Lång gångtid på brännaren?
-
- Gallringsobjekt
Lång gångtid på brännaren?
tycker det tar lång tid innan pannan kommer upp i temp! brännaren kan gå i flera timmar innan den når temp! den stannar vid 83-85c tror jag.. rökgasen är hög oxå! ca 210c.. vad kan de va för fel??
CTC 265B -74.. Roslagsbrännaren.. 106m2 +källare & garage
-
- Gallringsobjekt
ok de är inte skadligt på nåt sätt? de står i instruktionerna att man ska va noga med gångtiden ca 30-40min??! o sen är de dåligt med varmvatten men de är nog slingan i pannan som är igen kalkad.. har bytt blandare o de vart jämnare flöde på varmvattnet men de räcker inte ens till en snabb dusch! måste jag tömma systemet för att kalka ur slingan?
Konstigt, alla förespråkar så långa gångtider som möjligt för bäst effektivitet och klarar du en "pannfyllning" på 30-40 min. är det en sjujäkla effekt där och DET sliter på grejerna.
Om du har dåligt VV kan det vara slingan som är kalkat igen, vad jag vet stänger man av inloppet, skruvar loss in- och ut-loppen och pumpar ner ättikasyra i slingan och hoppas på det bästa. Ha massor av trasor klara då det kommer att rinna över.
Låt verka i ett tag (1 timme?) och koppla ihop allt, öppna kranen och spola VV från alla kranar i huset för att få bort ättikasyran, det går bra att göra det en efter en.
Om du har dåligt VV kan det vara slingan som är kalkat igen, vad jag vet stänger man av inloppet, skruvar loss in- och ut-loppen och pumpar ner ättikasyra i slingan och hoppas på det bästa. Ha massor av trasor klara då det kommer att rinna över.
Låt verka i ett tag (1 timme?) och koppla ihop allt, öppna kranen och spola VV från alla kranar i huset för att få bort ättikasyran, det går bra att göra det en efter en.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vad har du för matning ?
Vad har du satt spjället i pannan på ?
Grundinställningen är ställd mycket låg så normalt så får du ställa upp den när du justerar brännaren.
Jag har för mig att matningen är satt till 1.3 sekunder eller nått sånt som grundinställning och det är inte många kw, om du har mer än 30-35 grader ut på shuntventilen så räcker det inte till för att värma vattnet.
Vad har du satt spjället i pannan på ?
Grundinställningen är ställd mycket låg så normalt så får du ställa upp den när du justerar brännaren.
Jag har för mig att matningen är satt till 1.3 sekunder eller nått sånt som grundinställning och det är inte många kw, om du har mer än 30-35 grader ut på shuntventilen så räcker det inte till för att värma vattnet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Gallringsobjekt
har den på 1.80 nu.. har kört på 2.50 men de e ingen skillnad! bara att rökgaserna blir höga! nu är dom under 200 iaf på 1.80..
spjället vet jag inte exakt men tar man bort slangen på brännaren är de ca 10mm glipa på spjället ner till lågan! som de står i insruktionerna!
spjället vet jag inte exakt men tar man bort slangen på brännaren är de ca 10mm glipa på spjället ner till lågan! som de står i insruktionerna!
-
- Gallringsobjekt
Dålig varmvattenkapacitet kan vara en defekt "skållningsventil" också, kan kännas självklart för de som är inne i pannsvängen men de som inte är det vet inte alltid att de har en 

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jag menade spjället i pannan!, spaken med den svarta kulan uppe till vänster på pannan, ju längre du drar ut den ju mer öppnar du spjället, har du det stängt för mycket så hjälper det inte att öka matningen.har den på 1.80 nu.. har kört på 2.50 men de e ingen skillnad! bara att rökgaserna blir höga! nu är dom under 200 iaf på 1.80..
Jag har mitt spjäll ute så att fyra "hack" syns utanför pannan så att säga, och då kör jag med 1.5 sekunders matning.
Men sen beror det givetvis på hur bra drag du har i pannan osv också.
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Pannrumstomte!
Tror inte det är mycket att göra åt slingan om den är kass. Jag trodde vår slinga var kass men så mätte jag vad jag hade för temp ut ur pannan när det började bli kallt i dushen och det var över 70 grader. Det är alltså vår blandningsventil som späder in för mycket kallvatten. Det hjälpte lite att motionera den men snart ska den bytas. Är det den ventilen som du bytt eller är det blandaren i dushen?Karin&Emil skrev:ok de är inte skadligt på nåt sätt? de står i ...o sen är de dåligt med varmvatten men de är nog slingan i pannan som är igen kalkad.. har bytt blandare o de vart jämnare flöde på varmvattnet men de räcker inte ens till en snabb dusch! måste jag tömma systemet för att kalka ur slingan?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt