Och jag nämnde denna diskussion för min installatör när han var här och gjorde inställningar och bytte "lite grejjor"; dåligt drag är orsaken, ska inte komma rök upp i förbi den slussen oavsett om vingarna är dåliga eller inte... Beats me men låter väl ändå rätt rimligt?!???Roli skrev:Jag håller ändå på slussvingarna (min käpphäst på min A3:a).Svenne skrev:Pratade med min installatör om röken från matarskruven, han påstår att det inte beror på slussvingarna utan är en inställning, är det någon som vet??
Är inne på fjärde uppsättningen, tror jag, under snart 9 års drift. Den sista uppsättningen går på andra "vändningen" just nu.
Röklukt i pannrum - Gummit borta...
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Det är ju självklart att om vingarna är så dåliga att de inte går emot slusshuset så kan rök komma upp den vägen. Man baxnar när man hör korkade vissa installatörer är.
Visserligen går det åt att man har dåligt drag för att fläkten ska trycka ut rök genom slussen men har en en utnött sluss så kan man få upp rök i fallröret. Basta!
Visserligen går det åt att man har dåligt drag för att fläkten ska trycka ut rök genom slussen men har en en utnött sluss så kan man få upp rök i fallröret. Basta!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
-
- Späd planta
- Kontakt:
Jag litar mest på vad jag ser ...
Hej igen
Notera att före jag bytte vingarna, så kunde jag inte ta av slangen o titta ner, för det rök upp så mycket.
Sedan valde jag att inte sota pannan, eller något annat. Bara byta vingar
Efter bytet, kunde jag lossa slangen och det kom ingen rök
Så vingarna gör alla skillnad. Sedan kan det väl vara att draget borde vara bättre, men det är en helt annan sak.
Så tänker jag
Niclas
Notera att före jag bytte vingarna, så kunde jag inte ta av slangen o titta ner, för det rök upp så mycket.
Sedan valde jag att inte sota pannan, eller något annat. Bara byta vingar
Efter bytet, kunde jag lossa slangen och det kom ingen rök
Så vingarna gör alla skillnad. Sedan kan det väl vara att draget borde vara bättre, men det är en helt annan sak.
Så tänker jag
Niclas
Varför "krånglar" tillverkarna till konstruktionen med sluss och slussvingar om det inte behövs för att hindra rök att gå bakvägen.......swehjo skrev:[Och jag nämnde denna diskussion för min installatör när han var här och gjorde inställningar och bytte "lite grejjor"; dåligt drag är orsaken, ska inte komma rök upp i förbi den slussen oavsett om vingarna är dåliga eller inte... Beats me men låter väl ändå rätt rimligt?!???
Näe, jag håller med Zeylon. Slussvingarna behövs och blir de slitna eller böjda så att de inte sluter tätt så läcker röken upp baklänges i brännaren. Rök eller röklukt i påfyllningsslangen är tecken på att det är dax att göra något åt sina slussvingar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nix jag tror inte installatören är korkad.zeylon skrev:Det är ju självklart att om vingarna är så dåliga att de inte går emot slusshuset så kan rök komma upp den vägen. Man baxnar när man hör korkade vissa installatörer är.
Tänk och jämför med en övermatad brännare som inte har någon sluss.
Så grundproblemet ligger nog på detta med dåligt drag, sedan hjälper väl slussen till att dölja detta grundproblem.
För har man för dåligt drag så får man andra problem inte minst säkerhetsaspekter.
Det var inte det det handlade om i det här fallet. Installatören påstod att det inte kunde komma upp rök genom en utnött sluss. Eftersom denna typ av brännare blåser in förbränningsluft kan det bli ett övertryck i förbränningsrummet tidvis vilket i så fall kan läcka ut genom den utnötta slussen.MP skrev:Tänk och jämför med en övermatad brännare som inte har någon sluss.
Man slutade bygga pannor/brännare som förlitade sig på självdrag för länge sedan. Antingen blåser man in förbränningsluft eller så suger man ut rökgaserna.MP skrev: Så grundproblemet ligger nog på detta med dåligt drag, sedan hjälper väl slussen till att dölja detta grundproblem.
För har man för dåligt drag så får man andra problem inte minst säkerhetsaspekter.
Med självdrag så går det inte att få till en stabil förbränning med minimala utsläpp.
Man kan få till det någotsånär med en dragregulator men draget varierar fortfarande med väder och vind.
En övermatad brännare utan dosering och sluss är enligt mig en värdelös (och farlig) konstruktion.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Var hem till ABSO idag o skulle justera brännaren samt kolla in thermias vaccumtransportör, Kan säga att där va det inte bara lite det rök ur slussen/internförrådet..zeylon skrev:Det är ju självklart att om vingarna är så dåliga att de inte går emot slusshuset så kan rök komma upp den vägen. Man baxnar när man hör korkade vissa installatörer är.

Han hade haft upp o kollat slussvingarna vilka va i bra skick (flopp ljudet fans) då han kört endast 5 ton med brännaren..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bor alla på det här forumet utanför Umeå?André skrev: Var hem till ABSO idag o skulle justera brännaren samt kolla in thermias vaccumtransportör, Kan säga att där va det inte bara lite det rök ur slussen/internförrådet..![]()

CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Näe, inte riktigt alla. Jag och några till tillhör sveriges framsida.Erik skrev:Bor alla på det här forumet utanför Umeå?![]()

Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja inte alla kanske men det verkar va många iaf..Erik skrev:Bor alla på det här forumet utanför Umeå?André skrev: Var hem till ABSO idag o skulle justera brännaren samt kolla in thermias vaccumtransportör, Kan säga att där va det inte bara lite det rök ur slussen/internförrådet..![]()
![]()

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag tar upp den här tråden igen...
Har haft rökproblem sedan i höstas som påminner om ovanstående.
Rök som läcker via slang och skruv genom veckoförådet, rök om jag tar loss slangen och tittar, oavsett väder och sotningsstatus.
Tom när draget får motdragsluckan att stå vågrätt rök det ibland bakåt.
Jag pratade med någon Ariterm i Kalmar som svamlade om att det kunde bli så om sotarn nyss varit där och ibland att det kunde bli spm om sotarn inte hade varit där på länge...
Jag föreslog slussvingarna som orsak med tanke på vad jag läst här men detta förnekades bestämt som möjlighet. Vet inte om det var rädsla för garantiåttagande då pannan bara gått ett år och bränt ca 7-8 ton eller okunskap?
Nu får vi se då matningen stannat pga av att något fastnat i skruven. Jag har beställt nya slussvingar just in case och ska nu ner och öppna och titta.
Fråga: Är det något som man bör tänka extra på när man tar loss hjul och plåtar?
Mvh
pq (ej utanför Umeå
)
Har haft rökproblem sedan i höstas som påminner om ovanstående.
Rök som läcker via slang och skruv genom veckoförådet, rök om jag tar loss slangen och tittar, oavsett väder och sotningsstatus.
Tom när draget får motdragsluckan att stå vågrätt rök det ibland bakåt.
Jag pratade med någon Ariterm i Kalmar som svamlade om att det kunde bli så om sotarn nyss varit där och ibland att det kunde bli spm om sotarn inte hade varit där på länge...
Jag föreslog slussvingarna som orsak med tanke på vad jag läst här men detta förnekades bestämt som möjlighet. Vet inte om det var rädsla för garantiåttagande då pannan bara gått ett år och bränt ca 7-8 ton eller okunskap?
Nu får vi se då matningen stannat pga av att något fastnat i skruven. Jag har beställt nya slussvingar just in case och ska nu ner och öppna och titta.
Fråga: Är det något som man bör tänka extra på när man tar loss hjul och plåtar?
Mvh
pq (ej utanför Umeå

Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja det ända du ska tänka på är då du återmonterar allt är att kolla så backspärren kommer i rätt läge, Kolla hur den sitter nu..
Jag har kört 18 ton men slussvingarna såg ut som nya men böjda så jag böjde till dom o vände på dom vilket gjort brännaren som ny igen..
Rengör även slusshuset, Om det kommit rök bakvägen en längre tid kan det blivit beläggningar som du får skrapa bort..
Jag har kört 18 ton men slussvingarna såg ut som nya men böjda så jag böjde till dom o vände på dom vilket gjort brännaren som ny igen..
Rengör även slusshuset, Om det kommit rök bakvägen en längre tid kan det blivit beläggningar som du får skrapa bort..
bytte slussvingar - ingen rök, men matningsproblem...
Hej
Bytte ut slussvingarna för några veckor sedan - var inte så svårt
De gamla var böjda och inkapslade i svart beläggning. De såg lite brända ut så man undrar ju om det varit någon bakåtbrand?
Bilder: http://gallery.me.com/patriq#100009
Detta löste problemet. Flopljudet kom tillbaks och det slutade ryka bakåt, i varje fall till 90%. När fläkten går för att blåsa rent koppen kommer det lite rök i slangen. Möjligtvis är det lilla röret från fläkten ner till matningsröret igentäppt (som ifkas pratat om i en annan tråd). Jag tänkte montera bort fläkten och se om jag kan komma åt och rensa från framsidan utan att montera isär alltihop. Är det någon som provat detta?
MEN, ett nytt problem har uppstått istället. Jag får stopp i matningen i stort sett varje dag. De verkar som pellets kilar in sig mellan kanten och de nya slussvingarna och motorn orkar inte dra runt det hela.
Är det resten av systemet som går trögt, ska man smörja några axlar eller lager någonstans? Gjorde inte det när jag satte ihop allting. Jag hade även ute primärskruven och knackade bort en del avlagringar inne i primärröret... Eller är det något med de nya slussvingarna och monteringen av dessa? De sitter precis som de gamla satt.
Tacksam för alla tips innan jag ringer någon firma som får titta på det?
/pq
Bytte ut slussvingarna för några veckor sedan - var inte så svårt
De gamla var böjda och inkapslade i svart beläggning. De såg lite brända ut så man undrar ju om det varit någon bakåtbrand?
Bilder: http://gallery.me.com/patriq#100009
Detta löste problemet. Flopljudet kom tillbaks och det slutade ryka bakåt, i varje fall till 90%. När fläkten går för att blåsa rent koppen kommer det lite rök i slangen. Möjligtvis är det lilla röret från fläkten ner till matningsröret igentäppt (som ifkas pratat om i en annan tråd). Jag tänkte montera bort fläkten och se om jag kan komma åt och rensa från framsidan utan att montera isär alltihop. Är det någon som provat detta?
MEN, ett nytt problem har uppstått istället. Jag får stopp i matningen i stort sett varje dag. De verkar som pellets kilar in sig mellan kanten och de nya slussvingarna och motorn orkar inte dra runt det hela.
Är det resten av systemet som går trögt, ska man smörja några axlar eller lager någonstans? Gjorde inte det när jag satte ihop allting. Jag hade även ute primärskruven och knackade bort en del avlagringar inne i primärröret... Eller är det något med de nya slussvingarna och monteringen av dessa? De sitter precis som de gamla satt.
Tacksam för alla tips innan jag ringer någon firma som får titta på det?
/pq
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm dom såg brända ut, Visst rengjorde du slusshuset noga innan du monterade ihop brännaren??
Bör nog se efter hur det ser ut i internskruven oxå/kolla upp hela brännaren för sådär ska det inte bli om allt är ok..
Ang att det blir stopp i matningen, Har du justerat backspärren ??
Om inte kan kuggarna slå stopp mot stiften så det blir pall..
Bör nog se efter hur det ser ut i internskruven oxå/kolla upp hela brännaren för sådär ska det inte bli om allt är ok..
Ang att det blir stopp i matningen, Har du justerat backspärren ??
Om inte kan kuggarna slå stopp mot stiften så det blir pall..