Men samtidigt så "läcker" ju en varm panna ut värme i skorstenen när brännaren stannat=lägre system-verkningsgrad. Med lägre effekt får du längre gångtider och därvid färre tillfällen av dessa förluster.Maskinisten skrev:...är helt ute och cyklar. Men skulle det verkligen vara bättre att ligga och "fis-elda" med brännaren hela dygnet på halv effekt istället för att köra på med högre effekt under kortare stunder.
Min brännare stannar ganska många gånger per dygn nu när det inte är så kallt ute. Jag trodde ju i min enfald att brännaren var designad för att huvudsakligen gå på sin "märk-effekt", vilket i mitt fall är 16 kw.
Hur låg effekt du kan köra med din brännare och samtidigt upprätthålla bra förbränning är en helt annan fråga, så i praktiken får nu nog kompromissa mellan dessa två mål. Jag tippar att man oftast kör brännaren så lågt det går med bra rökgasvärden, och att den levererade effekten då är högre än vad en normal villa förbrukar.
Ingen, förutsatt att tempen 1m ner från toppen av skorstenen är över 85 grader...Maskinisten skrev:Om man har hundra grader i rökgastemp efter pannan, hur mycket kondens fäller rökgaserna då ut på väg upp i rökkanalen?

Nej, men allvarligt så beror det på var nånstans i skorstenen gaserna passerar daggpunkten, inte på vad temperaturen är ut ur pannan.
(men naturligtvis finns det ett samband mellan dessa som nog är annorlunda för varje skorsten)