Hur höga rökgasteperaturer tål skorstene

Skriv svar
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Hur höga rökgasteperaturer tål skorstene

Inlägg av Martin »

Hur höga rökgastemperaturer tål skorstenen? Jag har en murad skorsten med extra varv i bjälklagsgenomföringarna. Anledningen till att jag frågar är att jag har tagit bort en baffel för att minska kondensen i skorstenen (om det nu inte beror på fukt utifrån). På räddningsverkets hemsida står det att rökgaserna från oljepannor kan uppgå til ca 250GrC och från vedeldning ca 700 GrC. 700 GrC låter väldigt mycket och då är jag tveksam till om jag skulle sova i huset. Med min ClasO termometer har jag ca 200 GrC, 50-60 GrC mer än innan jag tog bort baffeln, och det känns inte så farligt men det vore bra att veta ur mycket skorstenen tål.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

400-450 grader ska väl en tegelskorsten tåla sägs det.Men det skiljer ju på olika skorstenar.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

350 brukar vara det som anges som maxvärde, men som sas ovan så beror det på vilken typ av skorsten du har, men alla ska tåla minst 350 grader om jag inte missuppfattad det hela.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja 350 verkar vara en vettigare siffra
http://www.novator.se/bioenergy/wood/b10.html
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag vill minnas att det står i BABS 60 vad som gäller för dim. vilkor för tegelskorstenar.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Tack för svaren! Var hittar jag BABS 60? Det borde väl vara boverket men jag hittar det inte. Jag antar att det är föregångare till BBR och BKR?
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

BABS 1960 heter den.
Den är förgångare till diverse byggnormer, men trevligt nogran.

I :31 står:

Anvisningarna i :31-:33 äger tillämpning på inom byggnad befintlig rökkanal, till vilken anslutes eldstad, som vid maximibelstning under normal drift ej ger högre rökgastemperatur än 350 C i rökkanalen.

Sedan följer div. anvisningar och regler, men för tegel gäller, för pannor under 50 000 kcal/h, att omslutningsväggens tjocklek ska vara minst 12 cm och ha en största invändig längd på 14 cm. Om skorstenen går genom uppvärmda rum. Samma tjocklek gäller för öppen spis.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Erik skrev: , att omslutningsväggens tjocklek ska vara minst 12 cm och ha en största invändig längd på 14 cm.
Du skrev att den var gammal men för säkerhets skull...
Numer gäller helsten i stället för halvsten. Tjockleken skall vara minst 25 cm.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Nu är jag ju ingen pelletsäldare, kör ju ved men skorsten behöver vi ju båda två (som grannkärringa sa till farsan när han......vad var det nu....ja ja roligt var det ialla fall). Nog skojat. Rökgaser är något som jag kan mycket väl. Insåg att jag behövde bygga min egen skorsten då jag äldar bara det finaste av biobränslen, furu o tallved. Riktigt torr fur eller tall kan lätt komma upp i två tre HUNDRA grader och få vilken skryt skorsten som helst att skrika efter en oljebrännare. Farsan gav mej tipset att använda tegelsten (typ sådant som man byggde hus av förr) och sen stapla dom exakt spikrakt uppåt. Höjden räknar man ut genom att ta husets höjd plus tio procent. Säg att ditt hus är X högt lägger du till 10 procent så får du rätt längd (höjd). Vill man vara säker tar man till lite extra kanske femton procent. Huset är X högt plus femton procent och du har en väl tilltagen men skrattretande hög skorsten. Ditt öknamn kan då bli tex Olle på bruket eller Fabrik-skummisen. Har själv sett många osäkra som man skrattat åt. En i Värnamo hade en riktig pjäs. Han kalla vi Kjell-breställ. Fast det var för han körde regumerade sommardäck året runt på sin kadett. Stollen satt ju i diket innan det blev minusgrader. Har säkert dragit upp han 50 gånger med traktorn och nekat honom lika många gånger. Sagt att han kan väl köpa nya på avbetalning, själv är man väl lite väl kräsen och kör galaxy runt om. Smakar det så kostar det.
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
Tomas N
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 11 okt, 2006 12:25
Ort: Sandviken

Inlägg av Tomas N »

Hej.
En äldre skorsten ska ej eldas mer än till 350 grader. Det finns nyare skorstenar som klarar 450 grader. Nu är det ju inte så att huset brinner upp om temperaturen kommer upp i tex 400 grader, men om man skulle elda ett längre tag så att värmen slår igenom teglet runt omkring kanalen då kan det bli stora problem.
/Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

KVP skrev:
Erik skrev: , att omslutningsväggens tjocklek ska vara minst 12 cm och ha en största invändig längd på 14 cm.
Du skrev att den var gammal men för säkerhets skull...
Numer gäller helsten i stället för halvsten. Tjockleken skall vara minst 25 cm.
Jag tog den gamla för att det var en befintlig skorsten.
Redan i BABS var det 25 cm som gälde, med ovanstående undantag.
En skilnad mot i dag, är att då var max yttemperatur 70 C och nu är den 80 C. En kraftig försämring eftersom man då nått träs pyrolystemperatur, och kolat trä fattar eld vid 80 C.

Står det 25 cm i BBR? Eller är det en annat författning?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

När du skriver 14 cm menar du att varje sten inte får vara högre än så. 14 cm skorsten är ju inte så mycket :lol: . Nyare skorstena kommer ju i block som är högre än 14 cm. Antar att de är provade enligt någon norm?

Jag har helsten i alla bjälklagsgenomföringar och ca 200GrC rökgastemp så jag kan sova gott om nätterna.

En annan sak med murade skorstenar är att det inte får vara hur många hål som helst i stenarna. Om jag inte kommer ihåg fel är det max 19 hål/sten som gäller. osäker på om det gäller för oisolerade utrymmen. Jag murade (jag och jag förresten, det var en murare) om skorstenen ovan vind och dorg med ett keramiskt material nedan vind för 2 år sedan pga att tidigare ägare eldat med olja flera år med kondesutfälling i skorstenen. Kondens från oljeelding innehåller svavelsyra så ni förstår ju hur den skorstenen såg ut.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

14 cm maximal längd på omslutningsväggens insida. Gällde för pannor. Verkade inte vara någon begränsning för öppen spis.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skriv svar