Brännaren står still

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus i E-tuna
Späd planta

Brännaren står still

Inlägg av Magnus i E-tuna »

I tisdags när jag gick ner i källaren var alla lysdioder släckta på pannan. Elpatronen gick för fullt i kylan. :evil:
Efter lite felsökning kunnde jag konstatera att 2 st 4A finsäkringar på styrkortet i pannan var trasiga. Jag bytte dessa och startade brännaren.
Säkringarna gick sönder direkt.
Jag fortsatte felsökningen med att koppla bort motorn som driver skruvarna i brännaren samt bytte säkringarna. Nu höll säkringarna så felet är i denna motor.
Ringde min installatör igår som skulle fixa ny motor.
Han ringde i morse och berättade att jag måste byta till en ny typ av motor eftersom min inte finns längre. Även plåten som motorn är monterad på måste bytas.
Motorn finns på lager men plåten var slut och kommer tidigast i slutet på nästa vecka så nu blir det att använda elpatronen. :evil:

Är det någon mera som råkat ut för detta?
MVH Magnus i E-tuna

Thermia Biomatic+ sedan sommaren 2003
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har inte råkat ut för detta men du kommer att få en bättre motor nu, Den är istort sätt ljudlös.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MartinK
Späd planta

Inlägg av MartinK »

Förra våren stannade min internmotor efter att brännaren hade gått väldigt trögt någon vecka. Den gnällde och skrek som en stucken gris. Det var ju många minusgrader i flera veckor och brännaren gick på full effekt mestadels. Det visade sig att ett av nylondreven hade gått sönder. Min teori är att brännaren blev så varm till slut att skruven började kärva fast av värmen. Jag fick en ny (likadan) motor av leverantören (fast jag fick sätta dit den själv för det hände en fredag em).
Nu har den gått fint sedan dess men jag tycker det låter för mycket ändå! Såg på en annan tråd "Vart tog röklukten vägen" att motorn i 12D ser helt annorlunda ut. Är det samma man får till 15D/20D numera tros? Funderar på att byta motorn för att se om det hjälper.
340 m² äldre timmerhus, 12m skorsten med 150mm insatsrör
Parca 3000 -80, Thermia Bequem 15D i veddelen sedan mars-05, hembyggt förråd, småsäck (än så länge)
Magnus i E-tuna
Späd planta

Nu är brännaren igång

Inlägg av Magnus i E-tuna »

Hej!
Idag ringde min installatör och berättade att min nya motor och tillbehör äntligen kommit.
Den blev levererad hem till trappen så ikväll har jag monterat den.
Efter en timmes skruvande var brännaren igång. :lol:
Den nya motorn är väldigt tyst och känns kraftigare än den gammla.
Skönt att elmätaren har lungnat ner sig efter tre veckor med elpatrondrift.
Nu är det bara att vänta på fakturan! :(

MVH Magnus
MVH Magnus i E-tuna

Thermia Biomatic+ sedan sommaren 2003
Skriv svar