Brännarbyte efter 6 mån drift...
Brännarbyte efter 6 mån drift...
Har kört min NH-brännare i 6 mån sedan var det dags att reprera. Askskrapan har en spricka på 2cm och låter som en stenkross i mellanåt. Felmeddelande "Askskrapar problem"
Har nu fått en utbytesbrännare. Skall jag då godta denna i byte???
Denna är en bättre begagnad brännare som efter en vända på fabriken kom från skellefteå......
Hur länge har denna varigt i drift??? I vilket skick????
Jag betalar 30.000:- för en brännare som låter som en stenkross efter 6 mån och får då en bättre begagnad i byte..... Skall jag vara nöjd med detta......
Tunnt gods i brännkopp/askskrapa är visst ett välkänt problem på Janfire. Kanske kommer en ketchup-effekt snart... vem vet...
Vad tycker ni andra..NH-brännarvänner...????
Har nu fått en utbytesbrännare. Skall jag då godta denna i byte???
Denna är en bättre begagnad brännare som efter en vända på fabriken kom från skellefteå......
Hur länge har denna varigt i drift??? I vilket skick????
Jag betalar 30.000:- för en brännare som låter som en stenkross efter 6 mån och får då en bättre begagnad i byte..... Skall jag vara nöjd med detta......
Tunnt gods i brännkopp/askskrapa är visst ett välkänt problem på Janfire. Kanske kommer en ketchup-effekt snart... vem vet...
Vad tycker ni andra..NH-brännarvänner...????
-
- Pannrumstomte!
Köp en bil för 350 000 och försök få den utbytt....
Man ska vara glad om de ens reparerar i ett år.
Janfire lämnar i alla fall tre års garanti.
Det gör mig veterligen ingen annan tillverkare.
Det är väl bara till att vara nöjd.
Är du inte det kan du efter två misslyckade reparationsförsök häva köpet och köpa en annan brännare.
mvh
Man ska vara glad om de ens reparerar i ett år.
Janfire lämnar i alla fall tre års garanti.
Det gör mig veterligen ingen annan tillverkare.
Det är väl bara till att vara nöjd.
Är du inte det kan du efter två misslyckade reparationsförsök häva köpet och köpa en annan brännare.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Det är upp till tillverkaren hur de vill lösa problemet,
med en utbytesenhet eller reparera den befintliga.
Konsumentköplagen gäller i bägge riktnigar oavsett om man gillar det eller ej.
Gillar man inte inte läget har man ju efter två misslyckade reparationsförsök rätt att häva köpet och köpa någon annnan brännare.
Går ju liksom inte att kräva nya saker hela tiden André.
Dyra prylar är om tekniskt möjligt utbytesenheter i alla branscher.
Samma gäller ex på bilar med utbytes växellådor,utbytes bromsok, utbytes bränsleinsprutningspumpar och injektorer (diesel), utbytes styrenheter mm...
Även i elektronikbranschen är det utbytesenheter under skalet, ex mobiltelefoner.
Mvh
Gillar man inte inte läget har man ju efter två misslyckade reparationsförsök rätt att häva köpet och köpa någon annnan brännare.
Samma gäller ex på bilar med utbytes växellådor,utbytes bromsok, utbytes bränsleinsprutningspumpar och injektorer (diesel), utbytes styrenheter mm...
Även i elektronikbranschen är det utbytesenheter under skalet, ex mobiltelefoner.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Omleverans eller reparation, ja.elvis skrev:Det är upp till tillverkaren hur de vill lösa problemet,
Mvh
Det är inte samma sak som att leverera ut en bättre begagnad.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892
Och reparerar de inte en brännare djävligt snabbt på vintern, så har man ett betydande fel.
Att tillverkare levererar ut begagnade grejer till intet ont anande kunder säger mer om tillverkarna!

Sedan så kan man acceptera att växellådor ody med inte allt för stor drift- eller åldringstid repareras och används som utbytes enhet, men en 6 mån. bil ska fanimig inte ha 5 år gamla bromsok även om de är renoverade, för vid det laget har materialfel ody börjat inverka på totala livslängden.
Det är som jag sagt i andra trådar, Sverige (och europa) har åt helvete för svagt konsumentskydd.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Motdragslucka 20 Pa.
"Tunnt gods i brännkopp/askskrapa är visst ett välkänt problem på Janfire."
Oj då, jag har faktisk aldrig hört om detta och jag har tillgång till en del "inside info".
Att en brännkopp kan gjutas fel är ju sant. Att den borde "fångas" av kvalitetskontroll är sant. Men att den kan "slinka igenom" är tyvärr också sant.
Men förklara en sak för mig som jag inte riktigt förstår:
Att askskrapen lät som en stenkross kan jag förstå men var är det tunt gods och på vilket sätt fick det askskrapen att låta som en stenkross?
Vad jag VET är att det i en sändning växellådor till askskraparen har visat sig att vara lite högre felprocent då tillverkaren hade slarvat, hade du alltså fått en dålig växellåda och sedan fått bytt brännaren till en likvärdig men UTAN detta problem ser jag inte skillnaden i om brännaren är splitterny eller rekonditionerat.
Oj då, jag har faktisk aldrig hört om detta och jag har tillgång till en del "inside info".
Att en brännkopp kan gjutas fel är ju sant. Att den borde "fångas" av kvalitetskontroll är sant. Men att den kan "slinka igenom" är tyvärr också sant.
Men förklara en sak för mig som jag inte riktigt förstår:
Att askskrapen lät som en stenkross kan jag förstå men var är det tunt gods och på vilket sätt fick det askskrapen att låta som en stenkross?
Vad jag VET är att det i en sändning växellådor till askskraparen har visat sig att vara lite högre felprocent då tillverkaren hade slarvat, hade du alltså fått en dålig växellåda och sedan fått bytt brännaren till en likvärdig men UTAN detta problem ser jag inte skillnaden i om brännaren är splitterny eller rekonditionerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om du köpt en ny bil och växellådan rasat, skulle du då acceptera en rekonditonerad bil med utbytt växellåda som utbyte?Icecap skrev: Vad jag VET är att det i en sändning växellådor till askskraparen har visat sig att vara lite högre felprocent då tillverkaren hade slarvat, hade du alltså fått en dålig växellåda och sedan fått bytt brännaren till en likvärdig men UTAN detta problem ser jag inte skillnaden i om brännaren är splitterny eller rekonditionerat.
Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.
Stenkross o tunnt gods....
Tack för allt stöd brännarvänner.... Skönt att veta att det inte är jag som är orimlig..
Kan berätta för dig Icecap att när min installarör var här med utbytes askskrapa så kunde man lätt känna på tyngden när man hade den nya och den gamla i vardera handen att den nya var bra mycket tyngre och måste då ha varigt av en helt annan legering.
När han skulle montera den nya askskrapan så var den för stor och gick helt enkelt inte att få på plats... där av ...har jag nu en ny brännare i källaren.. som jag skall ha tills min reparerade och noga av mig uppmärkta brännare kommer åter...
Att den låter som en stenkross har att göra med att när askskrapan "vänder" för att åter gå framåt "sätter den sig" i sidled på nåt vis... själva motorn är ju urstark och till sist släpper den...där av smällen...
Allt detta skall jag givetvis dokumentera digitalt så att jag har bildbevis..
Trevlig helg alla...
Kan berätta för dig Icecap att när min installarör var här med utbytes askskrapa så kunde man lätt känna på tyngden när man hade den nya och den gamla i vardera handen att den nya var bra mycket tyngre och måste då ha varigt av en helt annan legering.
När han skulle montera den nya askskrapan så var den för stor och gick helt enkelt inte att få på plats... där av ...har jag nu en ny brännare i källaren.. som jag skall ha tills min reparerade och noga av mig uppmärkta brännare kommer åter...
Att den låter som en stenkross har att göra med att när askskrapan "vänder" för att åter gå framåt "sätter den sig" i sidled på nåt vis... själva motorn är ju urstark och till sist släpper den...där av smällen...
Allt detta skall jag givetvis dokumentera digitalt så att jag har bildbevis..
Trevlig helg alla...
Pelletsnovis
Jag jobbar ju med elektroniken och programmet i NH'n och jag har faktisk inte hört att det finns 2 olika "grovleker" på skraparen.
Den senaste version mjukvara har just en reducering av strömmen till askskrapningen inbyggd just för att det har skett att den vrider loss grejer som inte ska vridas loss.
Jag påstår inte heller att att det är rätt att du inte får en ny brännare men om det är en "låne-brännare" som du har under tiden din "riktiga" är till reparation kan jag definitivt inte förstå din klagande! Om min bil ska på verkstad och jag får en lånebil under tiden är det INTE en splitterny jag får, det är sannolikt en svårsåld bil som jämt hänger ihop.
Så i mina ögon har du berättat halva sanningen: du klagar över att ha fått en begagnad...... och sedan berättar du att det är under tiden som den andra lagas.
Den senaste version mjukvara har just en reducering av strömmen till askskrapningen inbyggd just för att det har skett att den vrider loss grejer som inte ska vridas loss.
Jag påstår inte heller att att det är rätt att du inte får en ny brännare men om det är en "låne-brännare" som du har under tiden din "riktiga" är till reparation kan jag definitivt inte förstå din klagande! Om min bil ska på verkstad och jag får en lånebil under tiden är det INTE en splitterny jag får, det är sannolikt en svårsåld bil som jämt hänger ihop.
Så i mina ögon har du berättat halva sanningen: du klagar över att ha fått en begagnad...... och sedan berättar du att det är under tiden som den andra lagas.
Är inte PK!
Är inte PK!
Brännarbyte....
Jag fick ju tjata mig till att jag skulle få tillbaka "min" brännare....
Det var ju självklart från janfires sida att jag skulle ta denna utbytes brännare helt i byte....
Jag har inte en aning om hur många brinntimmar eller annat denna brännare varigt med om ....
Vill säga att efter 7-8 mån efter att jag pröjsat 30.000:- så sitter den en brännare i min panna som jag inte vet ett dugg om ... ska jag bara gilla läget????? nä du lille vän...
Jag vill ha tillbaka det jag betalat för. För här vet jag i vilket skick den är i... tändelement ect....
Till råga på allt så är det ju jag som byter o ligger o pular i källaren ......
Jag köpte marknadens bästa brännare , trodde jag ...
Det var ju självklart från janfires sida att jag skulle ta denna utbytes brännare helt i byte....
Jag har inte en aning om hur många brinntimmar eller annat denna brännare varigt med om ....
Vill säga att efter 7-8 mån efter att jag pröjsat 30.000:- så sitter den en brännare i min panna som jag inte vet ett dugg om ... ska jag bara gilla läget????? nä du lille vän...
Jag vill ha tillbaka det jag betalat för. För här vet jag i vilket skick den är i... tändelement ect....
Till råga på allt så är det ju jag som byter o ligger o pular i källaren ......
Jag köpte marknadens bästa brännare , trodde jag ...
Pelletsnovis
Är växellådan den enda delen som slits?Icecap skrev:På vilket sätt är resten av brännaren sämre?
Hur vet kunden som får en bättre begagnad i vilket skick den begagnade är?
Säg att den utbytta hade bränt 2 ton pellets.
Den utbytes kanske satt i ett lågenergihus och hade bränt 200 kg tillvarmvatten på 6 mån, eller så satt den i en panncentral som huvudbrännare i pannan som gått mest och bränt 20 ton pellets på 6 mån.
Menar du att det inte gör skillnad på slitaget? Eller menar du på fullt allvar att Janfire byter motorer, sluss, skruvar, brännarkopp osv. I så fall är den byggd runt ett mycket exklusivt och dyrbart chassie som kostar mer än hälften av produktionskostnaden.
Troligare är väl att man byter den delen som gått sönder och skickar iväg den till nästa användare.
Väldigt förtroendeingivande i så fall!

Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.
-
- Lärjunge!
det är ju ungefär som om man skulle lämna in bilen efter 6 månader och tillbaka få en "likadan" där mätarställningen var nollad
*varsågod..du får denna bättre begagnade bilen istället för din*
Skulle inte acceptera en begagnad. Antingen laga upp min helt och håller eller ge mig en ny tillbaka. Det som Garanti handlar om.
Måste kolla upp min kopp, för min askskrapa låter som en stenkross ibland..och har haft ett stopp för askskaparn för 1 eller 2 veckor sedan..
*varsågod..du får denna bättre begagnade bilen istället för din*
Skulle inte acceptera en begagnad. Antingen laga upp min helt och håller eller ge mig en ny tillbaka. Det som Garanti handlar om.
Måste kolla upp min kopp, för min askskrapa låter som en stenkross ibland..och har haft ett stopp för askskaparn för 1 eller 2 veckor sedan..

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Nej, jag hoppar av här. Jag har en annan inställning till detta och det står jag för men samtidig kan jag förstå många av argumenten.
Mitt intresse är att få värme på ett stabilt och säkert sätt, om det är via en begagnad eller ny är inte speciellt viktigt för mig då jag enkelt lagar evt. fel som kan uppstå.
Så det är inte för att jag räknar det som larvigt att ville ha sin nya *mojäng* men för mig räknar jag brännaren som en slitdel, typ vattenpumpen i en bil och där har jag ingen problem med en renoverat.
Köpte ett tag sedan utbytes bromsok till min AUDI för en smärre förmögenhet väl vetande att det var renoverade grejer, ser inte problemet i detta, likaså med brännaren.
Men olika människor har olika uppfattning och lika rätt kan de ha ändå.
Mitt intresse är att få värme på ett stabilt och säkert sätt, om det är via en begagnad eller ny är inte speciellt viktigt för mig då jag enkelt lagar evt. fel som kan uppstå.
Så det är inte för att jag räknar det som larvigt att ville ha sin nya *mojäng* men för mig räknar jag brännaren som en slitdel, typ vattenpumpen i en bil och där har jag ingen problem med en renoverat.
Köpte ett tag sedan utbytes bromsok till min AUDI för en smärre förmögenhet väl vetande att det var renoverade grejer, ser inte problemet i detta, likaså med brännaren.
Men olika människor har olika uppfattning och lika rätt kan de ha ändå.
Är inte PK!
Är inte PK!