Diskuterar om inrebrännrör (Edit: byt rubik Har mött VB ..)
Diskuterar om inrebrännrör (Edit: byt rubik Har mött VB ..)
Har mött med VB ombud på Malmömässan.
Som jag frågade angåend Inrebrännrör på Viking Bio.
Så han säger, det har VB kände till problem. Men idag har dom blivit förbättring och lite tjockare på inrebrännröret nästan 2 mm, enlig honom
Men viktig att be kunning service och inställning/justering varje år, lämplig ha samma pelletslev. om man byter pelletslev. så måste man justering om, sa han
Problem orsakad av för mkt sot, kör för hög effekt, alltså se till att rätt rökgastemp och rätt luftdrag. Inte bromsa för mycket dvs turbulator, sa han
Jag var kritik att det var rätt säkert många som har skadad på sin inrebrännrör även min som dom har köpt för 1-3 år sedan. och jag tycker att VB borde återkalla och byta dit ny brännerör. Jag menar att dom kunna skicka ny brännrör till alla som har köpt Vikingbio tidigare tillv.år 2005 och byt dit själv eller be VVS fixa det. Så Han sade tyvärr, det ser inte många har anmält eller inte har fått så många reklammation utan några. Så det blir inte som återkallas. Men han sade - kan ta lova att byta ut de gamla mot ny om man har registera på ägaren o hemadress hos VB, för de som beställa postorder eller någon utanför och själv installation gäller inte.
Så jag har tur att jag har lämnat min registeret till VB då jag köpte Vikingbio.
Då han lovar och har skrivit hans almanackabok att han ska kolla med VB och be om att skicka ny röret till mig och skicka tillbaka gamla.
Eventuell jag berättade att min Vikingbio tillverkar 2004 10 men jag köpte slutet av december -04. Det kände inte stämmer att jag köpte nyast modell. Han sa inte problem ska ordna.
Så jag kände lite glad och hoppas på tala sant. Få se framöver.
Som jag frågade angåend Inrebrännrör på Viking Bio.
Så han säger, det har VB kände till problem. Men idag har dom blivit förbättring och lite tjockare på inrebrännröret nästan 2 mm, enlig honom
Men viktig att be kunning service och inställning/justering varje år, lämplig ha samma pelletslev. om man byter pelletslev. så måste man justering om, sa han
Problem orsakad av för mkt sot, kör för hög effekt, alltså se till att rätt rökgastemp och rätt luftdrag. Inte bromsa för mycket dvs turbulator, sa han
Jag var kritik att det var rätt säkert många som har skadad på sin inrebrännrör även min som dom har köpt för 1-3 år sedan. och jag tycker att VB borde återkalla och byta dit ny brännerör. Jag menar att dom kunna skicka ny brännrör till alla som har köpt Vikingbio tidigare tillv.år 2005 och byt dit själv eller be VVS fixa det. Så Han sade tyvärr, det ser inte många har anmält eller inte har fått så många reklammation utan några. Så det blir inte som återkallas. Men han sade - kan ta lova att byta ut de gamla mot ny om man har registera på ägaren o hemadress hos VB, för de som beställa postorder eller någon utanför och själv installation gäller inte.
Så jag har tur att jag har lämnat min registeret till VB då jag köpte Vikingbio.
Då han lovar och har skrivit hans almanackabok att han ska kolla med VB och be om att skicka ny röret till mig och skicka tillbaka gamla.
Eventuell jag berättade att min Vikingbio tillverkar 2004 10 men jag köpte slutet av december -04. Det kände inte stämmer att jag köpte nyast modell. Han sa inte problem ska ordna.
Så jag kände lite glad och hoppas på tala sant. Få se framöver.
Senast redigerad av manin den tis 13 mar, 2007 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Pannrumstomte!
Det är bra om de tar ansvar, brännaröret känns inte som att det ska vara en slitdel direkt. Och om det skulle vara det så ska det inte kosta massa pengar utan vara billigt, typ 300 kr.
Hoppas de håller vad de lovar i alla fall.
Mvh
Hoppas de håller vad de lovar i alla fall.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Ajajaj, vad tråkigt. Hur gammalt är röret ? Har du märkt av det en tid att något varit på G ?Abbe skrev:Otroligt vilken tajming...det gick hål på mitt brännarrör idag...Ska bli intressant att se hur VB förhåller sig till detta!
mvh
Abbe
/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Röret är ca 1 år & 3 månader, drygt 9 pallar pellets!
Såg förra helgen en liten buckla och den här helgen var det en en 1 cm lång spricka i bucklan...
Helt klart någonting som inte är som det ska med metallen i detta rör, hoppas bara att VB inser det också när jag pratar med dem.
mvh
Abbe
Såg förra helgen en liten buckla och den här helgen var det en en 1 cm lång spricka i bucklan...
Helt klart någonting som inte är som det ska med metallen i detta rör, hoppas bara att VB inser det också när jag pratar med dem.
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Se till att byta innerröret innan det går för långt, och kärvar sig med ytterröret. För då kan det bli ett jäkla jobb att få isär..Abbe skrev:Röret är ca 1 år & 3 månader, drygt 9 pallar pellets!
mvh
Abbe
Kör du mycket på högeffekt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Inte mer än någon annan som inte har acktank, modulerande effekt.
Självklart ska en brännare klara att gå på max effekt, i VikingBios fall 20kW, utan problem. Allt annat är ett skämt...Det står tom i manualen om vad som händer efter 3h körning; brännaren stannar och blåser rent rostret innan den kör igång för ett nytt 3h pass så jag hoppas inte jag får höra några sådana argument.
Jag har ännu inte pratat med dem, helg, men sen får vi se...
mvh
Abbe
Självklart ska en brännare klara att gå på max effekt, i VikingBios fall 20kW, utan problem. Allt annat är ett skämt...Det står tom i manualen om vad som händer efter 3h körning; brännaren stannar och blåser rent rostret innan den kör igång för ett nytt 3h pass så jag hoppas inte jag får höra några sådana argument.
Jag har ännu inte pratat med dem, helg, men sen får vi se...
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- Fröträd
- Kontakt:
Re: Har mött med VB ombud ...
manin skrev:.... Men idag har dom nytt med inrebrännrör som har nästan fördubbla tjocklek än för.
Manin, har du någon uppfattning från när de fått fördubblat tjockleken ?alm skrev:Hur gamla är era brännare (Manin ser jag)? Min är från augusti -06, kan jag ha tur och ha fått ett med grövre gods i?
Min brännare är från dec 2006 och inneröret är 2 mm tjockt. Var det bara 1 mm tidigare....

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Skall vi säga 1,9 och mötas på halva vägen...kenhje skrev:När brännaren var ny dec 02 ca 1.8mm
Nytt rör dec 2005 ca 1.8mm
Nytt rör dec 2006 ca 1.8mm
Så om det har blivit tjockare gods är det i år (2007) annars stämmer inte mitt skjutmått.eller att jag inte klarar att mäta längre

Det kan nog stämma som du säger (jag mätte inte så där supernoga).
Det hade varit något att dubblat detta...3,6 mm

/P
Oj jag måste haft skrämmande er ”nästan fördubbla”, så ber om förlåt.
Det var vad jag såg skillnad och han sade ingenting ordet ”fördubbla” utan han sade nästan 2 millimeter, därför jag uppfattade som tydlig har skrivit "nästan fördubbla" varför min brännare är tunnare än ny.
Så jag har fått nytt inrebrännröret.
Så jag har mätat och det skillnad att mitt gamla rör ligger på 1,2-1,4 mm ( förmodlig att jag mätade på fram av brännrör och den har slitat, skulle gärna mätat upp det på bakre röret där sliter inte och kanske är 1,8 mm) mot vad jag mätade på nytt rör ligger 1,8 mm.
Men min brännare tillverkar t.o.m till.nr 033854016, så jag vet inte vad är skillnad fr.o.m 033854017. Kanske lite bättre än gamla modell, bl.a tjockare eller vad är för skillnad?
Nu har jag fått besked från kille jag pratade med.
Tyvärr det blir inte någon ersättning för de som har skador i sin brännare.
Den inrebrännrör, roster är mest förbrukningsmaterial och det är normal vid efter 2-3 år.
Och så min brännare har gått över 2 år. Ledsen, inte garanti.
Så jag tanka ” Piss of”
Men fick rabatt ( kanske kallas för tröstrabatt, trots han lovade om ersättning) på det inrebrännrör, så jag tackade och köpte det.
Och jag kommer att byta det till sommar samt rostret .
Mitt nuvarande har bara småning bucklar och syns snart komma att bli sprick.
Jag tänker ska göra kopia, det är mycket enkel, bara att klippa och borra följer sen bocka runda och svetsa skarva. För er som jobbar som plåt/svetsare säkert ni skulle blir skratta ”äsch det kan jag fixa som en platt”
Måste veta vad för typ plåtämne.
Ja det var allt från mig.
Det var vad jag såg skillnad och han sade ingenting ordet ”fördubbla” utan han sade nästan 2 millimeter, därför jag uppfattade som tydlig har skrivit "nästan fördubbla" varför min brännare är tunnare än ny.
Så jag har fått nytt inrebrännröret.
Så jag har mätat och det skillnad att mitt gamla rör ligger på 1,2-1,4 mm ( förmodlig att jag mätade på fram av brännrör och den har slitat, skulle gärna mätat upp det på bakre röret där sliter inte och kanske är 1,8 mm) mot vad jag mätade på nytt rör ligger 1,8 mm.
Men min brännare tillverkar t.o.m till.nr 033854016, så jag vet inte vad är skillnad fr.o.m 033854017. Kanske lite bättre än gamla modell, bl.a tjockare eller vad är för skillnad?
Nu har jag fått besked från kille jag pratade med.
Tyvärr det blir inte någon ersättning för de som har skador i sin brännare.
Den inrebrännrör, roster är mest förbrukningsmaterial och det är normal vid efter 2-3 år.
Och så min brännare har gått över 2 år. Ledsen, inte garanti.
Så jag tanka ” Piss of”
Men fick rabatt ( kanske kallas för tröstrabatt, trots han lovade om ersättning) på det inrebrännrör, så jag tackade och köpte det.
Och jag kommer att byta det till sommar samt rostret .
Mitt nuvarande har bara småning bucklar och syns snart komma att bli sprick.
Jag tänker ska göra kopia, det är mycket enkel, bara att klippa och borra följer sen bocka runda och svetsa skarva. För er som jobbar som plåt/svetsare säkert ni skulle blir skratta ”äsch det kan jag fixa som en platt”
Måste veta vad för typ plåtämne.
Ja det var allt från mig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Undrar om det skulle funka att lägga in en tjockare plåt (förstärkning) på de mest utsatt ställena...?
Manin, skall du göra din kopia i kraftigare mtrl ?
/P
Manin, skall du göra din kopia i kraftigare mtrl ?
/P
Jodå, det går att fodra det befintliga brännarröret med annat rör.
Jag köpte & installerade min viking Bio i aug. 06, den har gått felfritt hela tiden fram tills nu, sånär som på ett fläkt byte efter 11 dagar.
Men då jag hade kört brännaren i ca: 3 mån. upptäckte jag att det hade börjat bli små porer i brännarröret på insidan. Efter som jag har haft bra koll på det här forumet så förstod jag att detta var början till samma problem som många andra har råkat utför, alltså det inre brännarröret tål inte värmen. Jag har pysslat lite med rostfritt tidigare i mitt liv, så jag letade på skroten och hittade ett rör som var exakt samma dimension som brännarröret, tyvärr så fanns inte någon kvalitets beteckning kvar på röret, men rostfritt var det. Jag sågade av en bit på ca: 20 cm. tog sedan vinkelslipen och skar bort så mycket av röret så att rostret i brännarröret inte var ivägen när jag tryckte i det. Har nu kört min brännare med den nya fodringen i snart 4 mån. utan några problem & utan att se några nya skador på fodringen.
Jag köpte & installerade min viking Bio i aug. 06, den har gått felfritt hela tiden fram tills nu, sånär som på ett fläkt byte efter 11 dagar.
Men då jag hade kört brännaren i ca: 3 mån. upptäckte jag att det hade börjat bli små porer i brännarröret på insidan. Efter som jag har haft bra koll på det här forumet så förstod jag att detta var början till samma problem som många andra har råkat utför, alltså det inre brännarröret tål inte värmen. Jag har pysslat lite med rostfritt tidigare i mitt liv, så jag letade på skroten och hittade ett rör som var exakt samma dimension som brännarröret, tyvärr så fanns inte någon kvalitets beteckning kvar på röret, men rostfritt var det. Jag sågade av en bit på ca: 20 cm. tog sedan vinkelslipen och skar bort så mycket av röret så att rostret i brännarröret inte var ivägen när jag tryckte i det. Har nu kört min brännare med den nya fodringen i snart 4 mån. utan några problem & utan att se några nya skador på fodringen.
Parca 3000 Vikingbio -06 mafa mini
Hus - 1 1/2 plan- timmer tillägsiso.79. 115m2
Hus - 1 1/2 plan- timmer tillägsiso.79. 115m2