Lamdan?

Skriv svar
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Några framsteg :?:
Thermia Biomatic 20+
hogge
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av hogge »

intressant !

Fortsätt att prova !

hur har ni byggt runt lambdasonden mäter ni med en multimeter /microprocessor ?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

16 Bitars A/D omvandlare beställd. samt lite andra kretsar som behövs. Efter påsk så skall jag försöka löda ihop det. Gäller bara att få låna en bredbandslambda, eller få tag på en billigt.. :)
hogge
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av hogge »

eric vill gärna veta erfarenheter om bredbandslamdba och hur man kopplar in dem........
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Självklart återkommer jag med kopplingsschema och komponent lista när (och om :)) jag får igång det. I grund och botten skall det väl bara att mäta n spänning ifrån den :)

/Optimisten (Tur att man har en kollega som jobbat med sånt här, eftersom jag är helt rudis på det)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tänkte bara att påpeka för andra gör-det-själv-nisser att National Semiconductor har LM9040 och LM9044 som är lambda-sond förstärkarkretsar, LM9040 är en dubbel och LM9044 en enkel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Mycket intressant! Hur åstadkommer ni förvärmningen. Vad använder ni som strömmatare för att förvärma. En stilla undran. Är det inte så enkelt att man trimmar in pannan optimalt med andra instrument och då ser man vilket utvärde man får. Eller?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kommer att mata den med 12V från en transformator, den Bosch lambdasond jag har rekommendera de AC till uppvärmningen så det kommer jag att mata den med. Sen lägger jag in en liten datorburk mellan så att jag kan få utläsning direkt, då har jag lite att "leka med".
Är inte PK!
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Oj det var en lång tråd, men intressant. För ca 15 år sedan hade jag en diskusion om att styra en större pelletsanläggning 400kW med lambda sond. Det blev inget av detta då jag inte hittade några bra underlag. Var väll inte riktig så aktiv heller.

Det finns några saker som jag inte riktigt hänger med på.
Ingen stans beskriver någon hur ni mäter, mer an att resultaten ligger under 100mV.

Om jag förstår saken rätt så är givaren passiv i den bemärkelsen att den genererar en egen emk? I så fall borde den vara otroligt känslig på vilken belastning man använder vid mätningen. En multimeter är inte lik den andra så det räcker med skilnaden i fabrikat och modell för att få olika resultat.

Någon som sett detta i databladen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Enl. databladet jag har på min får man belasta max: ±1µA, då jag använder en förstärkar till just detta är det inget problem för mig men å andra sidan:
1µA @ 100mV ger 100Kohm. Långt de flesta DVM (Digital Volt Meter) har 1Moch, alltså 10* över. Ett gammalt visarinstrument ligger dock oftast avsevärd under så ett modern DVM borde gå bra.

Men som jag skrev i mitt förra inlägg: jag pytsar det genom en datorbit o kommer i sinom tid att visa det på ett display av någon sort, jag kommer även att skicka ut till dator mm.
Är inte PK!
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Jo det låter ju ganska bra, men som du säger att har en dvm > 1MOhm
Min erfarenhet från test och mät säger mig att man inte kan förakta detta. Särskilt när man här förmodligen använder ganska billiga multimetrar.
Det har här diskuterats och gämförts värden.
Låt säga utsignalen är 100 mV
1Mohm = 91mV
2Mohm = 95mV
10Mohm = 99mV
Och detta utan hänsyn till produktionsspridning i givaren. Denna utimpedans kan man bortse från när givaren är gjord för att ge ett stort sving vid ett specifikt värde.

Är man nu väldigt långt ner där kurvan planar kan detta har stor betydelse när man gämför mellan olika mätningar, som gjorts här i tråden. Jag vill inte verka någon 'besserwiseer' men var försiktig när man gämför resultaten.

Klart intresserad av fortsättningen och väntar med spänning (hm.. ordvits :wink: ) på schema och mätresultat.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Läste hela denna mastodonttråd med intresse idag och ser att den bara dör platt den 26 april i fjol.

Vad har hänt med alla hembygge-varianter? Jag är mycket intresserad av era praktiska utfall av detta, byggbeskrivningar etc.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Figur
Prima virke

Lambdasond

Inlägg av Figur »

Jag blev också nyfiken, trots att jag bor i flerfamiljshus och "köper min värme" direkt i elementen och vattenkranen.
Vad hände med tråden?
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

JA. hur går det?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Under Ecoflex (?) finns det tydligen någon som har kopplat till en LSM11 sond till pannan (interface finns) men då den sond är en smalbandssond är jag tveksam till nyttan av det.

Min status? ..... har haft fullt upp med mycket annat och förlorade min son i januari och efter det har det varit tungt att starta upp. Jag har åter fullt att göra med annat men jag håller på med att se om jag kan få gång i en bredbandssond.

Jag behöver en hel del specialinformation och håller så smått på med att skaffa det men jag har som sagt en del annat att göra innan, det ligger väl 5 projekt innan.....
Är inte PK!
Skriv svar