Econom pannan i full drift
pannvolym
Har du en STOR pannvolym mot acktank, som jag har (175 liter) så lönar det sig definitivt med självcirkulation mellan panna och ack för att kunna tillgodogöra sig värmen i pannkroppen.
Iaf hos mig så pyser det varma vattnet i pannan över till tanken när mitten på tanken kyls ned även i början av UR laddningen av tanken efter uppladdning av den.
Men har man en pannvolym på 35-55 liter är det frågan om inte förlusterna via pannan blir större med självcirkulation än vinsten....
Inga klara belägg men "känner det på mig", eftersom jag upptäckt att viss förlust ju även sker av ackens värme via pannan när kranarna är öppna mellan dem.
När kranarna till pannan stängs vid "sommardrift" med sol/elpatron så är förlusten av energin i tanken mindre upplever jag det som.
Iaf hos mig så pyser det varma vattnet i pannan över till tanken när mitten på tanken kyls ned även i början av UR laddningen av tanken efter uppladdning av den.
Men har man en pannvolym på 35-55 liter är det frågan om inte förlusterna via pannan blir större med självcirkulation än vinsten....
Inga klara belägg men "känner det på mig", eftersom jag upptäckt att viss förlust ju även sker av ackens värme via pannan när kranarna är öppna mellan dem.
När kranarna till pannan stängs vid "sommardrift" med sol/elpatron så är förlusten av energin i tanken mindre upplever jag det som.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Det optimala är återvinningskoppel, inte självcirkulation.
Ytterligare förtydligande: för att få ut så mycket som möjligt av en ackumulatortank krävs två temperaturgivare; en högt placerad som bestämmer när laddningen skall slå på och en lågt placerad som bestämmer när laddningen skall slås av. Dessutom bör flödet minimeras för maximal siktning.
Ytterligare förtydligande: för att få ut så mycket som möjligt av en ackumulatortank krävs två temperaturgivare; en högt placerad som bestämmer när laddningen skall slå på och en lågt placerad som bestämmer när laddningen skall slås av. Dessutom bör flödet minimeras för maximal siktning.
Skillnaden mellan Laddomat 21 och en termisk ventil och en backventil är att det på laddomaten sitter klaffbackventil som öppnar om vattnet vill självcirkulera till tanken. Det är ju iofs bra, men om man kör cirkpumpen några minuter extra efter det att pannan kommit upp till inställd temperatur, så att eftervärmen tas tillvara så tror jag att skillnaden i pelletskostnad är ganska liten. Det finns ju trots allt en del värme i keramiken som kan vara bra att ta tillvara.
En vanlig backventil orkar inte öppna om det inte är en cirkpump i drift.
Det viktiga är att det finns en backventil så att inte vattnet börjar cirkulera bakåt, och "tankar" in värme till pannan, men det problemet löses med alla tre alternativen med laddutrustning.
För övrigt är ju laddomat 21 en mycket bra laddutrustning, men frågan var ju vad man behöver, och inte vilken laddutrustning som är bäst
Jag förordar en laddutrustning vid inkoppling av EcoNompannan för att det skall bli så bra som möjligt. Dessutom är det ju precis som ABSO skriver att man skall se till att rör och tank är riktigt bra isolerade.
Om det är bra eller dåligt med acktank kan man inte säga generellt.
Det är upp till var och ens behov av varmvatten, utrymme, eventuella solfångare, eventuella ytterligare värmekällor som skall kopplas ihop osv.
//MatsH
En vanlig backventil orkar inte öppna om det inte är en cirkpump i drift.
Det viktiga är att det finns en backventil så att inte vattnet börjar cirkulera bakåt, och "tankar" in värme till pannan, men det problemet löses med alla tre alternativen med laddutrustning.
För övrigt är ju laddomat 21 en mycket bra laddutrustning, men frågan var ju vad man behöver, och inte vilken laddutrustning som är bäst

Jag förordar en laddutrustning vid inkoppling av EcoNompannan för att det skall bli så bra som möjligt. Dessutom är det ju precis som ABSO skriver att man skall se till att rör och tank är riktigt bra isolerade.
Om det är bra eller dåligt med acktank kan man inte säga generellt.
Det är upp till var och ens behov av varmvatten, utrymme, eventuella solfångare, eventuella ytterligare värmekällor som skall kopplas ihop osv.
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ÅTERVINNINGSKOPPEL
Vet du ABSO, jag har observerat att jag har så gott som samma funktion som ett återvinningskoppel i min anläggning.
Detta då radiatorreturen går in precis innan klaffventilen på laddkopplet. Fungerar utmärkt.
Så länge vattnet i pannan är så hett att det orkar lyfta sig över i tanken pyser det över radiatorretur till pannan, när den svalnat ned till runt 40 grader slutar det ciruklera i pannan och istället ökar uttaget ur tanken som innan dess hållit sin laddningsstatus.
Över lag funkar självcirkulationen bra här.....
Laddpumpen behöver inte vara på för att hela driften skall funka perfekt. Kan troligen ha att göra med det faktumet att bara övre delen på acken laddas av pannan, då får jag bra "flås" i cirkulationen tack vare höjdskillnaden.
Men detta är ju högst individuellt, säkert ingen funktion som skulle fungera överallt precis som mycket annat.
Detta då radiatorreturen går in precis innan klaffventilen på laddkopplet. Fungerar utmärkt.
Så länge vattnet i pannan är så hett att det orkar lyfta sig över i tanken pyser det över radiatorretur till pannan, när den svalnat ned till runt 40 grader slutar det ciruklera i pannan och istället ökar uttaget ur tanken som innan dess hållit sin laddningsstatus.
Över lag funkar självcirkulationen bra här.....
Laddpumpen behöver inte vara på för att hela driften skall funka perfekt. Kan troligen ha att göra med det faktumet att bara övre delen på acken laddas av pannan, då får jag bra "flås" i cirkulationen tack vare höjdskillnaden.
Men detta är ju högst individuellt, säkert ingen funktion som skulle fungera överallt precis som mycket annat.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Sant
Det är just det som händer när returen i första hand smiter tillbaka till pannan och det heta vattnet som står kvar i pannan flyttas över i toppen på acktanken vilket får vattnet där att flyttas nedåt tills tempen i pannan på samma nivå som mitten av acktanken har samma temp som just...mitten på acktanken.
Sedan flödar vattnet åt acktankhållet istället.
Och detta beror just på det lyckliga förhållandet jag har med höjderna på panna/acktank och hur radiatorreturen är inkopplad.
Det ÄR alltså ett återvinningskoppel i till största delen självcirkulation.
Sedan flödar vattnet åt acktankhållet istället.
Och detta beror just på det lyckliga förhållandet jag har med höjderna på panna/acktank och hur radiatorreturen är inkopplad.
Det ÄR alltså ett återvinningskoppel i till största delen självcirkulation.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Snillet, mycket intressant. Är ditt extremt välfungerande system resultatet av beräkningar och funderationer från din sida eller är det bara en slump?
Hur bär du dig konkret åt för att veta åt vilket håll vattnet flödar i rören vid olika temperaturer?
Tror du att det vore möjligt att koppla in och placera en Econompanna och en 500-liters acktank på ett sådant sätt att den effekt du beskriver kunde öka effektiviteten?
Hur bär du dig konkret åt för att veta åt vilket håll vattnet flödar i rören vid olika temperaturer?
Tror du att det vore möjligt att koppla in och placera en Econompanna och en 500-liters acktank på ett sådant sätt att den effekt du beskriver kunde öka effektiviteten?
Delar till Econom pannan?!
Vad är det för delar som krävs för drift av Econom pannan?
Tänkte räkna på vad det skulle kosta att skaffa en.
Vad behöver man mer än panna och acctank?
Tänkte räkna på vad det skulle kosta att skaffa en.
Vad behöver man mer än panna och acctank?
Blivande pellets eldare
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Delar till Econom pannan?!
Laddomat 10/21 el termiskventil, backventil, cirkpump o expansionskärl (om de inte finns ett tillräkligt stort redan) ..dusten skrev:Vad är det för delar som krävs för drift av Econom pannan?
Tänkte räkna på vad det skulle kosta att skaffa en.
Vad behöver man mer än panna och acctank?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Delar.
Tänkte mig en Econom panna, med en 500 liters akumulatortank strömsnäs med 120 liters beredare -kvadratisk (från rinkabyrör).
Har ett isolierat stålrör för rökgaserna idag (kombipanna) och huset är från 1977.
Vilken storlek ska man ha på expansionskärlet och är slutet kärl bättre en ett öppet?
Är det bättre med laddkoppel -typ laddomat 21 en att ha en vanlig cirkulationspump som "salins" rekomenderar?
Har ett isolierat stålrör för rökgaserna idag (kombipanna) och huset är från 1977.
Vilken storlek ska man ha på expansionskärlet och är slutet kärl bättre en ett öppet?
Är det bättre med laddkoppel -typ laddomat 21 en att ha en vanlig cirkulationspump som "salins" rekomenderar?
Blivande pellets eldare
-
- Entusiast!
- Inlägg: 106
- Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
- Ort: Småland, Holsbybrunn
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Delar.
Jag har en sådan tank o 80 liters slutet expansionskärl pannan 55 liters vattenvolym... Skulle nog klarat mej med 50 liters..(men de va liten skillnad i pris)dusten skrev:Tänkte mig en Econom panna, med en 500 liters akumulatortank strömsnäs med 120 liters beredare -kvadratisk (från rinkabyrör).
Har ett isolierat stålrör för rökgaserna idag (kombipanna) och huset är från 1977.
Vilken storlek ska man ha på expansionskärlet och är slutet kärl bättre en ett öppet?
Är det bättre med laddkoppel -typ laddomat 21 en att ha en vanlig cirkulationspump som "salins" rekomenderar?
Jag tror på en laddomat.. (men ja kanske har fel??)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Temperaturer
Temperaturerna ser jag på termometrar runt om på rören under tiden anläggningen är i drift.
Och ja, det är många och långa tankar, räknevurpor och funderingar, påläsning i facklitteratur och fråga andra och sedan ännu mer räknevurpor bakom min installation.
Även om det inte syns på den
Och ja, det är många och långa tankar, räknevurpor och funderingar, påläsning i facklitteratur och fråga andra och sedan ännu mer räknevurpor bakom min installation.
Även om det inte syns på den

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.