Bulkförrådsfråga

Skriv svar
Samulen
Ungskog

Bulkförrådsfråga

Inlägg av Samulen »

Har tänkt bygga ett bulkförråd med måtten i cm 240*180*190. Inblåsningsröret kommer att sitta på långsidan och avståndet till motsatt vägg (vilken pelletsen skall studsa emot) blir då 180cm. Är det för kort?? Har hört talas om att man kan ha en madrass på väggen, trattformat utblås osv men fungerar det verkligen? Det skulle väl gå att sätta anslutningen på kortsidan men skulle innebära ganska mkt mer arbete och lat som man är tänkte jag att jag skulle undvika det :P
Ecotec bioline 20 i en CTC1100 med eget byggt bulkförråd.
karlmagnus
Prima virke

Bulkförrådsfråga

Inlägg av karlmagnus »

Jag har från ett förråd som är 3.6m långt, bulkröret sticker in ca 0.5m in i förrådet, en vanlig hängränna är fäst i bulkröret och slutar met att två bil gummi mattor hänger ner från taket i slutet. Pellets slår i motsatt vägg det syns. Kanske är det lite mer smulor just här men kan inte påstå att det varit några problem bara för det.
Något dämpande material är säkert bra då ditt förråd blir ytterligare kortare.
Chauffören till bulk bilen frågade en gång hur långt förråd jag hade, han verkar kunna anpassa inblåsningen efter förrådet.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Samulen
Ungskog

Inlägg av Samulen »

Usch vad jag e aktiv här =)

Jag har för mig att jag sett ngn som haft madrass på den sidan som pelletsen studsar emot. Någon som känner igen denna tanke? Sedan efter att ha studerat en tidigare tråd funderar jag om 60cc på reglarna till väggarna i förrådet blir för brett ?

Hls Samuel
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Samulen skrev:Sedan efter att ha studerat en tidigare tråd funderar jag om 60cc på reglarna till väggarna i förrådet blir för brett ?

Hls Samuel
Jag har 300 mm centrumavstånd mellan mina 45*95 reglar och de "böjer ut" lite (20-30 mm) när förrådet är fyllt, men jag har 3,2 m mellan golv och tak.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har också intaget på långsidan i vårt förråd, men jag har satt en 90 graders böj på den inne i förrådet.

CC 60 låter väl kraftigt tycker jag också. Men allt är naturligtvis beroende på vad för skivmaterial du tänkt använda.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu tolkade jag hans siffror som om det var cc 60 cm som han menade, eftersom han använde enheten cm i första inlägget. Och då bör han kanske fundera på lite tätare regelplacering.

Men var det cc 60 mm, så är det ju väldigt kraftigt........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Samulen
Ungskog

Inlägg av Samulen »

Roli... Du tolkade rätt. Min far har byggt ett liknande förråd med cc 60 cm, fast han har använt 16 mm spånskiva som vägg material, vilket fungerar bra. Jag har tänkt använda 12 mm plywoodskiva. Vi har diskuterat tjockleken och materialen en del och tycker väl att de borde vara jämförbara.

GoFor ItPellets... Är 90 graders böjen, böjbar :P höll jag på säga, jag menar riktbar, så att du kan styra åt vilket håll den börjar fylla ditt förråd?[/img][/quote]
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har cc 60 o 45x95 reglar med takhöjd 2,20 o 22 mm golvspånskiva o det funkar fint, Har inte märkt att det buktar ut då jag fyllt förrådet..
Långsidan är 3,55 m
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Samulen skrev:GoFor ItPellets... Är 90 graders böjen, böjbar :P höll jag på säga, jag menar riktbar, så att du kan styra åt vilket håll den börjar fylla ditt förråd?
Nej, den är inte böjbar. Den är i exakt samma material som inblåsningsrörer, med gummipackning mellan. I vårt fall så sitter den i ena änden av förrådet, där jag får maximal längd innan pelletsen studsar mot annan vägg. Jag kan försöka fotografera om du vill?

Jag kanske uttryckte mig märkligt när jag skrev att "CC60 låter väl kraftigt". Jag menade också att kanske bör överväga kortare avstånd mellan reglarna.

Jag har cirka CC50 mot betongväggarna, och CC40 på den fristående väggen. Sedan har jag kört med (den ovanliga lösningen?) dubbelgips, 2 x 13 mm som skivmaterial. Jag har dubbla gummimattor för att dämpa pelletsen.
Samulen
Ungskog

Inlägg av Samulen »

Jag kör på det vi tänkt så får vi se. Jag har en del spillbitar från reglarna som är tillräcklilgt långa för att kunna kottla med och det borde ju avlasta en del iaf.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta inblåset på annat ställe än i mitten av långsidan och skruven kommer att vara på motsatt sida så förhoppningsvis blir det en hög just där och sedan fylls det ut på sidorna vartefter. Måste bara komma på en bra lösning för att skona pelletsen vid själva inblåsningen och att få det att sprida sig så bra som möjligt. Får gummimattorna pelletsen att sprida sig oxå?

Jag kommer också att ha ett 250mm spirorör som avluftning vilket jag förstått borde räcka.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Samulen skrev:Jag kör på det vi tänkt så får vi se. Jag har en del spillbitar från reglarna som är tillräcklilgt långa för att kunna kottla med och det borde ju avlasta en del iaf.

Att kottla mellan de stående reglarna minskar inte deras utböjning för pellets lasten inifrån det minsta. Det enda som i stort påverkar utböjningen är centrumavståndet.
Samulen skrev:Jag kommer också att ha ett 250mm spirorör som avluftning vilket jag förstått borde räcka.
Det räcker och blir över. Själv har jag "bara" 160 mm:s spirorör.

Min bulkkoppling sitter centrum 2,5 m över mark, enligt tidigare inlägg (kontrollmätte i går).

Edit: Höjd infot var visst i annan tråd... :oops:
Senast redigerad av Roli den fre 02 mar, 2007 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Jag har inte 180 cm kvar från utblåset till väggen det slår emot, så det borde fungera. Första gummimatten (mindre) sitter efter bara cirka 75 cm från utblåset, och nästa 20 cm framför väggen.

MAFA har ju en utblåsdämpare. Kanske vore något? Jag har funderat över den, men mitt inblåsrör sitter så nära taket att den blir svår att montera.

Har du tänkt köra med CC60 på den fristående väggen också? Är det mot den väggen pelletsen kommer att slå emot? Det känns kanske spontant lite riskabelt.. :? Det är ett jäkla tryck när bulkbilen slår på..

Jag har små tendenser till att vår fristående vägg vill börja bukta lite också. Och ändå sätter jag alltid två stöttor från motstående vägg vid påfyllningen.

Hur har du löst inspektionslucka/dörr?
Samulen
Ungskog

Inlägg av Samulen »

Jag har inte 180 cm kvar från utblåset till väggen det slår emot, så det borde fungera. Första gummimatten (mindre) sitter efter bara cirka 75 cm från utblåset, och nästa 20 cm framför väggen.

OK det låter bra.
MAFA har ju en utblåsdämpare. Kanske vore något?
Letade lite snabbt efter den men hittade inget just då ngn som har en bild eller kan länka till den?
Har du tänkt köra med CC60 på den fristående väggen också? Är det mot den väggen pelletsen kommer att slå emot?
Ja det blir det, jag bygger ju egentligen bara två fristående väggar och utnyttjar redan befintliga väggar till förrådet. De väggar jag börjat bygga är förankrade i både väggar, golv och tak. Min far har ju ett sådant förråd men å andra sidan så fyller han från kortsidan och inte från långsidan som jag tänkt.
Hur har du löst inspektionslucka/dörr?
Har inte löst det helt och hållet ännu men tanken är att luckan/dörren ska vara längst in på den fristående kortsidan.
Skriv svar