A3 som nypt?
A3 som nypt?
Efter att ha bytit till ett Mafa miniförråd så skulle jag igår kväll sätta igång brännaren efter några dagars uppehåll.
När jag slår på strömbrytaren går den bara i några sekunder för att sedan stanna.
Det är som att motorn inte orkar dra runt.
Vad göra??
Måste jag ta isär allt för att felsöka, eller finns det något lättare sätt att få igång den?
Kedjan är väldigt spänd men det kanske den ska vara?
När jag slår på strömbrytaren går den bara i några sekunder för att sedan stanna.
Det är som att motorn inte orkar dra runt.
Vad göra??
Måste jag ta isär allt för att felsöka, eller finns det något lättare sätt att få igång den?
Kedjan är väldigt spänd men det kanske den ska vara?
Du har inte gjort något med brännaren? Bara bytt förråd. Hmmm
Kan tänka mig några olika "felkällor":
1) Att du har "koks" i matarröret närmast brännarkoppen som gör så att skruvspiralen "kärvar" lite och där med går trögt. När brännaren gick tidigare så var röret varmt, efter ditt stillestånd så kallnade röret och därmed så blev det "tajt" mellan skruvspiralen och koksen i röret.
2) Kan också vara så att någon av de tre skruvar som håller brännarhuvudet fast på matar röret har släppt lite. Detta gör då att brännarhuvudet kommer lite snett och eftersom skruvspiralen har sin ena lagring i brännarhuvudet så kan den komma i kontakt med matar rörets insida om brännarhuvudet kommer lite snett.
3) Det kan också vara så att när det varma matarröret svalnade så "klämmer" det till om den pellets som ligger hårt packad fram mot brännarröret. Och detta gör då att spiralen får problem med att mata fram pelletsen och går trögt.
Det första som du kan göra är att lossa på kedjelåset och ta bort kedjan. Därefter känner du på det nedre "kedjehjulet" det som sitter på skruvspiralen. Går det väldigt trögt så är det nog något av de redovisade problemen enligt ovan. Försök då att med hjälp av en rörtång eller likvärdigt att vrida på skruvspiralen så att du blir av med problem. Detta kan hjälp och då slipper du demontera hela brännarhuvudet mm för att göra rent. Tänk bara på så att du vrider skruvspiralen åt rätt håll så att den matar in pelletsen till brännarkoppen och inte åt andra hållet. Rätt riktning ser du om du kör motorn lite och kollar åt vilket håll den vill dra kedjan och därmed det nedre kedjehjulet.
Har själv haft lite problem med det som du beskriver efter att brännaren har stått stilla en längre tid. Hos mig när den har varit stillastående under sommar halvåret. Lite smörjning på slussvingarna kan också hjälpa till att komma igång. Har brännaren väl kommit igång dvs gått något dygn så är problemet bort, men det gäller att få den att göra det också.
Kedjan skall vara "lös" på ena sidan och spänd på den "dragande" sidan. Spänningen justeras med den "vita plastbiten" som ligger an mot kedjan.
Hoppas detta hjälper dig.
Kan tänka mig några olika "felkällor":
1) Att du har "koks" i matarröret närmast brännarkoppen som gör så att skruvspiralen "kärvar" lite och där med går trögt. När brännaren gick tidigare så var röret varmt, efter ditt stillestånd så kallnade röret och därmed så blev det "tajt" mellan skruvspiralen och koksen i röret.
2) Kan också vara så att någon av de tre skruvar som håller brännarhuvudet fast på matar röret har släppt lite. Detta gör då att brännarhuvudet kommer lite snett och eftersom skruvspiralen har sin ena lagring i brännarhuvudet så kan den komma i kontakt med matar rörets insida om brännarhuvudet kommer lite snett.
3) Det kan också vara så att när det varma matarröret svalnade så "klämmer" det till om den pellets som ligger hårt packad fram mot brännarröret. Och detta gör då att spiralen får problem med att mata fram pelletsen och går trögt.
Det första som du kan göra är att lossa på kedjelåset och ta bort kedjan. Därefter känner du på det nedre "kedjehjulet" det som sitter på skruvspiralen. Går det väldigt trögt så är det nog något av de redovisade problemen enligt ovan. Försök då att med hjälp av en rörtång eller likvärdigt att vrida på skruvspiralen så att du blir av med problem. Detta kan hjälp och då slipper du demontera hela brännarhuvudet mm för att göra rent. Tänk bara på så att du vrider skruvspiralen åt rätt håll så att den matar in pelletsen till brännarkoppen och inte åt andra hållet. Rätt riktning ser du om du kör motorn lite och kollar åt vilket håll den vill dra kedjan och därmed det nedre kedjehjulet.
Har själv haft lite problem med det som du beskriver efter att brännaren har stått stilla en längre tid. Hos mig när den har varit stillastående under sommar halvåret. Lite smörjning på slussvingarna kan också hjälpa till att komma igång. Har brännaren väl kommit igång dvs gått något dygn så är problemet bort, men det gäller att få den att göra det också.
Kedjan skall vara "lös" på ena sidan och spänd på den "dragande" sidan. Spänningen justeras med den "vita plastbiten" som ligger an mot kedjan.
Hoppas detta hjälper dig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håller med allt vad "Roli" säger klart är att något har hänt med din inmatningsskruv.
Men om du inte får ordning på problemet eller det återkommer kolla din internskruv längst fram i koppen. Förr eller senare blir alla internskruvar på A3 utslitna ( fattas material på de sista varven längst fram ). Det beror naturligtvis på hur mycket din brännare har gått. Om skruven är sliten kommer pelletsen längst fram att pressas i sidled och inte frammåt felet blir värre om det sitter koks i kröken. Många byter motor flera gånger när felet egentligen ligger i skruven.
Men om du inte får ordning på problemet eller det återkommer kolla din internskruv längst fram i koppen. Förr eller senare blir alla internskruvar på A3 utslitna ( fattas material på de sista varven längst fram ). Det beror naturligtvis på hur mycket din brännare har gått. Om skruven är sliten kommer pelletsen längst fram att pressas i sidled och inte frammåt felet blir värre om det sitter koks i kröken. Många byter motor flera gånger när felet egentligen ligger i skruven.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skuret lager
På min A3 skar lagret bak efter ungefär ett år. Helt bom-pall i rotationen. Självklart hörde jag från sängkammarn på andra våningen hur det lät annorlunda i källaren, klockan 3 på natten!
Fixades på garanti. Lagret visade slagmärken efter gissningsvis ett dorn på dammskyddet som ju i sin tur tryckt på rullarna. Kan ju ha varit någon PRAO som monterat det.
Fixades på garanti. Lagret visade slagmärken efter gissningsvis ett dorn på dammskyddet som ju i sin tur tryckt på rullarna. Kan ju ha varit någon PRAO som monterat det.
Hej alla pellets hembrännare.I morse kl: 0700 väckte frugan mig och satt att pannan hade lagt av.Det börja bli kallt i huset,det var omkring 16 grader.Jag ner i källaren och skulle gillra läget,kollade på larmet på menyn.Där stod det
ingen låga.Fram med instruktionsboken och kollade vad jag skull göra för att få i gång brännarn igen.Det stod att man skulle bara trycka på start på knapparna.Jag gjorde så men det hände ingenting.Enda som hände var att elmotorn till internskruven brummade.Min första tanke var att det har kommit med nån sten i pelletsen.Tog dän cykekedjan på dreven som driver internskruven.Försökte dra runt kuggen till skruven,det gick lite tungt men till slut börja det gå lättare och lättare.Sen var hela skruven rensad från pellets.På med kedjan på dreven slog igång anläggningen.Funka på en gång.Panntempen låg på 17grader,ska upp till 80.Så det tog en stund innan den tempen var nådd.Var ner nångång och kolla att allting var det som det ska.Och det var det.
Vid 11 tiden på förmiddag var jag ner igen och skulle kolla läget.Då märkte jag att brännaren hade lagt av igen.Gjorde samma procedur igen.Av med kedjan,drog runt internskruven igen o.s.v. Men den här gången tog jag bort växellåda och motor från axeln till slussmatarn.Körde igång anläggningen igen.Då bara brummade elmotorn.Den gick inte bara inte runt.Ringde min ÅF och förklarade problemet.Då sa han att det var ganska vanligt att växel+motorn av den där typen bruka ge upp.Kan tilläggas att jag har en A4 från 2005.
Som tur var det garanti kvar på A4.Åkte hem till min Åf och fick en ny motor.Den nya motorn var en annan typ.Lite mer mer vridmoment,c:a 50% mer än den gamla.Hem och mecka ihop grejerna och nu funkar allt bra igen.
ingen låga.Fram med instruktionsboken och kollade vad jag skull göra för att få i gång brännarn igen.Det stod att man skulle bara trycka på start på knapparna.Jag gjorde så men det hände ingenting.Enda som hände var att elmotorn till internskruven brummade.Min första tanke var att det har kommit med nån sten i pelletsen.Tog dän cykekedjan på dreven som driver internskruven.Försökte dra runt kuggen till skruven,det gick lite tungt men till slut börja det gå lättare och lättare.Sen var hela skruven rensad från pellets.På med kedjan på dreven slog igång anläggningen.Funka på en gång.Panntempen låg på 17grader,ska upp till 80.Så det tog en stund innan den tempen var nådd.Var ner nångång och kolla att allting var det som det ska.Och det var det.
Vid 11 tiden på förmiddag var jag ner igen och skulle kolla läget.Då märkte jag att brännaren hade lagt av igen.Gjorde samma procedur igen.Av med kedjan,drog runt internskruven igen o.s.v. Men den här gången tog jag bort växellåda och motor från axeln till slussmatarn.Körde igång anläggningen igen.Då bara brummade elmotorn.Den gick inte bara inte runt.Ringde min ÅF och förklarade problemet.Då sa han att det var ganska vanligt att växel+motorn av den där typen bruka ge upp.Kan tilläggas att jag har en A4 från 2005.
Som tur var det garanti kvar på A4.Åkte hem till min Åf och fick en ny motor.Den nya motorn var en annan typ.Lite mer mer vridmoment,c:a 50% mer än den gamla.Hem och mecka ihop grejerna och nu funkar allt bra igen.

Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Visa gärna med bilder så kan vi andra få se hur ny resp. gammal motor ser ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Finns ett antal "gratisplatser" på nätet där man kan lägga in bilder för att sedan länka dit. Här är några alternativ, fler finns:
http://upl.silentwhisper.net/
http://www.picfury.com/
http://upl.silentwhisper.net/
http://www.picfury.com/
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Även jag har en A3 som inte går bra och felet är att den inte orkar dra igång när internskruven ska starta. Men om man hjälper till med att putta till på den lilla vita fläkten så lufsar den oftast igång. Har haft isär allt och trodde att felet var i växellådan, smorde den och allt annat som rör sig däromkring men felet kvarstår. Kan internskruven slitas ut så att den inte matar fram pellets? Kan det då bli så att inte motorn orkar driva runt skruven? Kan man smörja skruven med kopparpasta i lagringen ute i brännarkoppen?
Värmebaronen Joker / Ecotec A3 / Externförråd 4m3.
Du bör nog plocka loss skruven och titta i matarröret där skruven sitter så att det inte är förmycket koks mellan röret och skruven. Detta kan få skruven att gå trögt tills röret blir varmt och utvidgar sig och ger lite mer "mellanrum" mellan koks och skruv.
Vet med erfarenhet från min egna brännare att den ibland kan vara svår att få igång när den har stått still en tid och kallnat.
Vet med erfarenhet från min egna brännare att den ibland kan vara svår att få igång när den har stått still en tid och kallnat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.