För att slippa elavbrott? Backup på Px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mickeman_79
Fröträd

För att slippa elavbrott? Backup på Px21

Inlägg av mickeman_79 »

HEJ!

Jag har haft min px21 i några år och är nöjd med denna, ett litet problem som jag har med denna är när det blir elavbrott. Givetviss så stannar brännaren men min lilla fundering äro. Kan man inte koppla in en backup på strömmen. Typ batteri, det skulle vara bra eftersom man har ju "tur" att strömavbrotten oftas är på natten. Då skulle det vara bra om man kunde få till att någon typ av backup ström slog till.

Tack för mig!

MvH mickeman_79
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Visst kan du göra det, ämnet har diskuterats ett antal gånger, om du söker på backup så skulle jag tro att du hittar en hel del matnyttigt.

Det som du får tänka på är att du har ett tändelement som drar rätt mycket ström, bara så att du har en backup som klarar det (om du vill använda tändelementet då alltså), du kan ju tända manuellt och köra längre på backupen annars.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Grannen har en UPS på sin brännare och då även till cirkulationspumpen, det funkar bra, jag försökte men fick tag på en med dåliga batteri.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jarina skrev:Grannen har en UPS på sin brännare och då även till cirkulationspumpen, det funkar bra, jag försökte men fick tag på en med dåliga batteri.
Man kan köra ups med tillkopplade bilbatterin istället för dom små som sitter i
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Det har du rätt i, tänkte inte på de

tack för tipset
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vad står UPS för (förstår vad den används till, men gillar inte förkortningar jag inte kan läsa ut...) och vad går en sådan lös på?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
mickeman_79
Fröträd

Inlägg av mickeman_79 »

Ursäkta mig men jag är inte så bra på att förklara men om jag säger såhär. Hur ska jag göra, kan nån berätta i detalj.
MvH mickeman_79
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

UPS=Uninterrupted Power Supply (motsatsen till EON :o )

Dom billigaste kostar nog runt 3000 spänn sen blir det dyrare ju mer effekt och drifttid du vill ha.

Att koppla in en UPS är busenkelt, du sätter UPS'en i närmsta väggkontakt, sen sätter du pelletsbrännarens elanslutning i UPS'en, om du nu har en pelletsbrännare som tar sin ström från pannan så blir det ju liter mera komplicerat men det går att lösa det också.

UPS'en ser till att batteriet hålls laddad och att din pelletsbrännare får ström, om det blir elavbrott så fortsätter UPS'en att ge pelletsbrännaren ström via batterierna.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Jag har försökt tänka...
Kan man verkligen byta ut det lilla batteriet 7 Ah mot ett bilbatteri på låt säga 45-100 Ah, kommer inte någon elektronik att ta stryk i UPSen.
Denna ups är märkt 450VA, innebär det då att jag kan ha större last på den. när jag skopplat till ett större batteri.
klarar den laddare som finns i UPSen att att ladda ett så pass mycket större batteri
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jarina skrev:
Jag har försökt tänka...
Kan man verkligen byta ut det lilla batteriet 7 Ah mot ett bilbatteri på låt säga 45-100 Ah, kommer inte någon elektronik att ta stryk i UPSen.
Denna ups är märkt 450VA, innebär det då att jag kan ha större last på den. när jag skopplat till ett större batteri.
klarar den laddare som finns i UPSen att att ladda ett så pass mycket större batteri
På min funkar det ..och jag har kört ups med bilbatteri till min dataserver i flera år.
Vad jag vet så är ju dom små ups batterierna 12v och vad man vet så är även bilbatteri det ..och det som skilljer små ups batterin och bilbaterin är strömstyrkan och det är där kraften finns till upsén ..ju mer Ah dess bättre och längre kan man köra på ups kraften ..och vad jag förstår så tar inte elektroniken skada av den höga Ah bilbatteri lämnar för att upsén förbrukar endast den effekt den behöver och att bilbatteri har större kraftreserv är ju bara bra.
Jag har alldrig provat att ladda ett tomt batteri i min ups men den orkar underhållsladda utan problem.

Rätta mig om jag har fel :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du kan inte belasta UPS'en mer bara för att du har ett större batteri, däremot så kommer batteriet att räcka under en längre tid.

Det kommer att ta längre tid att ladda batteriet om det är av större modell, men det bör inte vara några större problem.... såvida du inte har strömavbrott väldigt ofta...
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

OK, jag kommer att ladda upp ett 100 ah batteri ,Sedan koppla in det i UPSen, och sedan koppla ups en till Pelletsbrännaren som drar ca 500watt
så får vi se, hoppas att detta kan stabilicera spänningen oxå, som hoppar mellan 214-220 volt (inga större problem)
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

ah är väl bara ett sätt att mäta hur länge ett batteri räcker?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ja och nej :lol:

Det är helt riktigt att amperetimmarna anger kapaciteten på ett batteri, 100Ah betyder att du kan hänga på en last på en A i 100 timmar, men det betyder inte att du kan hänga på en last som drar 100 A i en timme, teoretiskt så skulle det kunna göra det, men olika batterier kan belastas olika mycket så det säger inte hela sanningen.

Så med 500W belastning skulle ett 100Ah batteri kunna räcka kanske 40 timmar, men man får komma igåg att konverteringen av likspänningen (12V) till växelspänningen (230V) är väldigt ineffektiv, så 20% eller så försvinner i värme, dessutom så kan du inte ladda ur batteriet helt med en stor belastning, 20 timmar är mera realistiskt, men sen går ju inte värmeelementet hela tiden, normalt drar väl brännaren kanske 30W eller så, så med ett 100Ah batteri kan man nog köra ett par kanske tre dygn.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Ja så är det.
100 AH kan ge 100 A i en timme eller 10 A i 10 timmar eller 1 A i 100 timmar.
så det är helt rätt.
men min fråga är om jag kan nu med det stora batteriet 1000 watt på UPSen
iställer för 450VA som den är märkt
(har inte riktigt koll på vad VA är) volt*ampere

och enligt formlen P=U*I skulle det bli 230V*1,85A=425Watt (för brännaren)

kan ni hjälpa mig reda ut detta...de var länge sedan...
Skriv svar