Man tackar Jörgen & Apersson
Nu har jag bestämt mig!!
Det blir följande anläggning till att börja med:
Atmos DC 40 SF-V
3*840 l Acc Varav en teknik med vv och sol
Termovar
Shuntstyrning
Solfångare 4 celler..
Hoppas dett blir bra nu..
/Rodge
Atmos!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Må så vara att calorin är utrotningshotad men den är lätt att räkna med! I liter en grad = 1 kcal... kan det bli enklare?
4.19kJ/kg*grad Kelvin.... blääää
/Jörgen
4.19kJ/kg*grad Kelvin.... blääää

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumstomte!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Ja ja.. snart säger du väl att footpound / squareinch är ett dåligt mått på hållfasthet hos gänglåsning? Att räkna om den till nm/kvadratmm i huvet ger en rejäl skallebank!
Bodde ett par år i staterna och lyckades aldrig förklara idén med konsekvent metriskt system för dom jag jobbade med... som ändå jobbade i en djupt teknisk bransh! Blev rätt så haj på att räkna om pound/inch/ounce etc till mer förståeliga mått efter ett tag men kul var det inte.
Så du har rätt, ska man vidare så är det enklare att hålla sig till SI men för just ack-tankar tror jag att jag fortsätter räkna calorier.... och förstås när jag planerar för kommande beach-säsong! Har precis gett upp på Beach 2007 och jobbar istället med att toppa formen för Beach 2008
/Jörgen
Bodde ett par år i staterna och lyckades aldrig förklara idén med konsekvent metriskt system för dom jag jobbade med... som ändå jobbade i en djupt teknisk bransh! Blev rätt så haj på att räkna om pound/inch/ounce etc till mer förståeliga mått efter ett tag men kul var det inte.
Så du har rätt, ska man vidare så är det enklare att hålla sig till SI men för just ack-tankar tror jag att jag fortsätter räkna calorier.... och förstås när jag planerar för kommande beach-säsong! Har precis gett upp på Beach 2007 och jobbar istället med att toppa formen för Beach 2008

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumstomte!
Amerikaner är ju uppfödda med fötter i huvudet, så det är väl inte så konstigt att det inte lyckades.
Jag jobbar på ett företag som har halva verksamheten i USA, men vi har faktiskt fått dem att sätta skruv i millimetermått i maskinerna, måttsätta i millimeter osv. Så helt hopplöst är det inte.
US of A is going metric, inch by inch, brukar de säga!
Nog tjafsat om detta, du förstår vad jag menar.
Jag jobbar på ett företag som har halva verksamheten i USA, men vi har faktiskt fått dem att sätta skruv i millimetermått i maskinerna, måttsätta i millimeter osv. Så helt hopplöst är det inte.
US of A is going metric, inch by inch, brukar de säga!
Nog tjafsat om detta, du förstår vad jag menar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.