Pelletsbrännare i gammal panna?
Pelletsbrännare i gammal panna?
Är det någon som vet om det går att installera en pelletsbrännare i en olja/ved panna typ Norra Hammar 1600? I så fall, hur stor blir skillnaden i verkningsgrad mot en modern pelletspanna?
Det är en gedigen gjutjärnspanna från -64 som kan hålla många år till, så jag vill inte slänga ut den. Jag funderar på en kombination pellets / värmepump, så därför vill jag inte ha för stora investeringskostnader heller.
/Håkan
Det är en gedigen gjutjärnspanna från -64 som kan hålla många år till, så jag vill inte slänga ut den. Jag funderar på en kombination pellets / värmepump, så därför vill jag inte ha för stora investeringskostnader heller.
/Håkan
många...
Vi är många med pelletbrännare i gamla pannor här.
Kolla in under "hur det ser ut i våra pannrum"
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68
Kolla in under "hur det ser ut i våra pannrum"
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kan inte annat än instämma...Roger skrev:Grannen kör en Infrheat 2000 i en gammal PK 12 från 1956. Själv kör jag en Eco tec i en gammal CTC 265B från 1969 så det går säkert bra med din Nrra Hammar.
Naturligvis är en mordernare panna att föredra med tanke på verkningsgraden
/Rogder
Vad kan en sådan panna ha för verkningsgrad tro??

Annars går säkert pannan i minst 10 år till men bli inte förvånad om den håller i 20 år till..
Vad har du haft för uppvärmning nu?? Då ser du ju om du jämför med tidigare förbrukning om de ser ut att gå på tok för mycke pellets..
Så du borde nog pröva i pannan du har...
Har du 15 cm fritt i pannan ovanför luckan kan jag rekomendera en brännare

Thermia bequem fast ja bara kört i 3 dyngn ligger på ca 20000:-

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej Micke,Micke skrev:Inga problem att köra en brännare i den pannan
Spanade in ditt pannrum och såg att du hade en CTC-265 panna, dvs samma som jag har. Så jag har några frågor. Såg också att brännaren var kopplad där oljebrännaren ska sitta. Trodde man skulle ha den i Ved-luckan? Får du inte väldigt lite utrymme för aska då du kopplar den i oljebrännarluckan? Hur ofta måste du aska ur pannan?
Valet för mig är att byta panna till en Thermia Bimatic, som jag tycker verkar bra, eller kosta på CTC pannan från -75 en brännare. . Priset för Biomatic (45000)är ju helt ok men så läser man detta forum och hör om alla sidoutgifter man måste ut. Då blir man lite skraj för att kostnaden ska raka i höjden. Det är ju betydligt billigare att köpa en janfire brännare genom genom Skellefteå Kraft. Tror det var 17000 monterad och klar de skulle ha.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
mmm Bequemen gick på 19300:- Inkl moms, motering, 2 meters skruv o finjustering efter 2 veckor.. Tydligen ska de gå bra att köra den i ctc-265 oxå.. Då kan du ju börja med bara brännaren för att vid senare till fälle byta till biomatic pannan..Fredde skrev:Hej Micke,Micke skrev:Inga problem att köra en brännare i den pannan
Spanade in ditt pannrum och såg att du hade en CTC-265 panna, dvs samma som jag har. Så jag har några frågor. Såg också att brännaren var kopplad där oljebrännaren ska sitta. Trodde man skulle ha den i Ved-luckan? Får du inte väldigt lite utrymme för aska då du kopplar den i oljebrännarluckan? Hur ofta måste du aska ur pannan?
Valet för mig är att byta panna till en Thermia Bimatic, som jag tycker verkar bra, eller kosta på CTC pannan från -75 en brännare. . Priset för Biomatic (45000)är ju helt ok men så läser man detta forum och hör om alla sidoutgifter man måste ut. Då blir man lite skraj för att kostnaden ska raka i höjden. Det är ju betydligt billigare att köpa en janfire brännare genom genom Skellefteå Kraft. Tror det var 17000 monterad och klar de skulle ha.

Vill man ha längre skruv än 3 meter behöver man den större motorn tror de va 1800:- till för motor, en boj o 5 meter skruv...
Med den motorn så kan du då ha en skruv på 24 meter utan problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har satt i system att suga ur askan var fjortonde dagFredde skrev: Hej Micke,
men kan nog köra längre

pga ta vara på all värme annars far den rätt upp i skorstenen
har en baffel påhängd i vedsidan så röken får längre väg.
Tempen på rökgasen ligger på 150-160°

Har kört sen 22/9-04 till idag 24/2-05 och det har gått 224 säckar
allså 224 säckar delat i 163 dagar = 1.34 säck/dygn

Ytan jag värmer upp är 140m3 + 90 m3 = 230m3 och det tycker
jag är hyfsat
Men helt klart att en nyare panna rymmer mera aska

Jag pratade med janfires serviceman och han sa att så länge
min panna håller är det en bra panna ......var sugen på deras
panna samma som Combifire med spaksotning men han sa
att det skulle inte bli något bättre än att få större utrymme
för askan + spaksotning = 30.000kr fattigare men sotning 2-3 gånger
per år . Så man får se vad som händer men ett bulkförråd ska
in nu i sommar och är sugen på Pellistore

Köpte min janfire insatt och klar med installation för 13.995kr
3:dje vintern jag kör nu ....

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Det var många svar snabbt, tack!
Skönt att höra att det går att köra med gamla grejerna. Kompisar med äldre pannor har alltid fått rådet "släng ut och köp nytt" av installatörer, men nu vet jag att det är värt att kolla lite extra.
Kutterspan, jag skall skicka med en bild nästa vecka. Vi har nyligen köpt huset, och flyttar in i maj, men jag brukar komma dit då och då, så jag kan ta en bild.
Förra ägaren förbrukar bara 2,5kbm olja/år, så bättre verkningsgrad tror jag inte sparar så mycket. Skulle jag t.ex. höja verkningsgraden från 80% till 95% (gissar vilt nu...) med ny panna så sparar jag knappt 2000kr/år enl. en beräkning jag just gjorde: (räknar jag rätt?)
Antog samma verkningsgrad för olja som pellets i gamla pannan => Nettobehov = 2,5kbm olja x 10MWh x 80 % = 20MWh.
Pelletskostnad vid 80%: 20MWh / 0,8 / 5MWh per ton x 2000 kr / ton = 10000kr/år.
Pelletskostnad vid 95%: 20MWh / 0,95 / 5 x 2000 = 8400kr/år.
Knappt 20.000 för en brännare är rena fyndet om man jämför med t.ex. värmepumpar. Speciellt som vi får KLIMP bidrag på 30% för pelletsanläggning...
Är det inget annat som behöver göras till en gammal panna - styrning, förändra rökgångar etc som kan kosta pengar?
Skönt att höra att det går att köra med gamla grejerna. Kompisar med äldre pannor har alltid fått rådet "släng ut och köp nytt" av installatörer, men nu vet jag att det är värt att kolla lite extra.
Kutterspan, jag skall skicka med en bild nästa vecka. Vi har nyligen köpt huset, och flyttar in i maj, men jag brukar komma dit då och då, så jag kan ta en bild.
Förra ägaren förbrukar bara 2,5kbm olja/år, så bättre verkningsgrad tror jag inte sparar så mycket. Skulle jag t.ex. höja verkningsgraden från 80% till 95% (gissar vilt nu...) med ny panna så sparar jag knappt 2000kr/år enl. en beräkning jag just gjorde: (räknar jag rätt?)
Antog samma verkningsgrad för olja som pellets i gamla pannan => Nettobehov = 2,5kbm olja x 10MWh x 80 % = 20MWh.
Pelletskostnad vid 80%: 20MWh / 0,8 / 5MWh per ton x 2000 kr / ton = 10000kr/år.
Knappt 20.000 för en brännare är rena fyndet om man jämför med t.ex. värmepumpar. Speciellt som vi får KLIMP bidrag på 30% för pelletsanläggning...
Är det inget annat som behöver göras till en gammal panna - styrning, förändra rökgångar etc som kan kosta pengar?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur stort ä huset?? Tänkte bara på att 2,5 m3 olja inte är så mycke..Håkan Thn skrev:Det var många svar snabbt, tack!
Så du kommer att klara dej på ca 5,3 ton pellets med nuvarande panna..

Så då kostar de ca 7900:-/år med pellets om du kommer att köra med bulk 24 mån.. O prutar (de ä bara att tala om vad luleåpelletsen kostar dom tar 1490:-/ton med avtal då går dom ner direkt...

Var 14:e dag är ju inga problem alls.Micke skrev:Jag har satt i system att suga ur askan var fjortonde dagFredde skrev: Hej Micke,
men kan nog köra längreDen är satt där oljebrännaren sitter
pga ta vara på all värme annars far den rätt upp i skorstenen
har en baffel påhängd i vedsidan så röken får längre väg.
Tempen på rökgasen ligger på 150-160°![]()
Har kört sen 22/9-04 till idag 24/2-05 och det har gått 224 säckar
allså 224 säckar delat i 163 dagar = 1.34 säck/dygnca: 21kg
Ytan jag värmer upp är 140m3 + 90 m3 = 230m3 och det tycker
jag är hyfsat
Men helt klart att en nyare panna rymmer mera aska![]()
Jag pratade med janfires serviceman och han sa att så länge
min panna håller är det en bra panna ......var sugen på deras
panna samma som Combifire med spaksotning men han sa
att det skulle inte bli något bättre än att få större utrymme
för askan + spaksotning = 30.000kr fattigare men sotning 2-3 gånger
per år . Så man får se vad som händer men ett bulkförråd ska
in nu i sommar och är sugen på Pellistore
Köpte min janfire insatt och klar med installation för 13.995kr
3:dje vintern jag kör nu ....genom Skellefteå Kraft

PS! Jo, Sk-å Kraft höjde prisern för ett tag sedan men det är ändå ett helt ok pris tycker jag.
Här kommer bilder på pannan, som Kutterspan efterfrågade.
(tog lite tid att få några bilder + jag är inte haj på hemsidor....)
http://medlem.spray.se/kerstinhakan/
Det finns tre bilder på sajten, på första sidan, samt på länken "2 beskrivna bilder".
Pannan har nedåtriktad låga på oljebrännaren, rakt ner i "vedfacket".
Någon pelletsbrännare med nedåtriktad låga finns väl inte...?
Skall man installera pelletsbrännare där vedluckan är då?
Någon som har erfarenhet av en liknande panna?
(tog lite tid att få några bilder + jag är inte haj på hemsidor....)
http://medlem.spray.se/kerstinhakan/
Det finns tre bilder på sajten, på första sidan, samt på länken "2 beskrivna bilder".
Pannan har nedåtriktad låga på oljebrännaren, rakt ner i "vedfacket".
Någon pelletsbrännare med nedåtriktad låga finns väl inte...?
Skall man installera pelletsbrännare där vedluckan är då?
Någon som har erfarenhet av en liknande panna?
Den liknar min gamla Norah 1500 väldigt mycket. Det var en panna för koks och olja med väldigt hög och smal eldstad. Om jag inte minns helt fel så var botten av eldstaden 25x25 cm ungefär och höjden 45 cm.
Om din panna är sån så skulle jag tro att du antingen får ha en framåtbrinnande brännare och en lång stos, eller om det går att snickra till nåt i stil med "Snillets" efterbrännkammare, fast med en avböjning neråt. Då kommer ifs lågan att slå i väggarna av ebk:n, men de är ju inte kylda så det gör nog inte så mycket förbränningsmässigt, men ebk:n slits nog fortare. Det kanske går att göra en ebk som är fodrad med eldfast tegel. Det kanske också behövs nån form av turbulator eller baffel i det stora grova röret som rökgasena passerar genom för att höja verkningsgraden lite.
Om din panna är sån så skulle jag tro att du antingen får ha en framåtbrinnande brännare och en lång stos, eller om det går att snickra till nåt i stil med "Snillets" efterbrännkammare, fast med en avböjning neråt. Då kommer ifs lågan att slå i väggarna av ebk:n, men de är ju inte kylda så det gör nog inte så mycket förbränningsmässigt, men ebk:n slits nog fortare. Det kanske går att göra en ebk som är fodrad med eldfast tegel. Det kanske också behövs nån form av turbulator eller baffel i det stora grova röret som rökgasena passerar genom för att höja verkningsgraden lite.