Övervaka brännaren med en dator?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Värmetorsk
Ungskog

Övervaka brännaren med en dator?

Inlägg av Värmetorsk »

Det finns ju som bekant brännare som kan anslutas till en vanlig PC så att man kan hålla koll på de små rackarna. Thermia har väl sådana vill jag minnas.
Det borde ju inte vara omöjligt, och inte toksvårt att åstakomma något sådant själv på en VB heller.
Det kräver ju givetvis en del av personen bakom det innovativa leendet, och det ska väl understrykas att det kanske inte är att rekommedera... Men finns det någon på forumet som har gjort någon sådan modifiering på sin brännare (Själv har jag en VB, men principen blir ju i stort sett den samma oavsett brännare...)
Vore kul att höra hur ni gjort och hur ni löst de problem ni stött på.
kanske någon här som tillockmed kopplat brännaren mot nätverket? Håller koll på maskinen via internet? Vad vet man?
monstermataren
Ungskog

Inlägg av monstermataren »

Jag har funderat på att dra ner en vanlig webkamera och ställa i pannrummet, så att jag kan se hur mycket det är i veckoförrådet och om "misslyckad start"-lampan blinkar :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

monstermataren skrev:Jag har funderat på att dra ner en vanlig webkamera och ställa i pannrummet, så att jag kan se hur mycket det är i veckoförrådet och om "misslyckad start"-lampan blinkar :)
För några veckor sedan försåg jag också pannrummet med en enkel kamera kopplad till TV:n i sovrummet. Så nu kan jag ligga i sängen och övervaka! 8)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om brännaren inte har något stöd för att ansluta en PC så är det en del jobb, beroende på vad du vill övervaka, eftersom du inte kan ansluta dig direkt till "datorn" på de flesta brännare så måste du skaffa någon form av I/O kort till din dator som kan läsa av signalerna.

Många brännare har 230V AC på I/O signalerna också vilket gör det lite lurigt att få in i PC'n.

Det är nog inget du ska ge dig på om du inte vet vad du gör :lol:

Då kan man ju sno åt sig alla utsignalerna (tändelement, fläkt och skruv) plus eventuella extra utgångar (larm m.m) som kan finnas på brännaren.

Ingångarna till brännarens dator kan vara lite lurigare att komma åt utan att börja klippa i kablaget beroende på hur insignalerna används.

Generellt sett så ska man nog låta brännaren vara ifred om den inte redan är förberedd för PC anslutning och i så fall nöja sig med att använda eventuella larmingångar osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Det sitter ju en liten RJ-45 / RJ-11-kontakt på kretskortet i Viking Bio'n. Kan inte den vara en in och/ eller utgång för data? Vore intressant att hitta nån inside information från Värmebaronen om hur man kunde utnyttja den... Den sitter ju inte där helt utan anledning, eller? :roll:
Vore kanske möjligt att koppla in via RS-232 el. dyl?
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Om man förenklar det lite då? Kan man koppla in sig på brännarens lysdioder med t.ex ett sånt här http://www.kjell.com/?item=87197&path=6 ... 00,7740000 och sedan koppla till en liten egen box i hallen. Jag vill kunna se ALLA lampor utan att springa ner i pannrummet. Om man sen vill utveckla det vidare kan man ju koppla in en summer eller varför inte på larmkretsen.

Mycket snack å lite verkstad heter det va? :D
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

PolarnPer skrev:Det sitter ju en liten RJ-45 / RJ-11-kontakt på kretskortet i Viking Bio'n. Kan inte den vara en in och/ eller utgång för data? Vore intressant att hitta nån inside information från Värmebaronen om hur man kunde utnyttja den... Den sitter ju inte där helt utan anledning, eller? :roll:
Vore kanske möjligt att koppla in via RS-232 el. dyl?
Var sitter den? Jag hittar ingen i min brännare.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
roha
Späd planta

Inlägg av roha »

Finns det något sätt att göra den här diskussionen synlig i andra grupper? Skulle vara intressant att höra om det överhuvudtaget finns någon tillverkare som skulle förhålla sig positivt till nördar. Borde ju inte vara någon konkurrensnackdel åtminstone. Alla pelletseldare är väl lite nördar.
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Kontakten sitter (vad jag minns) ganska mitt på kortet, kanske lite till höger. Jag är inte hemma och har heller inte öppnat brännaren på ett tag, så jag minns inte riktigt. Ser ut som ett nätverksuttag (Ethernet, RJ-45).
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

PolarnPer skrev:Kontakten sitter (vad jag minns) ganska mitt på kortet, kanske lite till höger. Jag är inte hemma och har heller inte öppnat brännaren på ett tag, så jag minns inte riktigt. Ser ut som ett nätverksuttag (Ethernet, RJ-45).
Då finns det ingen på min.. Jag har kanske en äldre version.
pagalue
Frö

Får SMS när brännaren stannar, kan kopplas till förrådet ock

Inlägg av pagalue »

Hej, använder en B-GSM larm terminal från Bentel som har fyra ingångar och fyra utgångar. På Viking Bio finns redan ett uttag för att koppla externt larm -220V kopplas via ett relä 220V/12V som går till B-GSM som sedan skickar ett förderfinierat meddelande "Brännare larm" till min GSM. Har dragit kablar till förrådet där jag tänkte sätta en fotocell som larmar när det är för lite i förrådet. Man kan ha den till att styra andra grejor också tex sätta på motorvärmare, styra garageport mm
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW, 81 +81 kvm att värma, hus byggt 1956.
Teddy
Gallringsobjekt

Inlägg av Teddy »

Jag har övervakat min grannes brännare med webkamera.
Om jag minns rätt en d-link med inbyggd webserver.
Det gick att få hyfsad skärpa på bilden av displayen.

Ett sätt att göra nätverket hemma tillgängligt utifrån på ett säkert sätt är att skaffa en Linksys Linux router och ladda ner DD-WRT firmware.
Då får man vpn in, klient för DYndns eller No-ip och en massa annat.

Jag har inte hitta nåt billigt sätt att göra rs232 -> tcpip utan en pc.
Jag har fått tips på "Tibbo" hos Direktronik.se. Verkar vara en bra grej.

En egen tråd i ämnet är kanske på sin plats

/björn
CTC 1100 / BlueFlame
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Kanske lite off-topic men jag köpte de här billiga Dallas temp-givarna (som jag kan ge beteckningen på om någon är intresserad).
En har jag i skorstenen några decimeter ner, den andra har jag i platsen för rökgastermometern.
En billig skräpdator har jag kopplat till detta som loggar temperaturen med jämna intervall. Inte alls online, men jag kan ju ändå kolla närhelst jag vill vad som hänt under dagen, natten, eller veckan om jag vill bara jag besöker denna dator. Det duger gott för mig, och kostade ett par hundringar.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar