigheten sjunker markant. Det innebär att vattnet in i tankarna har en låg hastighet och får en bra skiktning. Vid kall bottentemp i acken så drar det också ned flödet över tanken, fast flödeshastigheten över pannan kan vara hög, det spelar mindre roll huvudsaken är att flödet över tanken är låg. Har du 2 tankar som är parallellkopplade med samma rördiam. som till pannan så ändras oxå hastigheten över tankarna, det är det som är viktigt, pannans hastighet spelar ingen roll.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: FLÖDEN VID LADDNING

Inlägg av Ved Profilen »

leifa.k skrev:
Ved Profilen skrev:
Kwc skrev: Hej Kent jag har skrivit om detta förut.

Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.

Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .


Man måste ha laddomat samt beredare i acktanken för att detta skall fungera.

Ved Profilen
Så har jag trots att alla avrådde detta... samt att jag har en termisk ventil ist.för laddomat vilket de flesta kanske känner till numera. Något jag skulle vilja komplettera med är att flödeshastigheten ändras vid annan rördiam. I mitt fall ändras flödeshastigheten dramatiskt när den närmar sig acktankarna, tankarna är parallellkopplade med 2" rör där pannans/radiatorernas krets går på, det innebär att flödeshastigheten ändras mycket när 1" kretsen går på 2 st 2" rör, i praktiken motsvarar det att 1" röret övergår till ett 3" rör och flödeshastigheten sjunker markant. Det innebär att vattnet in i tankarna har en låg hastighet och får en bra skiktning. Vid kall bottentemp i acken så drar det också ned flödet över tanken, fast flödeshastigheten över pannan kan vara hög, det spelar mindre roll huvudsaken är att flödet över tanken är låg. Har du 2 tankar som är parallellkopplade med samma rördiam. som till pannan så ändras oxå hastigheten över tankarna, det är det som är viktigt, pannans hastighet spelar ingen roll.
Japp nu håller jag med dig,jag har flödesmätare mitt laddningsflöde ligger på ca: 30 liter/timme så några höga flöden är det inte fråga om på laddningen.

Ved Profilen.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev: Nee! Låt pumpen gå hela året. Förbrukning ca: 60 -80 Watt.

Ved Profilen.
Min Grundfos drar 35w på läge 1 :)
Jag skriver ett snitt i Watt vad förbrukningen kan tänkas vara på en pump!!
Alla har inte grundforspumpar som drar 35W.Alla kör inte på läge 1 heller.Fast dom borde göra det??
Dom flesta pumpar som är installerade i äldre fastigheter är 3-Fas pumpar som drar betydligt mera.

Tänk på det! Ved Profilen
Ähumm, nu vill jag inte att detta skall växa till någe stort eftersom vi har kunnat börja samsas.... Så här är det om jag inte missminner mig alltför mycket: Har du en elmotor eller ett elmotstånd (elpatron t.ex) på 1 fas och en annan på 3 faser och bägge utvecklar samma effekt så tar den med 3 faser MYCKET MINDRE STRÖM! och är alltså MYCKET BILLIGARE I DRIFT! Jag har i mitt knä en 3-fas cirkpump från växjö från en äldre fastighet. Typ 20HAV 25W 3X220/380 V. 50Hz. Nr: 7140. En såndär som man ställer med 2st. vita rattar på var sida om pumpen på trycksidan som är ställbart i 4 lägen. 1,2,3,4. Rattarna står på läge 4, vilket säkert är för mycket. Om ställer om rattarna till en lägre siffra så stryper man flödet och då tar pumpen ÄNNU MINDRE STRÖM för den uträttar inte lika mycket arbete då. Jag skall visa räkneexempel på att 3-fas tar mycket mindre ström än 1-fas vid samma effekt. Om jag har räknat fel så hoppas jag att jag blir tillrättavisad. Jag tar ingen hänsyn till "cosinus". 1-fas P=UxI 230x0.11= 25w. 3-fas P=1.73x400x0.036=25w Alltså en enfasmotor på 25w. tar 0.11 Ampere, en 3-fasmotor på 25w. tar 0.036 Ampere. En mycket stor skillnad, så det kanske inte är så tokigt med gamla 3-faspumpar från äldre fastigheter ändå. :thumleft:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Rodgeman
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 21:18
Ort: Bollebygd

Inlägg av Rodgeman »

leifa.k skrev:
Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev: Detta stämmer säkert.. Kan du inte förklara för en hempulare.. vad faktorn 1.73 står för??

Och vad är det vi betalar för från vattenfall?? Effekt eller ström??

Som jag ser det .. Så kostar det lika mycket.. Men man behöver inte säkra upp lika mycket föör 3 fas pumpen.. Men det åtgår lika många watt.. i båda ex. och det är väl uttagen effekt vi betalar för??

Och en annan nackdel kan ju vara att vid ett avbrott från Vattenfall kan man med en enfaspump nytja en konverter för att få cirukulation på systemet. Vilket blir lite värre med en 3 fasare..

/Rodge
Min Grundfos drar 35w på läge 1 :)
Jag skriver ett snitt i Watt vad förbrukningen kan tänkas vara på en pump!!
Alla har inte grundforspumpar som drar 35W.Alla kör inte på läge 1 heller.Fast dom borde göra det??
Dom flesta pumpar som är installerade i äldre fastigheter är 3-Fas pumpar som drar betydligt mera.

Tänk på det! Ved Profilen
Ähumm, nu vill jag inte att detta skall växa till någe stort eftersom vi har kunnat börja samsas.... Så här är det om jag inte missminner mig alltför mycket: Har du en elmotor eller ett elmotstånd (elpatron t.ex) på 1 fas och en annan på 3 faser och bägge utvecklar samma effekt så tar den med 3 faser MYCKET MINDRE STRÖM! och är alltså MYCKET BILLIGARE I DRIFT! Jag har i mitt knä en 3-fas cirkpump från växjö från en äldre fastighet. Typ 20HAV 25W 3X220/380 V. 50Hz. Nr: 7140. En såndär som man ställer med 2st. vita rattar på var sida om pumpen på trycksidan som är ställbart i 4 lägen. 1,2,3,4. Rattarna står på läge 4, vilket säkert är för mycket. Om ställer om rattarna till en lägre siffra så stryper man flödet och då tar pumpen ÄNNU MINDRE STRÖM för den uträttar inte lika mycket arbete då. Jag skall visa räkneexempel på att 3-fas tar mycket mindre ström än 1-fas vid samma effekt. Om jag har räknat fel så hoppas jag att jag blir tillrättavisad. Jag tar ingen hänsyn till "cosinus". 1-fas P=UxI 230x0.11= 25w. 3-fas P=1.73x400x0.036=25w Alltså en enfasmotor på 25w. tar 0.11 Ampere, en 3-fasmotor på 25w. tar 0.036 Ampere. En mycket stor skillnad, så det kanske inte är så tokigt med gamla 3-faspumpar från äldre fastigheter ändå. :thumleft:
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag måste rätta mig själv, man skall inte sitta och skriva och räkna mellan vändskiftena. Kom på det på väg till jobbet i morse, det är ju effekten vi betalar för, 25w är 25w oavsett spänning eller antal faser och det kostar som du skriver lika mycket, som sagt så fick jag lite tankevurpor. Det jag for efter var att gamla 3-fasare inte behöver vara dyrare i drift. Jag hade en likadan pump 3-fas tills jag installerade min nuvarande panna, att jag valde bort den berodde på att de vita rattarna sprack när jag skulle vrida på dom, fick det tätt med o-ringar och brickor utanpå. Faktor 1.73 är "roten ur tre" som man använder vid 3-fasberäkning. Sedan så är det ju en fördel med att kunna använda konverter som sagt. Jag lärde mig en sak till, skriver man med stora bokstäver så skriker man, mycket illa att jag gjorde det, det var inte min mening, illa, mycket illa. :oops:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att denna tråd har gjort sitt. Ingen kommer längre!
Jag tycker att vi skapar en ny tråd i stället som heter. Olika typer av flöden/effekter i ett vanligt vedeldat värmesystem med acktank.
Det tänker jag göra när jag har rörmockrat färdigt.Lite jobbigt att tömma ur systemet ofta,men har man intresse så har man????

Skall flytta om lite flödes mätare i värmesystemet.Har under en tid mätt flödena på acktanken längst bort från pannan.Nu skall jag flytta flödesmätaren till tank Nr1 närmast pannan så att jag kan mäta totala flödet genom båda tankarna vid laddning.Kommer även att göra vissa tester på laddomatens flöden samt funktion.

Ni som inte vet är att mäter man flödet samt tempskillnad får man fram effekten eller förbrukningen på olika delar i värmesystemet.

Hoppas att intresse finns.

Ved Profilen.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Innan vi stänger..... var har du fått tag på dina flödesmätare? Jag har letat men hittar fanken inga för 1" eller större til vettiga priser!

/jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Innan vi stänger..... var har du fått tag på dina flödesmätare? Jag har letat men hittar fanken inga för 1" eller större til vettiga priser!

/jörgen
Vi kan väl fortsätta här då. Du kan väl höra med eon dom byter ju ut fjärrvärme mätare ibland som även någon annan skrev i en annan tråd.

Ved Profilen.
Skriv svar