häftigt med effekt ??

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

häftigt med effekt ??

Inlägg av ronald »

Tjena ! det låter så intressant när ni säger jag har mätt min effekt
på brännaren ,och jag har märkt att 15.5kw verkar det bästa..för förbrukningen tex
Vart mäter man den på :?: effekten alltså :!: är det svårt :?: :?:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Inte så svårt så länge man har en bra våg.

Låt brännaren komma in i driftfasen och mät sedan hur mycket som matas en viss tidsperiod tex 6 min. Starta tidtagningen i samband med att en matning startar så har du ett bra utgångspunkt.
Räkna ut matningen i kg pellets/timma och multiplicera med 4,8 (om du kör normal pellets) så borde du ha effekten.

Glömde förresten lägga till att man får handmata brännaren medan den kör matningen från skruven i en behållare/påse.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Vi gjorde som så att vi tog en ficklampa och lurade flamsensorn att det brann och sen lät vi pelletsen som skulle gått ner i brännaren gå i en vågskål istället. Sen är det bara att mäta vikten under ett antal minuter och sedan multiplicera med den effekt som din pellets är märkt med (står på påsen).

//Ozcar
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Annars är väl ett vanligt sätt att se hur länge brännaren jobbar för att höja tempen på pannan(tanken) ett visst antal grader efter uppstarten är avklarad.

Med förbrukare avstängda förstås 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo NRG..!
Hur mycket skall det handmatas medans man fyller påsen vid tidtagningen
alltå en näve per gång :?: ..så inte den får för mycket för litet. så att säga. under driften...
Och skall man alltså rycka bort skruvslangen matningen när den har kommit upp i drift så att säga ,,. :?: Och sedan trycka ner den i påsen och
börja mata för hand och ta tid... :?:
Fan.. det var svårt att samanfatta hoppas du fattar vad jag yrar..
Men det är förbenat intressant....det där :!:

SNillet! kan du göra en ekvation av det... :?:
Oscar! är det bara att ta bort kåpan och lysa på sensorn :?: :?:
Skall man ta med den stora startdosen ochså :?:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Att mäta hur mycket pellets som matas fram under en viss tidsperiod ger inmatad effekt.
Att mäta hur lång tid temperaturstegringen tar ger "uttagen" effekt.
Skillnaden däremellan måste alltså vara pannans verkningsgrad, eller hur?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

[quote="ronald"]Jo NRG..!
Hur mycket skall det handmatas medans man fyller påsen vid tidtagningen
alltå en näve per gång :?: ..så inte den får för mycket för litet. så att säga. under driften...
Och skall man alltså rycka bort skruvslangen matningen när den har kommit upp i drift så att säga ,,. :?: Och sedan trycka ner den i påsen och
börja mata för hand och ta tid... :?:
Fan.. det var svårt att samanfatta hoppas du fattar vad jag yrar..
Men det är förbenat intressant....det där :!:quote]

Angående matningen:
Cirkus en näve per gång är det. Låt en matning eller två gå ut i en burk så att du ser hur mycket det är ungefär.

För övrigt är det bara att hålla med. (Startdosen ska du dock inte ha med vid en effektmätning, vänta tills brännaren är uppe i driftfas).
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Micke C skrev:Att mäta hur mycket pellets som matas fram under en viss tidsperiod ger inmatad effekt.
Att mäta hur lång tid temperaturstegringen tar ger "uttagen" effekt.
Skillnaden däremellan måste alltså vara pannans verkningsgrad, eller hur?
Tycker jag låter rimligt. (Hmm undrar om en vill veta det egentligen :roll: )

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Micke C skrev:Att mäta hur mycket pellets som matas fram under en viss tidsperiod ger inmatad effekt.
Att mäta hur lång tid temperaturstegringen tar ger "uttagen" effekt.
Skillnaden däremellan måste alltså vara pannans verkningsgrad, eller hur?
Anläggningens värmeverkningsgrad ja, om du har det exakta värmevärdet på din pellets vill säga.... och extremt exakta termometrar för att mäta vattentemp.

Svårt å få det där riktigt bra vill jag påstå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena !mina mattekunskaper är nog på någon vindsvåning :cry:
Men ta att det går 2kg pellets under 6min
Blir då formeln 2 delat i 0.6x 4.8 =15.9kw :?:= :?: brännar effekt

Är det rätt eller... :?: :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nja, inte riktigt rätt. Brännareffekt avser avgiven effekt per timme (om jag inte är helt ute och cyklar...).

Du måste veta pellets åtgånger per timme. Dvs i ditt exempel blir det:

2kg per 6 min = 2 * 10 = 20 kg per timme eftersom det går 10 st 6 minuters perioder per timme. Dessa 20 kg per timme multipliceras med pelletsens värde 4,8 = 96 kW per timme.

Ur detta kan man utläsa att det endera är en väldigt stor pelletsbrännare i ditt exempel eller så är 2 kg per 6 min aldeles för mycket.

Min internskruv i min brännare leverar i snitt 3,79 kg pellets per timme vilket skulle ge 3,79*4,8 = 18,2 kW per timme fast den egentligen skall ge 15 kW enligt inställningarna. Men det är en hel del spån med vid mina provkörningar när jag har tagit fram vikt per tidsenhet. Men samtidigt så ser man inne i pannan att brännaren nog går lite för "fett". Men med en "gamal" A3:a är det inte mycket att göra om man inte vill byta till nyare processor där matningen går att ställa i 10%-steg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Topp Roli!
Bra att någon kan matematik som sagt.... :!:
Jag skall mäta upp riktigt själv skall bli väldigt intressant :!:
Undrar om man får ned frugan i pannrummet som kan mata pellets
om möjligt hålla tiden :lol: :)

Tack för formeln :!: Den skall ramas och hängas upp i "pann" förlåt finrummet på bästa plats.... :)

Tack för alla toppentips :!: :!: :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

effekt

Inlägg av Beginner »

Jag tycker ni krånglar till det. Själv samlar jag upp pellets från skruven då den matar brännaren som vid normal eldning under 3 minuter. Väger pelletsen och sedan gäller på ett ungefär 100g=10 kW, 150 g = 15 kW osv. Bara att sätta ett decimalkomma framför sista siffran.

Lite besserwissersnack:
Effekt mäter man i W eller kW och det innebär energi per tidsenhet. Att tala om kW/tim är tårta på tårta.
Energi är effekt under en viss tid och mäts i kWh. (effekt gånger tid). En annan populär sort för energi är kcal.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena beginner!
Skall startdosen vara med :?:
Varför 3min :?:
Kan du förklara formeln .... :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Hej ronald!
Nej, startdosen ska inte vara med. Det skall vara den matning som brännaren får då den har kommit igång ordentligt. Hur du samlar upp pellets får du komma på själv eftersom jag inte vet något om din brännare. Du skall alltså väga den pelletsmängd som skruven matar fram under 3 minuter under normal drift.
Såhär kan man komma fram till sambandet:
På pelletssäcken står att 1 kg pellets innehåller energin 4.8kWh. Om vi bränner 1 kg/tim utvecklar vi 4.8 kW.
1 kg/tim är 1000/60 g/min (fortfarande är effekten 4.8 kW).
Om vi håller på i 3 minuter så har det gått åt 1000*3/60 g (fortfarande 4.8 kW).
1000*3/60 = 50 dvs 50g under 3 minuter svarar mot 4,8 kW.
Då kan vi skriva att 100g under 3 min svarar mot 9,6 kW, 150 g under 3 min svarar mot 4.8*3=14,4 kW osv.
Som du ser så blir det ej exakt så att 150g svarar mot 15 kW men noggrannheten duger gott i praktiken.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Skriv svar