Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..

Inlägg av GoForIt Pellets »

När jag idag skulle göra veckans underhåll på brännaren, och tar ur innerröret från ytterröret så upptäcker jag en fem cm lång "uppfläkt" spricka..

Bild

Brännaren har gått nio dagar sedan jag hade borta röret förra gången. Och då syntes inga förändringar. Märkligt att skadan kan uppkomma så fort.

Det här röret är det andra (bytt december 2005) sedan installationen (december 2003). Tydligen är livslängden alltså cirka två säsonger på dem.

Denna gången är skadan på höger sida, och en liten kort "uppfläkt" spricka. Förra gången var det också en betydligt större deformering av hela röret,och då var det på vänster sida.

Jag vet inte om det kan ha inverkat, men vi har haft två driftsstörningar den senaste månaden. Vid båda tillfällena har pelletsen stegrats i matarröret. När jag då har tagit bort brännaren för att kontrollera, så har det varit en extra "slaggvall" på själva rostret. Alltså inte så att den stora högen framför har legat över in mot rostret, utan en egen liten "vall" på själva rostrets främre del. Jag inbillar mig att detta är orsakat av att rostret börjar bli slitet, och har avlagringar som inte går att få bort, vilket gör att det sätts igen lättare. Jag inbillar mig också att det gör att förbränningsytan/platsen hamnar längre in i brännaren och blir mindre än vad som är normalt. Skulle alltså detta också kunna göra så att lågan riktas onormalt, och på så sätt kan bränna sönder röret på kort tid? Någon med liknande iakttagelser?

Nu kom det ju ändå ganska passligt, med tanke på stundande vårvärme.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej
tråkigt med ditt rör har ställt liknade frågor under "Diskuterar om inrebrännrör (Edit: byt rubik Har mött VB)" här kommer en rad frågor

har du justerat brännaren med co mätare?

vad har du för rökgastemp?

hur många varv gör skruven vid stardos?

har du bytt pellets sort utan att justera om brännaren?

kör du på lågfar modelerande eller högfart?

har du tempgivare så att brännaren bestämer start stopp i stället för oljetermostaten?

skulle vara tacksam om du hade lust att svara på dessa frågor försöker att komma runt detta problem har ingen som hellst löst att byta rör själv :wink:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

triumph246 skrev:hej
tråkigt med ditt rör har ställt liknade frågor under "Diskuterar om inrebrännrör (Edit: byt rubik Har mött VB)" här kommer en rad frågor

har du justerat brännaren med co mätare?
Nej, det är den inte. Tyvärr så misskötte sig den ursprungliga installatören, och gjorde inte detta.
vad har du för rökgastemp?
Nysotad vid lågeffekt cirka 120 grader.
hur många varv gör skruven vid stardos?
Drygt två varv
har du bytt pellets sort utan att justera om brännaren?
Som sagt är den aldrig injusterad med instrument. Vi har kört tre olika sorters pellets. Mest SÅBI/Neova.
kör du på lågfar modelerande eller högfart?
Normalt bara lågeffekt. Modulerande vid extrem kyla.
har du tempgivare så att brännaren bestämer start stopp i stället för oljetermostaten?
Nej. JOKER har inbyggd vvb, så den styrs via pannans termostat.
skulle vara tacksam om du hade lust att svara på dessa frågor försöker att komma runt detta problem har ingen som hellst löst att byta rör själv :wink:
Som jag uppfattar det, så är det inre brännarröret att betrakta som en förslitningsdetalj. Vilket också Värmebaronen bekräftar. Dock skulle man ju önska att livslängden var något längre. Fast å andra sidan, så har det väl passerat cirka 10 ton pellets genom det aktuella röret.

Jag uppfattar inte att det hela är orsakat på grund av bristen på injustering med instrument. En sådan injustering på en övermatad brännare typ Viking Bio förstår jag är svår att få bra på grund av ojämnheterna med matningen.

Jag skall efterhöra med Värmebaronen om de har gjort någon förändring av materialkvalitén sedan förra bytet. Om inte, så är jag också inne på att testa med ett särskilt extra innerrör (från lokal plåtslagare) som diskuteras i en annan tråd.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej
tack för dina svar vet du när din bränare startar stoppar vilket tempraturspann du har startat vid 62 stoppar vid 80grader :?:

vet inte hur jokern är byggd är det en ren pellets panna :?:

har fått för mig att dom som konverterar från olja använder panntermostaten då startar pannan efter att den har sjunkigt typ 6grader alltså vid 74grader min panna hade en termostat som ropade efter värme efter 3grader så den startade ofta gick kort tid då blir ju avkylningen av bränar röret liten

kanske lika bra att skaffa ett extra rör direkt för mig

det stämer det du säger att det är svårt att justera in bränaren med co mätare på grund av den ojämna matningen ångrar att jag inte köpte en spanmålsskruv istället tanken med frågan var att om man justerar på fri hand så är det lätt att det blir fel och då kan du få en hög värmeutvekling i röret

olika pellets sorter påverkar åxå hur förbräningen

har som sagt bara kört sedan januari så man är färsk på detta område och vill skaffa sig erfarenhet av andra så man "slipper uppfinna hjulet igen"
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

triumph246 skrev:hej
tack för dina svar vet du när din bränare startar stoppar vilket tempraturspann du har startat vid 62 stoppar vid 80grader :?:

vet inte hur jokern är byggd är det en ren pellets panna :?:

har fått för mig att dom som konverterar från olja använder panntermostaten då startar pannan efter att den har sjunkigt typ 6grader alltså vid 74grader min panna hade en termostat som ropade efter värme efter 3grader så den startade ofta gick kort tid då blir ju avkylningen av bränar röret liten

kanske lika bra att skaffa ett extra rör direkt för mig

det stämer det du säger att det är svårt att justera in bränaren med co mätare på grund av den ojämna matningen ångrar att jag inte köpte en spanmålsskruv istället tanken med frågan var att om man justerar på fri hand så är det lätt att det blir fel och då kan du få en hög värmeutvekling i röret

olika pellets sorter påverkar åxå hur förbräningen

har som sagt bara kört sedan januari så man är färsk på detta område och vill skaffa sig erfarenhet av andra så man "slipper uppfinna hjulet igen"
Värmebaronens JOKER är ursprungligen konstruerad för oljebrännare, men fungerar ypperligt med pelletsbrännare också. Den inbyggda termostaten har en hysteres på cirka 8 grader. I mitt fall går den mellan 72-80 grader. Under vintertid med högt uttag, så hinner temperaturen sjunka ytterligare ett antal grader innan brännaren har hunnit starta och leverera värme.

Till Viking Bio finns som tillbehör en särskild panntemperaturgivare, som gör att brännaren styr panntemperaturen istället för pannan. Denna används i de fall pannan saknar inbyggd VVB, eller annan styrning. I mitt fall tror jag inte den skulle tillföra någon större skillnad.

Kolla med din installatör angående reservdelar som roster, brännarrör etc. Har de tänkt lagerhålla?

Min anläggning är injusterad (av VB regionsansv) med sottalspump några månader efter installationen. Lågan ser bra ut, röken ur skorstenen ser bra ut (syns vid uppstart, och kondens vintertid) och jag har ju väldigt låga rökgastemperaturer. Då jag dessutom nästan enbart kör på lågeffekt, så tvekar jag på att det skulle vara för höga temperaturer som orsakar sprickorna på brännarrören.

Det här forumet är suveränt, och har varit min räddning eftersom vi inte har kontakt med någon lokal installatör längre.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej
jag känner till givarn och att den är främst för dom som har värmeväxlare på varmvattnet

skaffade en egen givare som jag monterade eftersom jag tror att dessa ideliga starter kostar pengar så nu startar bränaren vid 61 stoppar vid 82 det var det närmsta jag kunde komma efter att jag fått kurvan på orginalgivaren från värmebaronen

jag har vvb i pannan men tycker mig märka en skilnad på pellets åtgången tyvärr så körde jag bara en månad utan givar och hade den på modellerat +tidförskjutning så jag kan inte svära på att den drar mindre (för kort interval) ute tempen var ialla fall liknade under perioden

kör nu enbart på lågeffekt antar att 15kw borde räcka

synd att rören verkar vara dåliga har ju själv inte hunit med så många ton pellets än så den som lever får väl se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

triumph246 skrev:hej
jag känner till givarn och att den är främst för dom som har värmeväxlare på varmvattnet

skaffade en egen givare som jag monterade eftersom jag tror att dessa ideliga starter kostar pengar så nu startar bränaren vid 61 stoppar vid 82 det var det närmsta jag kunde komma efter att jag fått kurvan på orginalgivaren från värmebaronen

jag har vvb i pannan men tycker mig märka en skilnad på pellets åtgången tyvärr så körde jag bara en månad utan givar och hade den på modellerat +tidförskjutning så jag kan inte svära på att den drar mindre (för kort interval) ute tempen var ialla fall liknade under perioden

kör nu enbart på lågeffekt antar att 15kw borde räcka

synd att rören verkar vara dåliga har ju själv inte hunit med så många ton pellets än så den som lever får väl se
Vad är det för givare?

Vad har du för utrustning förresten? (Uppdatera gärna din profil..)

Temorärt insatsrör är på gång tills dess nytt brännarrör kommer. Kanske blir permanent..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej
har en viking bio med ett mafa 720liter föråd diomtopp panna från -88

skall se om jag hittar tabelen som jag fick av värmebaronen har för mig att det var ett ntc motstånd får kolla hemma vad listan är om den finns kvar sådana motstånd är ju inte dyra ens på elfa kabelskorna på kretskortet är ju standad och en kontakt i mellan som under lättar vid sotning för jag hittade ingen sådan kontakt som siter orginal så jag bytte till en annan
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej igen

fann karistiken på motståndet
35grader celsius 6531ohm
40 50326
65 2082
70 1752
75 1479
80 1255

la in givaren i samma dykrör som till givaren för panntermostaten
har funkat fint för mig :D
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..

Inlägg av manin »

Nämen igen tänker jag då jag uppläste.
GoForIt Pellets skrev: Det här röret är det andra (bytt december 2005) sedan installationen (december 2003). Tydligen är livslängden alltså cirka två säsonger på dem.
Ja så tydligen håller bara mellan 2-3 år sade min Röris heller från VB och svarade -att brännröret är en förslitning. så tyvärr tror jag sant, men ... måste någon har lite spela roll med brännare, som sagt möjlig för mkt het som man kan ställa in så att får dämpa till. Ex kanske högeffekt bör vara en tidmax, kanske ska vara intervall som standard på 6-8ºC lämplig, men inte ska göra så här som jag vid start 60ºC och avslut vid 80ºC ju långtid med högeffekt efter 20 minuter och min går från 60 te 80 på ca 40 minuter.
Kanske stäng av högeffekt, och går bara på lågeffekt heltid?
Kan va att rökgas som VB rekommerade på runt 185ºC än vad vi och ni har för rökgastemp. var ej riktig. Min går mellan 170º-210ºC resp låg-/högeffekt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
triumph246
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 19 jan, 2007 11:04
Ort: göteborg

Inlägg av triumph246 »

hej
jag kör min bränare på enbart lågeffekt men mitt hus är ju bara hälften istorlek mot ditt. men det det är dåligt isolerat antar att start vid 62 stopp vid 80 är bra för då går bränaren längre varje gång den går kostnaden är att tända och släcka lågan om jag har förståt det rätt start och stop tiderna komer från instalationsbeskrivningen. en del andra bränare går med underhållsfyr men det finns inte på vb
den som aldrig gör några fel är den som aldrig gör något

vb-bio på diomtopp-88 mafa 720l
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Hur mycket kostar ett brännarrör ? Håller dom kortare än 2 år så borde Värmebaronen stå för kostnaden enl konsumentköp-lagen. Såg att du kör med påslag 72 o avslag 80 grader, det gör väl att brännarn får gå ofta när det är kallt, kanske aldrig hinner svalna då med kortare livslängd som följd.
Är det fler som fått byta, som kör med ex 62-80 istället ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:..Kanske stäng av högeffekt, och går bara på lågeffekt heltid?
Kan va att rökgas som VB rekommerade på runt 185ºC än vad vi och ni har för rökgastemp. var ej riktig. Min går mellan 170º-210ºC resp låg-/högeffekt.
Detta sista röret har nästan enbart gått på låg effekt. Modulerande vid enstaka tillfällen vid extrem kyla.

Jag har bara 120 grader i rökgastemperatur nysotad. Så att temperaturen skulle vara orsaken det vet jag inte om jag köper. Så effektiv tror jag inte min Joker är. Jag har dessutom ett rökrör utan turbulator!

Eftersom sprickan uppkom så hastigt, och i kombination med vissa driftsproblem, så är jag mer inne på att rostrets renhet spelar in, och påverkar lågan. Och det är i slutskedet, för den stora orsaken är att innerröret är av för tunt material, och av för dålig kvalité. Så nu skall jag testa med det extra innerröret från den lokala plåtslagaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

vatsug skrev:Hur mycket kostar ett brännarrör ? Håller dom kortare än 2 år så borde Värmebaronen stå för kostnaden enl konsumentköp-lagen.
Det finns ju två olika varianter av brännarrör, och dessutom med resp. utan gavel. Priserna finns på VB hemsida. Jag köpte nu ett rör med gavel, då min gamla är lite sprucken (efter den ursprungliga felaktiga installationen). Det kostade 963 kr + moms.

Värmebaronen ser brännarrören som en förslitningsdetalj. Dessa omfattas ju då inte av konsumentköplagen. Däremot skulle de (eller snarare deras återförsäljare) kanske vara lite tydligare med vilka krav på underhållskostnader brännaren förväntas få, redan före köp.
Såg att du kör med påslag 72 o avslag 80 grader, det gör väl att brännarn får gå ofta när det är kallt, kanske aldrig hinner svalna då med kortare livslängd som följd.
Kan du bekräfta att det är så, eller var det mer en hypotes?

Hysteres har vi ju diskuterat tidigare. Och visst vore en justerbar det optimala, tycker jag. I vårt unika fall har jag dock svårt att de att en högre hysteres skulle fungera under huvudperioden (vintertid). Eftersom vi har ett enrörssystem, så schuntar jag ut en hög utgående temperatur. Ofta 60 grader. (Upp till 70 grader när mätaren kryper under -20). Så när termostaten kallar på brännaren vid 72 grader, så fortsätter pannans temperatur att sjunka ytterligare innan brännaren har hunnit starta upp och börjat avge effekt. Så temperaturen i pannan kanske vänder på 65 grader. Och shuntar jag då ut 60 grader, så är ju schunten nästan helt öppen. Och då får ju brännaren kämpa en rejäl stund för att nå upp till 80 graders panntemperatur igen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Efter att ha bytt rör 2 ggr så är jag inne på
så är jag mer inne på att rostrets renhet spelar in, och påverkar lågan
Detta påverkar luftströmmarna och lågans form/riktning, så lågan slår emot röret. Som sagts tidigare så kan det gå fort när röret bränns sönder.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar