rökgas värden
rökgas värden
hej igen har idag kollat rökgasvärden på en pelletspanna och vill bara kolla med er pelletsproffs vad ni tycker om dem.
o2=4,9
co=490ppm
nox=96ppm
rökgas temp=208
c02=15,6
lamda=1,3
finns det gränsvärden på co och nox?
o2=4,9
co=490ppm
nox=96ppm
rökgas temp=208
c02=15,6
lamda=1,3
finns det gränsvärden på co och nox?
Hej
Jag tycker O2 är för låg och CO2 för hög. Det ger även en hög CO
O2 bör inte vara lägre än 7
CO2 max 14
CO max 500
Jag brukar trimma in brännarna till:
O2 8-9
CO2 11-12
Co brukar då ligga runt 100-150
Att lägga O2 lågt från början i en ren panna och brännare kan ganska snart sota då det täpper till lite aska i luftkanaler osv. Bättre att ligga med lite högre O2. Det ger en renare panna och den "förlust" det blir med lite extra luft genom pannan kvittas med lite mindre påslag av sot.
NOX för större brännare har ett maxvärde på 500 ppm om jag inte minns fel. Dock inget krav under 500kw
Vill minnas att CO skall ligga under 500 ppm för att klara BBR reglerna som används vid bla P-märkningen.
//Mats
Jag tycker O2 är för låg och CO2 för hög. Det ger även en hög CO
O2 bör inte vara lägre än 7
CO2 max 14
CO max 500
Jag brukar trimma in brännarna till:
O2 8-9
CO2 11-12
Co brukar då ligga runt 100-150
Att lägga O2 lågt från början i en ren panna och brännare kan ganska snart sota då det täpper till lite aska i luftkanaler osv. Bättre att ligga med lite högre O2. Det ger en renare panna och den "förlust" det blir med lite extra luft genom pannan kvittas med lite mindre påslag av sot.
NOX för större brännare har ett maxvärde på 500 ppm om jag inte minns fel. Dock inget krav under 500kw
Vill minnas att CO skall ligga under 500 ppm för att klara BBR reglerna som används vid bla P-märkningen.
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Hmm...
Blir det för lite pellets i den kan du lugnt öka sekundärluften.
På en 100 kw så hade jag bra O2 och CO2, men hög CO och då hjälpte det att öka sekundärluften
Iofs så har du något hög rökgastemp, men jag vet ju inte hur skorstenen ser ut, så du kanske behöver drygt 200 grader
Kanske du skulle minska primären och öka sekundärluften lite till ??
//Mats
Blir det för lite pellets i den kan du lugnt öka sekundärluften.
På en 100 kw så hade jag bra O2 och CO2, men hög CO och då hjälpte det att öka sekundärluften
Iofs så har du något hög rökgastemp, men jag vet ju inte hur skorstenen ser ut, så du kanske behöver drygt 200 grader
Kanske du skulle minska primären och öka sekundärluften lite till ??
//Mats
Hej
Nej det skall du inte göra. Det finns en tanke med att de inte är helt stängande. Då blir det problem om du inte har någon primärluft alls.
Resultatet skulle bli en "pelletspyramid" som bara brinner i toppen, och en panna full med oförbränd pellets.
Så prova du att öka sekundärluftspjället en del.
//Mats
Nej det skall du inte göra. Det finns en tanke med att de inte är helt stängande. Då blir det problem om du inte har någon primärluft alls.
Resultatet skulle bli en "pelletspyramid" som bara brinner i toppen, och en panna full med oförbränd pellets.
Så prova du att öka sekundärluftspjället en del.
//Mats
Det förklarar nog lite av saken med de extremt bra värdena på C och CO.
På en villabrännare börjar man ofta få problem med höga CO halter vid 12-13 % CO2.
En 200 kW brännare har med inställningar av förbränningsluften än en villabrännare. Primärluft i koppen och sekundär och teriärluft för slutförbränningen.
På en villabrännare börjar man ofta få problem med höga CO halter vid 12-13 % CO2.
En 200 kW brännare har med inställningar av förbränningsluften än en villabrännare. Primärluft i koppen och sekundär och teriärluft för slutförbränningen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.