Diskuterar om inrebrännrör (Edit: byt rubik Har mött VB ..)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Paddington skrev:Undrar om det skulle funka att lägga in en tjockare plåt (förstärkning) på de mest utsatt ställena...?

Manin, skall du göra din kopia i kraftigare mtrl ?

/P
Nää ... har inte funderat ännu hur / vad jag tänker.

Din första rad fråga, möjlig det har jag undrat en tag.
Och andra rad fråga har jag inte aning hur mycket tjocklek ska ha.

Jag tänker snacka med gubben som jobbar på gymnasskola som han är utbild för plåtform och svets.

Jag undrar om det hjälp lite med avgastejp att klista runt ytter på röret. Men inte hela, bara från där mitten och strax ut. Så att inte få övertäck dess hålor. Själv har aldrig använt sådan tejp så jag vet ingenting hur den verkar.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Åsakurten
Frö

Inlägg av Åsakurten »

Tjena Gubbs!
Sänder en länk så ni kan kolla in förstärkning på min Viking Bio brännare, Det som lyser vitt är ett nytt roster , det första höll exakt 6 mån. :oops:
:oops: Förstärknigen består av ett rostfritt rör ca: 2mm. tjockt, kvalitet okänd men tydligen bättre än originalet. Vid foto tillfället har brännaren gått 4 mån. :lol: Kostnad för röret ca: 30kr. Alltså mycket billigare att byta det istället för nytt brännrör.
Länk till bild, http:/www.angelfire.com/ri/mmardu/images/IMG_0001.JPG
Parca 3000 Vikingbio -06 mafa mini
Hus - 1 1/2 plan- timmer tillägsiso.79. 115m2
Åsakurten
Frö

Inlägg av Åsakurten »

Åsakurten skrev:Tjena Gubbs!
Sänder en länk så ni kan kolla in förstärkning på min Viking Bio brännare, Det som lyser vitt är ett nytt roster , det första höll exakt 6 mån. :oops:
:oops: Förstärknigen består av ett rostfritt rör ca: 2mm. tjockt, kvalitet okänd men tydligen bättre än originalet. Vid foto tillfället har brännaren gått 4 mån, med den nya förstärkningen :lol: Kostnad för röret ca: 30kr. Alltså mycket billigare att byta det istället för nytt brännrör.
Länk till bild, http: //www.angelfire.com/ri/mmardu/images/IMG_0001.JPG
Parca 3000 Vikingbio -06 mafa mini
Hus - 1 1/2 plan- timmer tillägsiso.79. 115m2
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Klart inte dumt.
Bra gjort :thumright:
Jag ska prova
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
triumph246
Ungskog

Inlägg av triumph246 »

hej
undrar hur ni har justerat era bränare är det med co mätare eller är det på något annat sätt funderar på hur det påverkar röret eftersom det blir olika tempraturer efter hur mycke bränsle man slänger in

hur kör ni dom bara högfart ,modelerat,lågfart med tanke på att den ger 15kw vid lågfart så borde det väll räcka för dom flesta :?:

tankarna med dessa frågor är att försöka komma på vad det är som gjör så att röret går sönder mest för egen del har bara haft min viking sedan årskiftet skulle tycka att det var tråkigt att behöva köpa rör om det går att undvika
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Svaret på vad som får röret att gå sönder är ganska enkelt: kass materialval!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
triumph246
Ungskog

Inlägg av triumph246 »

hej igen
visst kan det vara dålig kvalite på rören men för mig är det inte öppenbart så enkelt :? skulle lika gjärna vara för höga tempraturer som ställer till problem
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Finns många andra brännare som verkar komplett och fullständigt okänsliga för tempen så det kan nog ha ett samband med materialval och godsdimension.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kan va att brännröret inte tål vid högpunkt varmgrader är beror på för mycket bränslesot som ligger på röret och varma upp och glöda.
Som sagt förut vill gärna få veta, önskar att man kan mäta med temperatur i brännröret så man kan justera så inte blir över varmpunkt vad röret tål.

Men lite konstig tycker jag som några här på forum har råkat efter några månader och andra höll 1-2-3 år då måste har spela roll. VB kan inte köpa hem olika metallämne. Det måste väl lika typ metalämne hela dess år dom startade Vikingbio.

Mitt brännröret har spräckt en lite sprick just nu men inga demolerad, och har två små lätt bucklar möjliga kommer att spräcka. Och är 2 år och 3 månader.
Får byta till sommar samt rensar hela tänker jag.

Och med hur kan VB har låtit vara så här om de vet det och varför sa dom inte om detta och hur mycket tål är den.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej,

Jag blev så inspirerad av Åsakurten när jag såg hans förstärkning av det inre brännarröret. Så till den milda grad, att när jag sotade ur pannan i kväll så var jag ut i garaget och letade fram ett rostfritt rör som jag kapade till och monterade i innan jag satte ihop brännaren igen. Det tog mindre än en timme att kapa till och få ihop så att det passade. :D

Jag vet inte hur man laddar upp bilder, men jag har några bra bilder på hur jag gjorde min om nån är intresserad.
Jag installerade min brännare i slutet av förra året, så jag har bara kört i 4 månader, men jag kan redan se ett grått fält på utsidan av inre brännarröret där lågan tydligen har varit för het. Det är på sidan, på samma ställe som alla verkar få sina sprickor. Jag kör fortfarande med originalrostret i alla fall... och skam vore det annars.

Visst är det bra klent att Värmebaronen kan fortsätta att sälja brännare som förväntas gå sönder efter 1-2 år med en reparationskostnad på 1000 kr varje gång (inre brännarrör) + att det förväntas gå ett roster per år i alla fall? Sen att bara köra lågeffekt så att inte brännaren går sönder måste ju nästan vara ett slag i ansiktet? Som att köpa en ny bil och sen inte få köra mer än 70, för då kan den gå sönder.... :x
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tycker det vore bra info att få från början när man jämförde brännarna innan köp, det står absolut ingenstans att ett brännarrörs förväntade livslängd är 1-2 år samt att detta är slitageprodukter. Rostret har jag för mig någon nämnde även om jag i min enfald trodde det skulle hålla längre än ett år...

Vet ingen annan brännare med samma konstruktion som har dessa problem (farsans brännarrör, av annat fabrikat på brännaren, gick hål efter tre år, de skickade utbyte utan snack och sen dess har det brunnit) ...å andra sidan vet jag ingen annan tillverkare som rent generellt *inte* vill ha med privatpersoner att göra, oavsett problem egentligen...Helt ok att sälja grejerna hursomhelst men sen när det händer något så ska allt skett med installatör annars kvittar det för VB...tur för mig att det företag som faktiskt ägde CO-mätaren och blev anlitat av "installatörsföretaget" (det företag som VB gladeligen sålde en brännare till) ringde VB...annars hade jag stått där med en lurad, förvånad men j*vligt stridslysten min...Extra sur blir man när VB mycket väl känner till problemet med sina brännarrör och *ändå* börjar tjafsa om återförsäljare och installatörer, det blir inte smidigare för kunden och knappast billigare för VB när montören skickat sin faktura...

Jag har på drygt 1 år bytt nästan hela brännaren, komponent för komponent. Inget problem egentligen då det inte varit svårt, brännaren till slut faktiskt har brunnit och VB skickat prylar som behövts för att få brännaren att fungera utan problem. Jag blir dock lite skeptisk till fortsatt "underhåll" nu när garantitid gått ut och VB börjar köra med sin berömda "-Ajabaja, endast genom installatör, prata med dem!"...Inte direkt ett förtroendeingivande kundomhändertagande...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
wood
Frö

Inlägg av wood »

Hej!
För någon vecka sedan när jag skulle sota upptäckte jag att mitt inre brännarrör hade spruckit! Detta kom väl inte direkt som en som en blixt från klar himmel efter det man läst här!! Så i stället för att beställa ett nytt rör hos VB så tog jag med det till jobbet och fick hjälp av en arbetskamrat att byta ur ca 150mm av det gamla brännarröret mot ett nytt rör (rostfritt 3mm godstjocklek, ytterdiameter 114,3mm, beteckning på röret 316L). Det har suttit i en tid nu och ser ut att fungera utmärkt. Kan tyvärr inte ladda upp bilder men kan skicka dom på mejl om det finns intresse.
Värmebaronens Joker med Viking Bio -05.
MAFA Miniförråd
Tegelhus, 1 1/2 plan m källare, boyta 114m2+
delvis uppvärmd källare.
Pellets: Tidigare Neova, Nu Vida
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ops , det var över ett år sedan pratade vi om brännrörets problem.

Ja, tänker skriva eller vill visa här vad jag har hittat i tisdags. Så det var plåtrör som hamn i blandskrot på jobbet. Så jag tog mig mätade och kapad och med hem o stoppade in i inrebrännrör... o ja nu kollade jag det idag efter 3 dagar men o har knappt körde 7 ggr ...Äh men nyfiken ... hur det har gått.

Men så här ser ut vad jag gjort.
http://www.freewebs.com/mellex/20080822319.jpg

Tydligt att röret är rätt tunnt men testa ändå...

Där ser man en vit fläck på mitt av röret, det rör var låg på inrebrännröret o orsakad av det eller .... Nu har jag lagt två stålpinnar att ligga under röret där mellanrum. så att mellanrum är fritt rund. Få se nu en tag framåt. Kanske det kommer att bli hål snart på mitt på botten av röret, som jag misstänka så...
Men kul att testa i alla fall :D
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
hakank
Gallringsobjekt

Inlägg av hakank »

Är det någon som vet beteckningen på den materialkvalitet Värmebaronen använder sig av i brännarröret.
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Evald
Gallringsobjekt

Inlägg av Evald »

Har nyligen byggt ett nytt brännar rör till min granne som eldar med havre.
Som har mycket högre förbräningstemp, kommer ej på vad för märke av brännare. Men iallafall så gjorde jag detta rör i 316L rostfritt syra fast stål ,3 mm i godset. Detta funkar kanon.
Skriv svar