Askmängd och askhalt borde ge mängd pellets
-
- Stor entusiast!
Askmängd och askhalt borde ge mängd pellets
Hallå,
Denna fråga tog jag upp i en tråd tidigare, men den självdog, så jag testar igen.
Askade ur häromdagen. Fick 32liter aska. Det är Laxåpellets, och jag GISSAR på en askhalt på 0,5%. Då ger min matte:
0,032/0,0005=6,4m3 (ungefär 4160kg),
Problemet är att det är en orimlig mängd pellets. Väldigt orimlig t.o.m.
Vad är fel i beräkningen? Askhalten?
mvh
Stefan
Denna fråga tog jag upp i en tråd tidigare, men den självdog, så jag testar igen.
Askade ur häromdagen. Fick 32liter aska. Det är Laxåpellets, och jag GISSAR på en askhalt på 0,5%. Då ger min matte:
0,032/0,0005=6,4m3 (ungefär 4160kg),
Problemet är att det är en orimlig mängd pellets. Väldigt orimlig t.o.m.
Vad är fel i beräkningen? Askhalten?
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
Det har gått åt vetydligt mindre. Skulle gissa på runt två ton. Men det är verkligen en grov gissning.
Rol-bi; 20,8 kg, fick du det av 4160kg, eller av 32 liter. Eller med andra ord; Vilken är densiteten på askan?
Stefan
Rol-bi; 20,8 kg, fick du det av 4160kg, eller av 32 liter. Eller med andra ord; Vilken är densiteten på askan?
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag räknade bara så här:
(0,5/100)x4160=20,8kg
Altså om asken är 0,5% (vikt) ut av pellets, ger detta en vikt på 20,8kg aske.
Känner inte bulkvikt på aske men jag skulde tippa på 800-1000 kg/m3.
Sen är det ju vesäntlig skilnad på partikkeldensitet.
(0,5/100)x4160=20,8kg
Altså om asken är 0,5% (vikt) ut av pellets, ger detta en vikt på 20,8kg aske.
Känner inte bulkvikt på aske men jag skulde tippa på 800-1000 kg/m3.
Sen är det ju vesäntlig skilnad på partikkeldensitet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Stor entusiast!
OK.
Ska försöka väga askan då. Nu när ni har påpekat att det är viktprocent.
Vet någon möjligen om 0,5 är rimligt på Laxåpellets?
Stefan
Ska försöka väga askan då. Nu när ni har påpekat att det är viktprocent.
Vet någon möjligen om 0,5 är rimligt på Laxåpellets?
Stefan
askhalten varierar mellan 0,5 och 1 %. Dock kommer "askan" i vanlig villabrännare aldrig att bli fullständigt utbränd, rimlig gissning är att hälften är riktig aska och hälften är oförbränt, dvs 2 viktsprocent av tillförd bränsle finns som "aska".
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
Det går alldrig att räkna ut pelletsåtgång genom att mäta eller väga askan i pannan.
Av uppgiven askhalt är det bara en del som stannar i asklådan. Hur stor del som avsätter sig i pannans rökgasdel eller följer med röken ut i fria luften går inte att uppskatta.
Möjligen om man har ett partikelfilter i skorsten! Vem har det
Jag tror heller inte så mycket på fabrikantens uppgivna askinnehåll.
Deras uppmätning är gjord på en viss pellets från spån just då.
Denna spåntyp är inte säkert att den används hela säsongen.
Mät hellre med en drifttidsmätare om inte brännaren har bränslemätning
t.e.x. Ariterm.
Drifttidsmätaren kan kopplas in på externskruven eller med en termostat på rökgasen.
Av uppgiven askhalt är det bara en del som stannar i asklådan. Hur stor del som avsätter sig i pannans rökgasdel eller följer med röken ut i fria luften går inte att uppskatta.
Möjligen om man har ett partikelfilter i skorsten! Vem har det

Jag tror heller inte så mycket på fabrikantens uppgivna askinnehåll.
Deras uppmätning är gjord på en viss pellets från spån just då.
Denna spåntyp är inte säkert att den används hela säsongen.
Mät hellre med en drifttidsmätare om inte brännaren har bränslemätning
t.e.x. Ariterm.
Drifttidsmätaren kan kopplas in på externskruven eller med en termostat på rökgasen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- Stor entusiast!
OK Kurre_44.
Då ger jag upp ask-taktiken.
Tror inte jag satsar på drifttidsmätning heller. Kör på lite olika effekter. Och med/utan underhåll. Så termostatstyrning är nog utesluten. Och jag har en Janfire NH med internförråd, så externskruvtiden ger väl inte så mycket heller.
Jag får helt enkelt se hur många kubik jag har kvar innan nästa fyllning. Ett slags årsavstämning mao.
Tack för alla svar!
Stefan
Tror inte jag satsar på drifttidsmätning heller. Kör på lite olika effekter. Och med/utan underhåll. Så termostatstyrning är nog utesluten. Och jag har en Janfire NH med internförråd, så externskruvtiden ger väl inte så mycket heller.
Jag får helt enkelt se hur många kubik jag har kvar innan nästa fyllning. Ett slags årsavstämning mao.
Tack för alla svar!
Stefan
Visst går det att sätta en drifttidsmätare på externskruven det kommer att fungera perfekt. Den fyller ju på internförrådet vid behov oavsett effekten på brännaren. Kapaciteten på skruven får man mäta upp per minut. Förutsättningen är bara att skruven ger en någorlunda jämn matning.saabstefan skrev:OK Kurre_44.
Tack för alla svar!
Stefan
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
-
- Stor entusiast!
Ja, det kanske inte är så omöjligt ändå då. Trodde att matningen var betydande ojämn från externskruven. Och det kanske den är, men strunt samma. Jag vill ju inte ha ett exakt värde per dos. Får jag ett bra genomsnittligt värde så kan jag ju ha veckosummeringar tex. Kul.
Nu gäller det bara att hitta två saker. Dels kunskapen om vilka prylar jag ska använda. Det ser jag fram emot. Dels ska jag hitta tiden att genomföra detta. Det ser jag inte fram emot...
Tack
Steafn
Nu gäller det bara att hitta två saker. Dels kunskapen om vilka prylar jag ska använda. Det ser jag fram emot. Dels ska jag hitta tiden att genomföra detta. Det ser jag inte fram emot...

Tack
Steafn