HJÄLP!! Varmvattenproblem på CTC 265b

Skriv svar
Karin&Emil
Gallringsobjekt

HJÄLP!! Varmvattenproblem på CTC 265b

Inlägg av Karin&Emil »

vad är det för fel? varmvattnet kommer bara ibland när man duschar ena stunden är det kanon sen blir de iskallt o heltplötsligt bränner man sig istället! blir tokig på de här, kan de va att de kalkat igen i slingan? mkt kalk här :( vad göra åt de isf?? pannan är en CTC 265B med roslagsbrännare! panntemperaturen ligger runt 80...
CTC 265B -74.. Roslagsbrännaren.. 106m2 +källare & garage
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min vv är begränsat, om frugan dushar blir det kallt, hon öppnar på full patte och slingan är tydligen lite väl kort för att den ska hinna med ordentligt. När jag dushar är det avsevärd mer varmt, helt enkelt för att jag öppnar lagom.

Men du kan mycket väl ha en igenkalkat slinga....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Inlägg av Karin&Emil »

ok om ja nu har det, går det att göra nåt åt det? finns de några andra alternativ? skaffa en varmvattenberedare brevid??
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Om temperaturen varierer plötsligt kan det vara något i vattenledningen som flyttar sig fram och tillbaka, tex någon kalkflaga eller skräp från monteringen. Jag har påträffat fjädrar och delar från käglor i inloppet till vv-beredaren.

Det kan också vara blandningsventilen i vv-ledningen från pannan som kärvar.

Känn (eller mät) på vv-ledningen från pannan för att känna om temperaturen variera där (eftersom det kan vara duschblandaren också).

Det går att kalka ur vv-slingan i pannan med ättiksprit. Koppla loss till och från-ledningarna. Fyll i 6%-ig ättiksprit, går ca 2 liter. Det kommer att bubbla och gasa och rinna över. Försök att avgränsa så att allt inte rinner ner i isoleringen. Jag har gjort detta i samband med att jag bytte vv-beredaren till en bättre begagnad men kalkig sådan. Jag gjorde det dock på en lös beredare. Efter ättikan måste man spola rent från alla rester som blir kvar i slingan. Bästa tiden för detta är sommaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har varit med om samma sak hemma hos svärfar och problemet avhjälptes med ny duschblandare med backventiler inbyggda på både varm och kallvatten ..vet inte varför det blir så men när jag beskrev problemet till röris så sa han direkt att jag skulle byta blandare till en med backventiler.

Kom att tänka på ett annat tillfälle när kompisen ringde mig och hade samma problem efter att han bytit duschblandare i kabinen i källaren och därefter funkade inte duschen i badrummet på övervåningen ..och det började att funka igen när han monterade tillbaka den gamla blandaren i källaren ..hummm har du bytit någon blandare på sista tiden och därefter fått problem ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Inlägg av Karin&Emil »

den där ventilen har röris vart här o bytt som sitter ovanför pannan för den gamla va helt igen kalkad o slut! så den e ny! hur ska den va inställd förresten? fullt öppen??

ska prova byta blandare! har en likadan kabin står i källaren som inte används! kan ju va så att de kalkat igen har precis köpt huset flyttade in i nov, o de hade stått tomt några månader innan så de kanske hann sätta sig. fick bla byta duschhandtaget för de kom typ 3 strålar :) ska prova de där med ättiksprit, orkar bara inte vänta till sommaren för då behöver jag ändå inge VV :D
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Börja med duschblandarna i så fall. Det brukar inte vara så svårt att ta isär dom helt och hållet för rengöring och tätningsbyte.

Blandningsventilen begränsar temperaturen på vv. Med den kan man undvika att få ut skållhett vatten i kranarna och den sparar värme i beredaren.

Att du inte behöver vv på sommaren är främsta skälet till att göra avkalkningsjobbet då. Man vet aldrig vad som händer vid sådana operationer.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Inlägg av Karin&Emil »

tack för hjälpen, nu har jag bytt blandare o satt dit en sån där med backventiler! plus att de vart en bättre variant av kran sån där man ställer in en gång så e de bara justera vattenmängden själv, den förra va allt i ett handtag o de gillar jag inte.. återstår att se om de vart bra! får se ikväll när man duschar! :)
elvis
Pannrumstomte!

Re: HJÄLP!! Varmvattenproblem på CTC 265b

Inlägg av elvis »

Karin&Emil skrev: varmvattnet kommer bara ibland när man duschar ena stunden är det kanon sen blir de iskallt o heltplötsligt bränner man sig istället!
Om värmen i duschen kommer och går så är det oftast kass reglerkägla i en termostatblandare. (om du nu har det) Oftast kan man verifiera det genom att spola i köket eller handfatet. Är det jämnt och fint på andratapställen så är det oftast termostatblandaren i duschen som är kass. Finns reservdelar till många gamla svenska blandare men de flesta väljer nog att byta idag.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Inlägg av Karin&Emil »

tror faktist det blivit bra nu! har bara haft problem med det i duschen vad jag vet! böt blandare igår!
Skriv svar