rätt rökgastemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

rätt rökgastemp

Inlägg av ronald »

Tjena! tänkte bara höra vilken rökgastemp en ctc171 brukar ligga på
köpte en ungstermometer efter tips här i forumet (claes ohlsson)
129 kr digital .Mätte vid luckan till rökröret 280 -300 grader kan det stämma?Alla säger 180 gr är bäst!
Väntar på min dragex 25 kommer på Torsd ! tar den ner rökgas temp?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vilken temp som är bäst skiftar mellan olika pannor och skorstenar, det viktiga med tempen är ju att du inte får kondens där uppe, vad som sen krävs i tempväg där nere skiftar.

Min 265:a klarar sig bra med 150 grader.

Eftersom dragbegränsaren kommer att sitta efter där du mätte (antar jag) så har den inget med tempen ut i rökröret att göra.

Många gamla pannor får rätt hög temp, men om man tycker den är för hög så brukar det att gå att lösa med en baffelplåt om där inte finns någon redan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jodå det finns en baffelplåt i övre luckan!
Man får väl acceptera höga rökgaser det är ju en gammal panna
Man är ju inte proffs på brännaren heller.. många labbar med sina men
man vågar inte själv precis.
installatören har ju en gång ställt in den..
Det ända jag gjort är att jag dragit igen spjället lite .det hjälpte några grader.man får väl inte dra igen för mycket? i boken stod det finns det spjäll skall det vara fullt öppet?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Spjället fyller ju till viss del samma funktion som en baffelplåt så visst kan man evetuellt stänga spjället en del, det beror på pannan, om du får väldigt varma rökgaser och har bra drag i skorstenen så är det säkert möjligt att stänga spjället lite och testa, men viss försiktighet ska givetvis iaktas, om du stänger för mycket så kan brännare bli grinig (det blir varmt i fallröret och termostaten där kan lösa ut).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tack för tipset !jag rör nog inte spjället mera..
Skall spjället vara fullt öppet när man satt in dragexen ?
sköter den liksom strypningen som spjället.då.!

Röken i skorstenen var ljusgrå nu ,förut mest ånga men det kanske har med
väderleken att göra?nu är det bara -1gr ute..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar