Öst Pellets

Skriv svar
Eryllpanna med s2
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 18:42
Ort: Borlänge

Öst Pellets

Inlägg av Eryllpanna med s2 »

Hur många skulle tänka sig köpa öst pellets eller är vi för rädda :!:
jag säljer pellets själv men jag upp lever kunder rädda för bilig pellet
och köper järna dyrare oss andra lev :cry:
hatar karteller och skatt
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

När det blir dags för mig att fylla nästa gång (bulk alltså), så kommer jag att undersöka om det finns andra som vill hänga på på ett"öst-köp" för att fylla en bil.

Jag är inte alls rädd för pressat spån från andra länder. Jag är ingen pellets-rasist...

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Saken är ju denn att flera svenska producenter fyller påsarna med öst pellets som de köper. Bara det att konsumenterna ej vet detta.Fler har köpt upp fabriker eller byggt upp nya eller bara tingat produktionen.Snopet Va!!:!:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har inga som helst invädningar mot billig pellets och bryr mig inte om var den kommer ifrån, men jag vill ju i så fall vill jag ha vettig pellets, tyvärr så hör man ju om folk som fått östpellets som varit rena skiten (dom som fått "svensk" pellets som också varit skit för den delen).

Men om det bara är vettig pellets så har jag inga som helst invädningar, jag ska inte prata med pelletsen.

Och man vet ju inte vad man får eftersom det verkar vara rätt usla regler för vad som får och vad som inte får kallas pellets.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Öst Pellets

Inlägg av Krister »

Eryllpanna med s2 skrev:Hur många skulle tänka sig köpa öst pellets eller är vi för rädda :!:
jag säljer pellets själv men jag upp lever kunder rädda för bilig pellet
och köper järna dyrare oss andra lev :cry:
Om du funderar på att köpa in ett lass 8mm östpellets och priset är rätt så testar jag gärna en pall.

Rädslan beror nog på att man inte vill köpa 3-5 pall men en pellets och riskera att det är skräp. Det handlar ju trots allt om en hel del pengar. Och det är skillnad på pellets och pellets.

Som konsument skulle jag helst vilja köpa 20 säck eller kanske en pall att testa med innan jag vågar köpa några större mängder.

Du skulle ju kunna ta reda på vad priset kommer att hamna på och kolla bland dina befintliga kunder och se hur många som är intresserade av att vara med och testa.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Brännarens funktion och driftsäkerhet är ju något som jag börjar värdera högre och högre. Det måste därför till en rejäl prisdifferens för att jag skall snegla åt något annat håll.

Som skogsägare och i övrigt miljömedveten, så har jag också vissa invändningar mot att vi skall behöva hämta pellets utomlands. Vi har själva så gott om skogsråvara, och biprodukter från den. Och import från utlandet medför ovillkorligen ofta långa transporter.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Brännarens funktion och driftsäkerhet är ju något som jag börjar värdera högre och högre. Det måste därför till en rejäl prisdifferens för att jag skall snegla åt något annat håll.

Som skogsägare och i övrigt miljömedveten, så har jag också vissa invändningar mot att vi skall behöva hämta pellets utomlands. Vi har själva så gott om skogsråvara, och biprodukter från den. Och import från utlandet medför ovillkorligen ofta långa transporter.
Problemet är ju just att vi har gott och skogsråvara och biprodukter (spån) men ändå har vi såna höga pelletspriser.

Förra vintern klagade folk på att det var svårt att få tag på pellets pga av brist, det var brist på el och oljepriserna var väl ungefär som nu (eller?).

Den här vintern finns det både el och pellets och ändå kostar pelletsen mer än förra vintern. Det luktar kartell lång väg och att importera billigare pellets vore bra för konkurrensen. Risken finns ju dock att importerad pellets lägger sig på "marknadsmässiga" priser och då får det ju ingen större effekt.

Men ur miljösynpunkt är det naturligtvis inget bra alternativ men det kanske behövs för att de svenska producenterna skall vakna till.

Sen är det ju frågan om var man bor i Sverige. I södra Sverige kanske det har en mindre eller likvärdig miljöpåverkan att köra pellets från öst än att transportera den från norrland.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Krister,
Jag håller naturligtvis med i mycket av det du skriver.

Det som jag uppfattar som det stora problemet är att de stora pelletsproducenterna är så produktionsmässigt låsta, att de enbart vill tillverka av såg/kutterspån. Och detta är det numera brist på, med höga priser som konsekvens, på grund av efterfrågan. Därför har man nu också tagit till klenmassaved, och vrakvirke som man flisar med stora mobila, dieselslukande flistuggar. Detta ger ju alldeles för höga kostnader, dieselberoende, och dessutom säkert orsaken till en hel del kvalitetsproblem.

Återkommande bränder är också ett problem, som vi konsumenter ju i slutänden också får betala. Jag tror inte det finns något försäkringsbolag som är beredd att försäkra dessa produktionsanläggningar längre. Finns det, så lär självriskerna ligga på så hög nivå att det ändå inte fungerar för majoriteten av brandorsakade produktionsstopp.

Det jag tror på för framtiden är att vi måste bli mer spånoberoende, och bättre ta tillvara på det som blir kvar i skogen idag. Produktionskostnaden måste ner betydligt. Helst mer än halveras. Det måste till en helt annan produktionsprocess. Vi kan inte hålla på och använda så mycket el i processen, och definitivt ingen diesel.

Det pågår forskning runt det hela, men när dagens producenter kan få ut nuvarande prisnivåer, så är de naturligtvis inga ivriga påhejare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Han på äfabinfo pelletsgurun sa han inte angående råvaran att det
finns hur mycket sågspån råvara som helst i tex Ryssland som inte tas
tillvara? Han pratade då om pelletspriserna skulle gå upp?

Varför vågar inte någon återförsäljare ta hem östpellets och dra ner priset
rejält och tjäna rejält är det dyrt för dom alltså går det inte att tjäna nåt
på det för återförsäljaren alltså?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Det är ju många som köper öst pelleten i dag.Men de är väldigt medvetna om va det kostar här och i övriga eu.Vi är ett gäng som brukar samköpa pellets som har tittat lite.Det kostar hos de flesta i dag 150 euro på plats sedan en frakt på det för ca 15000:- / omkring 2000:- pallen och sedan lossning då är det för lite marginaler för att lägga ner arbete på det.Det går säkert att komma ned under dessa nivåer om man letar ordentligt
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Skulle absolut inte ha något emot billigare pellets bor tyvärr en bra bit ifrån de här på forum som pratat om att beställa tillsammans.

är ju även lite det med kvaliteten, men de sista säckar jag öppnat från Neova har varit mer spån än pellets (har dok legat ett bra tag, kanske påverkar?)
Sedan är inte min ekonomi så att jag kan hosta upp 10-15tusen på en gång, brukar köpa en pall åt gången vilket funkar fint, bäst på sommaren då det inte behövs så ofta =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar