Bulkkopplingens höjd över mark?

Skriv svar
cy_berg
Gallringsobjekt

Bulkkopplingens höjd över mark?

Inlägg av cy_berg »

Hejsan!
Jag har byggt ett pelletsförråd till min blivande pellets-anläggning och har en fråga kring bulkkopplingens höjd. Lite data kring förrådet:
Förrådet är byggt med 95*45mm reglar CC40 med 12mm plywood (dubbel botten). Förrådet är placerat i ett gammalt uthus och ligger alltså i markplan. Måtten är ca:
Bredd: 1,8m
Längd: 3m
Höjd: 1,8m

Nu har jag läst mig till att anslutningshöjden på bulkkopplingen får vara max 1,3m ovanför marken om röret ansluts vågrätt. Detta gör isåfall att jag inte kan fylla förrådet till mer än den höjden (1.3m) gissar jag och det räcker ju inte långt när höjden på förrådet är 1,8m, eller tänker jag helt fel? Hur kommer det sig att anslutningshöjden inte får överstiga 1,3m vid vågrät montering av bulkkopllingen? Hur ska jag göra för att kkunna fylla mitt förråd så högt som möjligt?
/Kristian
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har också undrat över måttet 1,3 m......

Min koppling sitter mer än 2 m (kommer inte ihåg det exakta måttet) över mark och ännu har ingen klagat på den placeringen, efter snart 9 års användning. Jag brukar ställa ut en "trappstege" vid varje fyllningstillfälle så att det skall bli lättare att nå bulkkopplingen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

Tack för det snabba svaret! Jag har inte ens tänkt på att anledningen till höjd-begränsningen skulle vara att det skulle vara jobbigt för personen som fyller på att nå upp till bulkkopplingen men så är det säkert. Jag tänkte att det kanske var för att man inte ville att änden på slangen från bilen skulle komma högre upp än fästpunkten på bulkbilen (alltså att det skulle göra att trycker skulle försämras) men jag tyckte det lät så orimligt. Men OK, då borde det inte vara några problem att sätta det på 1,6m upp eller nåt sånt (så har jag 20cm upp till taket på förrådet) och komplettera med en liten pall :)
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Går det inte att sätta den på 1,3m och göra en böj upp till den nivå duvill ha?

blir både du och eventuelt klagande leverantör glad =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

Menar du att montera bulkkopplingen vertikalt (istället för horisontellt) utanpå väggen och med en 90graders böj på rätt höjd leda in röret horisontellt in i förrådet? Jag vill helst undvika böjar eftersom det inte är så bra för pelletsen, plus att jag vill att så lite som möjligt av bulkkoppling+rör ska synas utifrån så jag vill gärna undvika den varianten. Men tack för tipset :)
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

90böjar är det tillåtet med pellets`? (inblåsning då)
kanske blandar ihop med WC-avlopp som jag greja med i sommar =P

du har nog helt rätt, ska nog undvika minsta lilla böj.. verkar ju som vissa leverantörer blåser på som f*n om man inte är hemma, kan ju inte vara bre med mer onödiga böjar då =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har du den högt placerad så kommer en del leverantörer att placera en 90-böj direkt på din bulkkoppling, för att sedan sätta sin slang på den.

De menar att det inte fungerar annars, men det gör det visst. Har fått några leverantörer att "hoppa över" böjen, men det gäller att man är hemma vid leveransen och kan kontrollera så att de gör som man själv vill........

Sedan har vi det här men slangen från bulkbilen också. Vissa använder gummislang medans andra har "hård böjbar aluminiumslang". Gummit lär enligt vissa slita på pelletsen och har svårt att ansluta till en högt placerad bulkkoppling utan att montera en böj emellan. Medans aluminiumslangen går alldeles utmärkt att montera till ett högt uttag (någon har varit rädd för att "knäcka" slang/röret, går att stötta med trappstege).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har nu kollat. Min bulkkoppling sitter med centrum 2,5 m över mark (lite mer än 1,3 m.......).
Moderator
Begge
Frö

De flesta verkar ha förstått leverantörens dilemma

Inlägg av Begge »

Enl. mina erfarenheter som leverantör av pellets under 10 år finns det de som bryr sig om material, spånfraktion, damm, grannar, chaufförer osv.
Det här forumet bevisar tydligt att det är så. :D
------------------------------------------------------

Så här ligger det till.
För att blåsa pellets med så lite finfraktion som möjligt krävs ett stort kunnande både hos chaufför och den som bygger ett förråd.
Det som kan påverka materialet är bl.a:

¤ Antal böjar och böjarnas diameter. Varje böj sliter på materialet och minskar hastigheten genom slangar och rör.

¤ Antal kopplingar på slangar och böjar. Varje koppling sliter på på pelletsen och det är viktigt att en koppling inte ligger i en böjning av slangen.

¤ Rörens beskaffenhet och hopfogning. Dåliga rör som spiro, dåligt svetsade rör, hopfogning genom plåtskruv ger ökad finfraktion.

¤ Blåsavstånd i bulkförråd. Blåsavstånd...mellan 2,5 och 3 m rekommenderas vid "normal" lossning.

¤ Dämpningsmaterial och placering i förrådet. T.ex. en gammal trasmatta som hängs 5 cm från bortersta väggen. De som sätter något som pelletsen ska spruta mot långt tidigare är helt ute och cyklar.

¤ Slanglängd och slangen dragning över sluttningar, murar. Slanglängden har, mot mångas funderingar, inte så stor betydelse. Blåser själv på flera ställen med upp till 50 m slang och kanonfin pellets. Däremot är det problem vid dragning på tomter och sluttningar där slangen hamnar trappstegsvis, det är bland det värsta vid lossningar, luften går på något vid i överkant på slangen vilket får en lång lossningstid och dålig fyllning i förrådet. Vid denna typ av lossning krävs ett högre tryck och luftmängd.

¤ Lossningstryck och luftmängd. Måste ställas in individuellt för varje lossningsplats.

Så till rörhöjder och pelletsblåsning.
Jag brukar rekommendera en vertikal anslutningshöjd om LÄGST 170 cm och högst 200 cm över marknivå. Anledningen är att slangen ska ligga i en snygg långböj utan risk för att knäckas.
Vid mått under 170 cm kan man tvingas lägga på en 45-gradersböj vilken är en bidragande orsak till finfraktion. Vid mått över 200 cm krävs att något stabilt ställs fram för att chauffören ska kunna ansluta slangen.

Vid horisontell anslutning ska stosen inte vara högre än 30 cm över marknivå!!! Över denna höjd krävs en eller annan specialhållare för att slangen ska ligga rätt, precis som någon påpekar, en stege eller liknande.
Men ju högre anslutningen sitter desto fler "hållare" krävs för att få slangen att ligga rätt, finns inte tillgång till detta måste en 90 eller 45-gradersböj apliceras.

:idea: Så till det viktigaste för er som tänker bygga förråd, kontakta någon kunnig person som kan bulkleveranser. Jag har under mina 10 år i branshen hittat det ena efter det andra chockartade förråd allt från 4"-rör utan stos, förråd utan avluftning, avluftningar som ligger tätt intill inblåsningsröret och 20 cm under, blåsavstånd på 80 cm etc.

Lita inte på era brännarinstallatörer eller vanliga konsulter som påstår att de kan bulkhantering, de har troligtvis aldrig ens startat en tömningskompressor.
Ecotec A3 med Focuspanna.
Fredde
Stor entusiast!

Re: De flesta verkar ha förstått leverantörens dilemma

Inlägg av Fredde »

Tycker allt detta tyder på att det sätt vi idag fyller förråden suger. Måste bli betydligt enklare, säkrare och bättre kvalité om detta ska accepteras i det långa loppet.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Håller med begge om den härliga variation av hemmabyggen som finns, ibland står man bara där och väntar på att förråden skall falla ihop innan man ens börjat släppa på materialet. men största bristen är nog faktiskt utblåset, väldigt många som knappt har samma yta utblås som inblås.

Nog för att man kör med så lågt tryck som möjligt hos privatpersoner men jag skulle inte vilja att någon chafför blåste sönder mitt förråd/pannrum pga att jag inte avluftar tillräckligt effektivt. Sen att allt för många inte tänker på chaffören som blir stående mitt i dammmolnet kan väl räknas till ett annat irritationsmoment.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Skriv svar