Läckande slussar, en brandrisk?

Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag tänker på brännare med inbyggd slussmatning och internförråd, vilka jag under normal drift uppfattar som säkrare än "vanliga" fallrörsmatade.

När slussen blir sliten kan ju rök börja gå baklänges genom slussen och ut i internförrådet.
Om de rökgaserna är heta kan förrådet antändas, eller om det under en längre tid går rökgaser med en temperatur över 80 C kan pyrolys av pelletsen göra att de antänds av "svala=80 C" rökgaser.
Det är ju i den situationen mer som brinner än på en vanlig brännare med fallrör.

Är det en reell risk? :?:
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
MP
Energiprofet!

Re: Läckande slussar, en brandrisk?

Inlägg av MP »

Erik skrev:Läckande slussar, en brandrisk?

Jag tänker på brännare med inbyggd slussmatning och internförråd, vilka jag under normal drift uppfattar som säkrare än "vanliga" fallrörsmatade.
Här önskar jag att du utvecklar lite mer hur du tänker.

I en fallrörsbrännare till skillnad mot en undermatad med internförråd så finns ju inte mer pellets än vad som är i koppen och den är ju gjord för att det skall brinna pellets i. Så vad är det som är osäkert med en fallrörsbrännare?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det jag tänker på är om man får baksug så att heta, säg 800 C, strömmar ut i pannrummet.
Slangen bränns då av men risken finns ju att säkerhetsavstånden till annat inte räcker till då.
Pannrum brukar ju innehålla det mesta .... :)

Sedan så är ju inte alla pannor placerde i pannrum, och det behövs inte så mycket rökgas för att det ska bli sista sucken.

Det är därför som jag uppfattar internsluss som säkrare, så länge som den fungerar.
Motdragslucka 20 Pa.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Erik skrev:Det jag tänker på är om man får baksug så att heta, säg 800 C, strömmar ut i pannrummet.
Jaha och hur skall senariot se ut för att få detta baksug. Vad är det som skall generera suget?
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

MP skrev: Jaha och hur skall senariot se ut för att få detta baksug. Vad är det som skall generera suget?
Ett exempel skulle kunna vara kraftiga vindar.
Eller en felinställd FTX-ventilation med undertryck i huset.
Eller... Tja, listan kan antagligen göras längre.

Dessutom räcker det att draget blir svagt för att det ska börja stiga upp rökgaser i fallröret. Kolmonoxid är inte att leka med, du kan få träffa sankte Per tidigare än du har tänkt dig... :ncool:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
JesperS
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av JesperS »

Fast nu sitter det ju en hyggligt lång skruv mellan brännkoppen och internförrådet så man har nog bra otur om det skall bli baksug den vägen.
2 vån hus fr.-27, 150 m2 uppvärmt
Focus 114B (-91) El 6 Kw
EcoTec BioLine20
Thermomatic CBJ
4 tons bulkförråd, SBE pellets
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Intressant fråga. Själv valde jag bort Thermia Bequem brännaren rätt tidigt eftersom det känns mindre bekvämt med en brännare som är fylld med färska pellets om det skulle bli bakbrand. Sluss finns, men enligt lagen om alltings ....... så har väl just dagen innan någon slussvinge slutat fungera. Blir det då pyrbrand i själva brännaren så kan nog avsevärda mängder CO bildas och komma ut i pannrummet.
En fallrörsbrännare innehåller bara de pellets som ligger på rostret. Är den rätt installerad och matarskruven inte sitter mitt ovanför fallröret så begränsas riskerna till de heta brandgaser som kan komma ut vid en bakbrand. Nog så illa men en sådan bakbrand kan väl inte pågå längre än någon sekund innan draget i skorstenen tar överhand igen?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Holger skrev: En fallrörsbrännare innehåller bara de pellets som ligger på rostret. Är den rätt installerad och matarskruven inte sitter mitt ovanför fallröret så begränsas riskerna till de heta brandgaser som kan komma ut vid en bakbrand. Nog så illa men en sådan bakbrand kan väl inte pågå längre än någon sekund innan draget i skorstenen tar överhand igen?
Host Host :thumleft:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=897&highlight=
Thermia Biomatic 20+
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag tror inte att man ska räkna med att bakdrag "försvinner" om det har uppstått.

Intresssant att externskruven hakar uppsig och fyller slangen. Det riskerar slå ut säkerhetsfunktionen med avbrännbar slang.

Är det någon som har en åsikt i grund frågan?
För är bara rökgaserna någorlunda avkylda när de når internförrådet så är det ingen fara.
Motdragslucka 20 Pa.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Erik skrev:Jag tror inte att man ska räkna med att bakdrag "försvinner" om det har uppstått.
Jag vet inte så noga. Har god erfarenhet av vedeldning i vedspis och vedkamin vid mycket blåsigt väder. Då varar bakdraget högst två sekunder sedan tar naturkrafterna vid (varm luft stiger uppåt). Där har man full visuell kontroll genom att röken stiger upp mellan spisplattorna vid bakdrag.
Hur är det i undermatade brännare? Kan bakdraget komma in bakvägen genom primärluftsröret och fläkten eller finns det någon spärr där?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Holger skrev:
Erik skrev:Jag tror inte att man ska räkna med att bakdrag "försvinner" om det har uppstått.
Jag vet inte så noga. Har god erfarenhet av vedeldning i vedspis och vedkamin vid mycket blåsigt väder. Då varar bakdraget högst två sekunder sedan tar naturkrafterna vid (varm luft stiger uppåt). Där har man full visuell kontroll genom att röken stiger upp mellan spisplattorna vid bakdrag.
Hur är det i undermatade brännare? Kan bakdraget komma in bakvägen genom primärluftsröret och fläkten eller finns det någon spärr där?
Tillfälliga bakdrag behöver man nog inte bekymra sig om, alvarligare är havererade tilluftsfläktar eller dåligt drag.

Det borde gå att dra luft baklänges genom fläkten, men det är ganska smala kanaler i koppen, och lite "vattenlås" på CTC (spelar ju ingen roll om en fläkt baksuger, men fungerar nog som broms vid dåligt drag). Vet inte om de bromsar fläkten så den ger mottryck.
Motdragslucka 20 Pa.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Mycket intressant ämne att behandla. :lol:
Allt var " Erik " säger tycker jag stämmer med vad jag anser är riktigt.
Man skall inte förringa möjligheten till bakdrag i en fallrörsbrännare.
En vanlig orsak är att brännröret är fullt av slagg och fläkten trycker bränngaser ut genom nedfallsröret.
Slussen är primärt till för att förhindra syre att komma genom matningsskruven och underhålla glöden vid paus på brännaren. Den ingår även i brännarens säkerhetssystem för att förhindra bakbrand.
Jag har tidigare här på forumet varnat för att rek. tillverkning av egna fläktvingar till EcoTec brännaren.
Vad beträffar " Holgers " syn på säkerheten beträffande BeQuem och en fallrörsbrännare finns det mycket att diskutera.
Är det någon brännare som har bättre säkerhet mot bakbrand skulle jag gärna vilja få reda på det.

Det har från SP framförts för flera års sedan på remiss att alla pelletsbrännare oavsett typ skall vara försedda med cellmatning som en ytterligare säkerhetsanordning. :roll:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Då anser ni alltså att den undermatade brännaren generellt sett är säkrare vid en bakbrand.. Min oro gällde först och främst de pellets som finns i den undermatade brännaren när bakbranden börjar.
Svaret på Erik:s ursprungliga fråga skulle alltså vara Nej.
I vilket fall som helst skulle jag aldrig våga ställa en pelletspanna i en öppen källarlösning utan pannrum. Då blev det nog istället LV pump.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Jag tror att alla i branchen kan hålla med om att BeqUem brännaren är en genomtänkt konstruktion beträffande bakbrand. Men det finns säkert dom som fått rökutveckling bakåt även i denna brännare.
Därimot håller jag med dig fullt att en pelletseldning bör nog vara placerad i ett för ändamålet anpassat pannrum.
Jag tror inte att det är många användare av en rörbrännare som inte någon gång fått en gengaständning med mer eller mindre rök och sot i pannrummet.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar