Lite varmvatten

Skriv svar
Värmetorsk
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 11:50

Lite varmvatten

Inlägg av Värmetorsk »

Bränner pellets i en NIBE City panna. Värmen i huset fungerar klockrent, rökgastemp och allt "lull lull" är i ordning. Men jag har löjligt lite varmvatten. En duch sen är det slut... Vet inte om varmvattenberedaren i city pannan är underdimentionerad för våra behov eller vad det är som är "fel".
Har funderat på om jag ska installera en acc. tank men acc.tank på en pelletsanläggning känns lite fel.
Skulle man kunna installera en vanlig elektrisk varmvattenberedare som komplement till den beredare som redan finns i pannan? vad gör det rent ekonomiskt? Får jag igen lite av det jag förlorar på el-kostnaden på lägre pelletsförbrukning? Framför allt känns det onödigt att bränna på full njure på sommaren när det bara är för varmvattnet.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

hej hej.. hur varmt kör du pannan, och hur varmt varmvatten blandar du ut?? jag har samma panna och vi kan nog duscha 3-4st x 7min utan problem. kan väll inte fylla badkaret till topp med skållevatten men badvarmt funkar fint!!

Kan tillägga att jag drar ut jäkligt varmt vatten vid blandaren på pannan!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Hej
Nibe City har plattvärmeväxlare tror jag. Om du bor i ett område med mycket kalkrikt vatten så kanske värmeväxlaren har kalkat igen.
Pellets på sommaren tror jag inte är särskilt bra för vare sig ekonomin, miljön eller brännarens tändspiral.
Det har kommit någon ny luftvärmepump ansluten till varmvattenberedare som verkar mycket intressant. Jag är spekulant på en sån om den håller vad reklamen lovar.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Vet inte om det är korrekt, men nog borde det vara bättre med en elektrisk varmvattenberedare på sommarhalvåret. Inte ens nu värmer jag upp villan med pellets. Blir bara för varmvatten.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Du kan ju även kolla om cirkpump funkar till plattvärmeväxlaren.
Om den inte går på när du skruvar på varmvattnet ,kan det vara
den, eller kanske flödesvakten som talar om när pumpen ska starta


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag såg att någon hade räknat på det och det gick väl jämt ut i driftkostnad. Har man en el-VV-bereder redan tror jag att det kan vara praktisk men det löner sig nog inte att få en monterat, iaf. rent ekonomisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Re: Lite varmvatten

Inlägg av Mekaniker »

Värmetorsk skrev:Bränner pellets i en NIBE City panna. Värmen i huset fungerar klockrent, rökgastemp och allt "lull lull" är i ordning. Men jag har löjligt lite varmvatten. En duch sen är det slut... Vet inte om varmvattenberedaren i city pannan är underdimentionerad för våra behov eller vad det är som är "fel".
-Att felsöka om vv-beredaren ger tillräckligt hett vatten före reglerventilen är enkelt, be frun i huset att ta en dush på samma gång som du mäter temperaturen på utgående vv-röret från pannan (skall vara samma temp som i pannan): En normal dush skall inte sänka tempen mera än kanske 10 grader, kontrollera också vilken temp som går ut i "rören" efter blandningsventilen= de har en förmåga att fastna på ett läge= svalt vatten som följd


Skulle man kunna installera en vanlig elektrisk varmvattenberedare som komplement till den beredare som redan finns i pannan? vad gör det rent ekonomiskt? Får jag igen lite av det jag förlorar på el-kostnaden på lägre pelletsförbrukning? Framför allt känns det onödigt att bränna på full njure på sommaren när det bara är för varmvattnet.
-Att sätta en liten vanlig vv-beredare (max 100 l) i serie med pannans utgång från vv-beredaren före blandningsventilen är ett enkelt och hyfsat billigt sätt att garantera att det alltid finns varmvatten. Den elektriska vv-beredarens reglerventil samt övertryck skall lämnas bort, det finns ju redan.
Varför funderar någon?
Jo,pannan ger normalt ut vatten på 70 <-> 80 grader, allt efter man använder så hålls ju beredaren varm. Termostaten till elmotståndet får vara på 65 grader.
Buffert helt enkelt, vill man snabba upp så kopplar man in en pump som garanterar att beredaren hålls på samma som pannan= Kan bli dyrt om pannan slocknar: Beredarens motstånd försöker värma upp pannan...

Nu i påsk gör jag så här hemma, eldar med ved en gång i dygnet och en buffert på 100 liter med "laddningspump" kommer att garantera v-vatten ännu nästa kväll
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
olle svensson
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 30 jan, 2007 16:26
Ort: Mindre ort i NV Skåne

Inlägg av olle svensson »

Höj panntemperaturen !
/Olle
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Skriv svar