Flex-A sotar på läge 3
Att den sotar på UH är nog inte så konstigt, det är ju en "pyr"-förbränning. Den ska såklart inte sota sådär himla mycket och det kan ju rent av vara så att du har en hårdare pellets som gör att det i vanlig drift är gränsfall men att det speciellt i UH sotar ordentligt.
Jag har själv en termostatdifferens på 20°C (65°C - 85°C) och det behövs i detta väder. Jag har numera ca: 2 timmers bränning @ 6KW och 3 timmers stillestånd.
Det går ju att köpa en annan termostat som klarar av detta, jag har en specialtermostat kopplat till min dator så det är lite speciellt där så den kan du inte kopiera direkt.
Jag har själv en termostatdifferens på 20°C (65°C - 85°C) och det behövs i detta väder. Jag har numera ca: 2 timmers bränning @ 6KW och 3 timmers stillestånd.
Det går ju att köpa en annan termostat som klarar av detta, jag har en specialtermostat kopplat till min dator så det är lite speciellt där så den kan du inte kopiera direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Shakespeare:
UH elden går inte att trimma på flex och påverkas inte på något vis av de andra lägenas trimning.
Det är inte en glödbädd utan snarare en skogsbrand.
Effekte är någonstans kring 0,6- 1,0 kw på underhållselden.
Försök att satsa på långa gångtider istället som följd av en större hysters.
Skippa underhållselden förutom när det är flera minusgrader.
Det är mitt tips som grundar sig på erfarenhet av flex-a.
Mvh
UH elden går inte att trimma på flex och påverkas inte på något vis av de andra lägenas trimning.
Det är inte en glödbädd utan snarare en skogsbrand.
Effekte är någonstans kring 0,6- 1,0 kw på underhållselden.
Försök att satsa på långa gångtider istället som följd av en större hysters.
Skippa underhållselden förutom när det är flera minusgrader.
Det är mitt tips som grundar sig på erfarenhet av flex-a.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Ja, den är jättehård. Det är bara de långa "pinnarna" som jag kan bryta med bara fingrarna. Jag trodde det var bra? Inget sågspån i säckarna iaf.Icecap skrev:... och det kan ju rent av vara så att du har en hårdare pellets som gör att det i vanlig drift är gränsfall men att det speciellt i UH sotar ordentligt.
Jag har hittils bara fått en leverans pellets så jag har inget att jämföra med.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Men.... det ÄR bra fast den högre densitet medför att brännaren går fett, en skruv matar ju kubik, inte vikt och har man hårda pellets slinker de även bättre igenom, alltså glider bättre. Detta gör att man måste ställa ner matningen GENERELLT vilket på Flex-A görs på det femte potentiometeret.
Jag kör med HMAB (Härjedalens Miljöbränsle AB) och de har en del högre densitet än den "vanliga" Laxå vilket medför att jag har ändrat värdet i min brännare.
Och det ÄR tyvärr så: olika fabrikat har lite olika densitet vilket ger att man ska trimma brännaren lite när man bytar märke.
Jag kör med HMAB (Härjedalens Miljöbränsle AB) och de har en del högre densitet än den "vanliga" Laxå vilket medför att jag har ändrat värdet i min brännare.
Och det ÄR tyvärr så: olika fabrikat har lite olika densitet vilket ger att man ska trimma brännaren lite när man bytar märke.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Ok. Men den är trimmad med denna pellets.Icecap skrev:Men.... det ÄR bra fast den högre densitet medför att brännaren går fett, en skruv matar ju kubik, inte vikt och har man hårda pellets slinker de även bättre igenom, alltså glider bättre. Detta gör att man måste ställa ner matningen GENERELLT vilket på Flex-A görs på det femte potentiometeret.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
För tillfället är det så att mitt drag i skorstenen är så dåligt pga. utomhustemperaturen att jag inte kan tillåta mig att köra på 3KW, jag ska på 6KW som minst. Det kan ju vara att ditt dra i skorstenen är påverkat också.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Hej,elvis skrev:Underhållselden på Flex-a går inte att trimma till skillnad från NH. Den är som den är, med sina för och nackdelar.
Jag kan inte riktigt släppa detta. Här kan man läsa lite om den femte potten:
http://www.janfire.com/af_login/documen ... on0401.pdf
Om jag inte tänker fel så kan man visst trimma underhållselden. Om man ställer ner tiden för matarskruven så kommer det mindre pellets per tidsenhet men samma mängs luft som tidigare. Visserligen får man sänka luften på alla övriga effektsteg och så får man lägre effekt på dessa men det tycker jag är ok. Då kan jag köra på 2:an på sommaren och 3:an på vintern.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
vet inte om den ändrar även underhållselden.
Svårt att tro det.
Man kan ju inte justera fläkten heller på underhållselden så jag tror det är ett helt annat oberoende program.
Men prova om har experimentlust.
Mvh
Svårt att tro det.
Man kan ju inte justera fläkten heller på underhållselden så jag tror det är ett helt annat oberoende program.
Men prova om har experimentlust.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Eftersom jag ändå skulle få brännaren fintrimmad så vågade jag experimentera lite innan. Jag vred potten 90 grader moturs. Detta fick som följd att pelletsen pluppade in betydligt mer sällan. Ibland kom det några enstaka, ibland kom det inga alls. Jag vägde hur mycket pellets det gick åt per tidsenhet före och efter och kunde konstatera att förbrukningen (och därmed effekten) mer än halveradeselvis skrev: Har du en styrbox med den 5:e potentiometern så kan du sänka effekten med 20% från nominell och höja med 30%.
Det betyder för dig att du kan bygga om läge 3 till 9,6 kw +underhållseld.

Efter experimentet vred jag upp potten till nästan samma läge som tidigare men glömde säga till trimmaren så nu vet jag inte var den hamnade

elvis skrev:vet inte om den ändrar även underhållselden.
Svårt att tro det.
Jo, jag tycker att det verkar påverka även underhållselden men tyvärr mätte jag det inte. Jag tror att programmen för alla effektläge styr hur ofta skruven går och den femte potten styr hur länge den går vid varje tillfälle. Om brännaren går för fett vid u-eld så borde det bli bättre av att sänka gångtiden men då påverkar det även andra effektläge. Hur vet man förresten om brännaren lämnar "rätt" effekt? Trimmaren kan väl inte mäta absoluta effekten utan bara rökgasernas inehåll och temperatur? kanske skruven går för länge så effektlägena tex är 12, 16 resp 24kW? Nu har jag ju vägt pelletsen så JAG vet att den åt upp ca 12kW pellets på läge 2 (före trimmningen dvs), men annars? Det måste funnits en anledning till att man satte dit potten om den nu inte fanns från början? Undrar om det bara är en fabriksinställning?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Pot'en sitter där för att göra det möjligt att kompensera för olika pelletsdensiter utan att behöva trimma alla driftlägen, alltså när fläkten står rätt för de olika effektlägen visade det sig att finnas ett behov för att trimma in för olika pelletsdensiteter och det är det 5'te potentiometern.
Jag är inte helt säker men jag menar att den styr doseringen helt enkelt, även under UH-eldning.
Jag är inte helt säker men jag menar att den styr doseringen helt enkelt, även under UH-eldning.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Ja. Och doseringen = gångtiden för internskruven. Man märker att den går betydligt mindre när man skruvat ner och jag antar att den går lika ofta.Icecap skrev: Jag är inte helt säker men jag menar att den styr doseringen helt enkelt, även under UH-eldning.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör