Brännaren har gått nio dagar sedan jag hade borta röret förra gången. Och då syntes inga förändringar. Märkligt att skadan kan uppkomma så fort.
Det här röret är det andra (bytt december 2005) sedan installationen (december 2003). Tydligen är livslängden alltså cirka två säsonger på dem.
Denna gången är skadan på höger sida, och en liten kort "uppfläkt" spricka. Förra gången var det också en betydligt större deformering av hela röret,och då var det på vänster sida.
Jag vet inte om det kan ha inverkat, men vi har haft två driftsstörningar den senaste månaden. Vid båda tillfällena har pelletsen stegrats i matarröret. När jag då har tagit bort brännaren för att kontrollera, så har det varit en extra "slaggvall" på själva rostret. Alltså inte så att den stora högen framför har legat över in mot rostret, utan en egen liten "vall" på själva rostrets främre del. Jag inbillar mig att detta är orsakat av att rostret börjar bli slitet, och har avlagringar som inte går att få bort, vilket gör att det sätts igen lättare. Jag inbillar mig också att det gör att förbränningsytan/platsen hamnar längre in i brännaren och blir mindre än vad som är normalt. Skulle alltså detta också kunna göra så att lågan riktas onormalt, och på så sätt kan bränna sönder röret på kort tid? Någon med liknande iakttagelser?
Nu kom det ju ändå ganska passligt, med tanke på stundande vårvärme..