Atmos!
Atmos!
Hej jag har nu bestämt mig för en ny ved anläggning. Men har inte ännu beställt.
Man är ju inte gjord av pengar... och men vill ju inte betala för mer än men behöver..
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska välja Atmos 35 eller 40..
är det motiverat att betala 6000 extra för 50 liter mer vedmagasin??
Jag tänker lite så här..
Om jag tänder vid 4-5 tiden och gör ett inlägg och det har brunnit ur vid 9.. och gör ett till (När det är väldigt kallt, och huset tar mycket energi) och då med 140 liters magasin inte riktigt når topp behöver jag ju kanske lägga in lite till vid 12-1 tiden på natten och det känns ju inte så kul.
men med 190 liter slipper jag ju det..
Samtidigt som jag i framtiden kan öka acc volymen lite ytterligare om det behövs med 40:ian.
Men till frågan motiverar detta 6000:-???
Jag var först inne på deras nyare GSE pannor.. men dom motiverade inte priset.. då det skulle ta nästan 40 år att tjäna in dom extra slantarna..
/Rodge
Man är ju inte gjord av pengar... och men vill ju inte betala för mer än men behöver..
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska välja Atmos 35 eller 40..
är det motiverat att betala 6000 extra för 50 liter mer vedmagasin??
Jag tänker lite så här..
Om jag tänder vid 4-5 tiden och gör ett inlägg och det har brunnit ur vid 9.. och gör ett till (När det är väldigt kallt, och huset tar mycket energi) och då med 140 liters magasin inte riktigt når topp behöver jag ju kanske lägga in lite till vid 12-1 tiden på natten och det känns ju inte så kul.
men med 190 liter slipper jag ju det..
Samtidigt som jag i framtiden kan öka acc volymen lite ytterligare om det behövs med 40:ian.
Men till frågan motiverar detta 6000:-???
Jag var först inne på deras nyare GSE pannor.. men dom motiverade inte priset.. då det skulle ta nästan 40 år att tjäna in dom extra slantarna..
/Rodge
Senast redigerad av Rodgeman den mån 05 mar, 2007 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma..
CtC 265B + Thermia Bequem

-
- Pannrumshärskare!

Borttaget
Senast redigerad av Wodda den mån 05 mar, 2007 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Rodge..... du måste ha ett hejdundrandes hus om du ska behöva elda 140 lite ved vid 4-5 och sen elda igen vid 9... och sen igen vid 12-1 på natten!!!
Tre inlägg med 140 liter ved ska (med normala värde i kalkylen) ge runt 420kWh, om du blåser det på mindre än 12 timmar så gör du ju av med över 30 kW kontinuerligt... stämmer verkligen det?
140 liter ved ger (bra torr björk och 80% verkningsgrad) 145kWh, för att stoppa in det i en acktank (som du eldar från 40-90grader) så behöver du drygt 2500 liter vatten!
/Jörgen
Tre inlägg med 140 liter ved ska (med normala värde i kalkylen) ge runt 420kWh, om du blåser det på mindre än 12 timmar så gör du ju av med över 30 kW kontinuerligt... stämmer verkligen det?
140 liter ved ger (bra torr björk och 80% verkningsgrad) 145kWh, för att stoppa in det i en acktank (som du eldar från 40-90grader) så behöver du drygt 2500 liter vatten!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Huset är ca 180kvm uppvärmd yta.. men sedan har jag källaren och garaget.. som jag skulle vilja värma lite mer.. och då tillkommer utterligare ca 100kvm.
Som det är nu.. har jag en gammal CTC 265B med en Termia Bequem 15.
Och dessa dagar när det är förhållandevis milt här i GBG-Borås Trakten så går det åt ca 2,5 säckar pellets. då värmer jag ju inte hela fastigheten.. och jag försöker att inte ha mycket mer än 21 grader inne.. Fast jag skulle vilja ha 23-24.
Men om man upp skattar verknings graden till 65% så går det nu åt
80*2.5=200*0.65=130kW/dygn.
Om det är runt -15 -20 ute går det åt ca 4,5 säck
Då blir det Ca 235kW/dygn.
Och jag vågar inte tänka på hur mycket det skulle bli om jag värmde allt och höll ca 23-24 gradar inne.. *ler*
Tank Volymen blir till att börja med 3*840liter=2520liter
Men kan tänkas byggas ut med ytterligare en tank i framtiden om behovet blir stort.
/Rodge
Som det är nu.. har jag en gammal CTC 265B med en Termia Bequem 15.
Och dessa dagar när det är förhållandevis milt här i GBG-Borås Trakten så går det åt ca 2,5 säckar pellets. då värmer jag ju inte hela fastigheten.. och jag försöker att inte ha mycket mer än 21 grader inne.. Fast jag skulle vilja ha 23-24.
Men om man upp skattar verknings graden till 65% så går det nu åt
80*2.5=200*0.65=130kW/dygn.
Om det är runt -15 -20 ute går det åt ca 4,5 säck
Då blir det Ca 235kW/dygn.
Och jag vågar inte tänka på hur mycket det skulle bli om jag värmde allt och höll ca 23-24 gradar inne.. *ler*
Tank Volymen blir till att börja med 3*840liter=2520liter
Men kan tänkas byggas ut med ytterligare en tank i framtiden om behovet blir stort.
/Rodge
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma..

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Då kan du nog inte gå upp speciellt mycket i pannnstorlek, om du ska kunna elda fulla inlägg. För 190 liter ved i en BRA panna behöver du runt 3000 liter acktank... om nu matten stämmer?
1,3kWh/liter ved och 190 liters eldstad ger potentiellt 247kWh att ta ur den. Vid en verkningsgrad på 80% (bör väl en ny panna klara?) så får vi ut 197kWh, säg att 20kWh går åt för att värma pannan så blir det kvar 177kWh.
Under tiden du eldar går det oxå åt energi till att hålla huset varmt, för att elda 197kWh i en 40kW panna måste du elda 5 timmar. Vid kallväder drar du 235kWh/dygn enligt vad du skrivit, alltså ca 10kWh/timme... det blir ytterligare 50kWh att dra bort från vad som ska in i tanken.
Alltså återstår nu 127kWh att ackumulera, 500liter vatten uppvärmt 50 graders är 28kWh. 127kWh att ackumulera delat med 28kWh per 500 liter ger 4,5 500litersenheter... alltså krävs det 2300 liter för att att ta emot ett fullt inlägg!
Verkar ju som att det alldeles precis går att klämma in i dina 3*840.... men om det istället är lite varmare ute blir det trångt i tanken. Väljer du den större pannan måste du nog gå upp en tank till i vattenvolym för att kunna elda ett fullt inlägg även på sommaren.... inget uppvärmningsbehov vid eldning gör att du ska in med 177kWh i tanken, för det krävs drygt 3100 liter.
Naturligtvis kan du få in mer energi om du räknar med andra temperaturer i tanken. Om du instället elder till 97 grader och låter tankarna gå ner till 30 grader klämmer du in 30% energi till... svårt bara att tajma eldningen mot varmvattenbehovet på sommaren
/Jörgen
1,3kWh/liter ved och 190 liters eldstad ger potentiellt 247kWh att ta ur den. Vid en verkningsgrad på 80% (bör väl en ny panna klara?) så får vi ut 197kWh, säg att 20kWh går åt för att värma pannan så blir det kvar 177kWh.
Under tiden du eldar går det oxå åt energi till att hålla huset varmt, för att elda 197kWh i en 40kW panna måste du elda 5 timmar. Vid kallväder drar du 235kWh/dygn enligt vad du skrivit, alltså ca 10kWh/timme... det blir ytterligare 50kWh att dra bort från vad som ska in i tanken.
Alltså återstår nu 127kWh att ackumulera, 500liter vatten uppvärmt 50 graders är 28kWh. 127kWh att ackumulera delat med 28kWh per 500 liter ger 4,5 500litersenheter... alltså krävs det 2300 liter för att att ta emot ett fullt inlägg!
Verkar ju som att det alldeles precis går att klämma in i dina 3*840.... men om det istället är lite varmare ute blir det trångt i tanken. Väljer du den större pannan måste du nog gå upp en tank till i vattenvolym för att kunna elda ett fullt inlägg även på sommaren.... inget uppvärmningsbehov vid eldning gör att du ska in med 177kWh i tanken, för det krävs drygt 3100 liter.
Naturligtvis kan du få in mer energi om du räknar med andra temperaturer i tanken. Om du instället elder till 97 grader och låter tankarna gå ner till 30 grader klämmer du in 30% energi till... svårt bara att tajma eldningen mot varmvattenbehovet på sommaren

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Tack Jörgen!
Ja som du säger.. Men Om jag tänker så här.. Om jag satsar på den större har jag ju lite utbyggnadsmån om jag skaffar en tank till.. (om det visar sig att inte huset klarar sig 24 timmar på fulla tankar.) Då kan jag ju skaffa mer acc. Men om jag satsa på den mindre pannan så kan jag inte det.
Och jag ska ha Solfångare så uppvärmingen på sommaren e inget proplem..
Men tack för alla synpunkter.. men e ju novis i ämnet.
Ja som du säger.. Men Om jag tänker så här.. Om jag satsar på den större har jag ju lite utbyggnadsmån om jag skaffar en tank till.. (om det visar sig att inte huset klarar sig 24 timmar på fulla tankar.) Då kan jag ju skaffa mer acc. Men om jag satsa på den mindre pannan så kan jag inte det.
Och jag ska ha Solfångare så uppvärmingen på sommaren e inget proplem..
Men tack för alla synpunkter.. men e ju novis i ämnet.

-
- Pannrumsnisse!
Jag tror/vet att det är märkeffekten på vad man kan få ut för effekt från Acktanken via elpatrons drift i acktanken det är därför (Strömsnäspannan märker skylten på detta sätt)Detta har ingen betydelse när man värmer upp tanken med ved eller pellets.Då har man bättre energi tillskott än El. kanske högre effekt 15 till 20 Kw på pelletsbrännaren.MP skrev:Liten fråga sidan om. Har sett att på actank (Strömsnäspannan) 500 liter så står det ofta max effekt 15 kW.joeri91942 skrev: 500liter vatten uppvärmt 50 graders är 28kWh.
/Jörgen
Hur hänger det ihop med din beräkning?
Max El patron för en vanlig villa är i normala fall. 9Kw *3Kw=12 Kw. 20 till 25 amp huvudsäkring (Tyvärr)
Därför märker dom tankarna max 15 Kw. dom vill väl gardera sig juridiskt.Man kan ju inte få ut mer!!!!
Ved Profilen.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag hittar inte igen var på deras sida du har sett 15kW så jag måste svara lite i blindo nu men.... så här är det.
Först och främst så måste du skilja på kw (momentan effekt) och kWh (lagrad eller avgiven energi).
kW är den effekt en panna, elpatron, solfångare, motor etc avger... det säger dock ingenting om hur mycket energi som avgetts då man måste ha en tidsintervall för att få ett mått på energin. Lite som en bils hastighet.... 100 km säger inget om hur fort den går men det gör däremot 100 km/h eller 10m/s!
Så, åter till "15kw för 500 liter"... då måste jag spekulera lite, 500 liter hetvatten rymmer 28kWh. Om jag då har en panna som har en avgiven effekt på 15kW så kan jag elda i nästan 2 timmar för att mata in 28 kWh... 15kw gånger 2 timmar blir 30kWh men det är ju inte full fart på slutet. Lite osäker på hur mycket ved en 15kW panna rymmmer.. hittar ingen så liten!
Så ja, 500 liters tank blir nog bra till en panna på 15kW. Dock måste man också ta i beaktande eldstadens volym när man dimensionerar acktankar.
Några fåniga storlekar som visar på vikten av att designa rätt.. tänk dig en pannan med maxeffekt 15kW och en eldstadsvolym på 300 liter. 300 liter ved rymmer ca 300kWh.. för att elda upp den mängden ved så skulle pannan behöva brinna i 20 timmar! 300kWh lagdra energi delat med 15kW maxeffekt ger 20 timmar.
Å andra sidan... en stor vedpanna på 50kWh men med 25 liters eldstad, 1/2 timme så har den gjort slut på veden.
Det gäller att få en bra balans mellan effekt, eldstadsvolym (inmatad energi) och ackumulatorstorlek (lagrad energi) så att man fyller acktanken med helst ett inlägg (acktanckesn kWh strax över eldstadens kWh) på en vettig tid (eldstadens kWh delat med pannans effekt i kW)
Blev det klarare?
/Jörgen
Först och främst så måste du skilja på kw (momentan effekt) och kWh (lagrad eller avgiven energi).
kW är den effekt en panna, elpatron, solfångare, motor etc avger... det säger dock ingenting om hur mycket energi som avgetts då man måste ha en tidsintervall för att få ett mått på energin. Lite som en bils hastighet.... 100 km säger inget om hur fort den går men det gör däremot 100 km/h eller 10m/s!
Så, åter till "15kw för 500 liter"... då måste jag spekulera lite, 500 liter hetvatten rymmer 28kWh. Om jag då har en panna som har en avgiven effekt på 15kW så kan jag elda i nästan 2 timmar för att mata in 28 kWh... 15kw gånger 2 timmar blir 30kWh men det är ju inte full fart på slutet. Lite osäker på hur mycket ved en 15kW panna rymmmer.. hittar ingen så liten!

Så ja, 500 liters tank blir nog bra till en panna på 15kW. Dock måste man också ta i beaktande eldstadens volym när man dimensionerar acktankar.
Några fåniga storlekar som visar på vikten av att designa rätt.. tänk dig en pannan med maxeffekt 15kW och en eldstadsvolym på 300 liter. 300 liter ved rymmer ca 300kWh.. för att elda upp den mängden ved så skulle pannan behöva brinna i 20 timmar! 300kWh lagdra energi delat med 15kW maxeffekt ger 20 timmar.
Å andra sidan... en stor vedpanna på 50kWh men med 25 liters eldstad, 1/2 timme så har den gjort slut på veden.
Det gäller att få en bra balans mellan effekt, eldstadsvolym (inmatad energi) och ackumulatorstorlek (lagrad energi) så att man fyller acktanken med helst ett inlägg (acktanckesn kWh strax över eldstadens kWh) på en vettig tid (eldstadens kWh delat med pannans effekt i kW)
Blev det klarare?
/Jörgen
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumsnisse!
Max effekt på strömsnästankar är 15 Kw.Det är förmodligen elpatronsdriften som har satt begränsningen på märkskylten på tanken. Har man placerat en Elpatron på 9 Kw i denna tank så är tillförda effekten 9 KW.Sedan är det tiden som avgör hur lång tid det tar att värma tanken med 9Kw.Man kan inte få ut mera från acktanken om man inte ökar elpatrons effekten??Sedan kommer Kwh in naturligt vis men det är en annan sak..MP skrev:Lite lurigt det där. Har aldrig förstått detta tidigare.
Tack vedprofilen.
joeri91942
Jo jag förstår beräkningsättet och bakgrunden, men aldrig förstått att max effekt hänger ihop med elpatronseffekten.
Dom flesta acktank försäljare tänker sig att även acktanken kan förses med elpatron. Då klassas denna som Elpanna då har man tydligen satt effekt begränsningen på 15Kw det vore skrytsamt att skriva 25 Kw, det är nog skrytsamt att skriva 15Kw.Om man har en tillförd effekt på, låt säga från Elpatronen 9Kw t trots att märk effekten på acktanken är begränsad till 15 Kw. Då tar det ca 4 timmar att värma tanken med el. Temp diff kan bara spekuleras beroende på husets effekt behov och tank temperaturs diff och dyligt.
Men värmer man tanken med en pelletsbrännera på 15Kw behöver den bara brinna i 2 timmar för att ladda tanken som då kommer att innehålla ca.30Kwh.
Att till lägga är att det är tillförd energi till acktanken som avgör hur länge den lagrade energin räcker samt hur stor tanken är naturligt vis... samt husets förbrukning....
Som jag ser på saken så kan man strunta i märkskylten på tanken när man värmer upp den med Bio Energi....Då stämmer den inte!!
Strömsnästankarna är dessutom mycket dåligt isolerade!!
En Acktank på 500 Liter kan lagra ganska exakt 30 Kwh...
Hoppas att förklaringen är hyfsad..
Ved Profilen..
Effekt!
Jag är lite fundersam på Verkningsgraden!!
Jag har läst Atmos tester hos SP. Snitt 83% Max 89%
Men vad har andra ?? Nån som kan bistå med några?
Hur mycket gör det??
I ved mängd / År!
Jag vet inte varför jag Halt plötsligt snöat in på Atmos just nu.. Kanske för att jag vill ha en ny stor HD tv..
Istället för att lägga dom på en Innova!! 
Jag har läst Atmos tester hos SP. Snitt 83% Max 89%
Men vad har andra ?? Nån som kan bistå med några?
Hur mycket gör det??
I ved mängd / År!
Jag vet inte varför jag Halt plötsligt snöat in på Atmos just nu.. Kanske för att jag vill ha en ny stor HD tv..