Pellets från PSAB ?

Halläning
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:19
Ort: Halland

Pellets från PSAB ?

Inlägg av Halläning »

Är det någon som testat pellets från PSAB ( www.pelletssvenska.se )
------------------------------------------
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Roligt att någon går emot strömmen och har ett annat format på säckarna...

Men om det är något som stör mig så är det när man bara sätter ut priset per pall och inte skriver ut pris/kg eller pris/ton. De är inte de enda som gör så. Fick någon reklam en gång från TelgeEnergi som helt saknade kilo eller tonpriser. Inte för att det är svårt att ta fram miniräknaren men nog tycker jag att det borde vara standard att ange jämförpris.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Mycket bra pellets.Pannan kommer snabbt upp i temp
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

PSAB skrev:Mycket bra pellets.Pannan kommer snabbt upp i temp
Nu skall vi se... du kallar dig PSAB (PelletsSvenska AB?) och har på dina 3 första inlägg i forumet baktalat Smålandspellets två gånger här:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5681
PSAB skrev:Köp Smålands Pellets om du vill elda för kråkorna.Mycket hög förbrukning och sågspån i mängder.De har mycket att lära där
och här:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6139
PSAB skrev:Det är väldigt mycket sågspån och dålig verkninggrad undrar över deras annalys
samtidigt som du lovordar PelletsSvenskas pellets i den här tråden...

Om du nu jobbar med eller säljer PelletsSvenska så kan du väl säga det rätt ut istället och är du ute efter att marknadsföra din produkt så gör det i den sektionen av forumet istället. :evil:
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Hej!!

Jag har eldat snart 12ton från psab helt okej ingen sintring men lite mycke aska men somsagt helt okej.
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Nej jag gör ingen reklam .Mer en att varor från baltikum kan vara bättre en svenska.Detta är bara egna erfarenheter.Smålands Pellets kanske också kan göra bra pellets men jag och fler här har inte sett den kvalitén.Sedan är det många svenska producenter som redan har pellets i från öst i påsen utan några kunder anar det. Får jag heta PSAB eller??
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

PSAB skrev:Nej jag gör ingen reklam .Mer en att varor från baltikum kan vara bättre en svenska.Detta är bara egna erfarenheter.Smålands Pellets kanske också kan göra bra pellets men jag och fler här har inte sett den kvalitén.Sedan är det många svenska producenter som redan har pellets i från öst i påsen utan några kunder anar det. Får jag heta PSAB eller??
Man får nog kalla sig vad man vill.

Mitt första intryck var att du jobbar för, säljer åt, eller driver PelletsSvenska. Detta med ledning av dina 3 första inlägg samt namnet du valt i forumet.

Personligen tycker jag att det är positivt om både pelletssäljare, producenter och brännartillverkare är med i forumet men jag tycker man bör se till att det isåfall framgår tydligt.

Min undran kvarstår fortfarande, har du någon koppling till PSAB och isåfall vilken?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Hej !

Jag har provat deras pellets och är inte nöjd. Det som hände var att jag fick upprepade driftstopp och det visade sej att det fanns träflisor i pelletsen som kilade fast matarskruven från förrådet till kvarnen. Efter att ha rensat skruven ett flertal tillfällen gav jag upp och bytte till annan pellets från Booforssjö. Eftersom jag inte hade några som helst problem innan jag provade deras pellets och problemem upphörde när jag bytte till annat fabrikat så är det min slutsats att jag kan inte använda deras pellets i min pelletsbrännare.

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Glöm inte att uppgradera pelletspris.com :wink:
Är det två nya eller finns dom där redan psab och smålandspellets.
kan nog inte köpa själv norrlänning... 8) :?:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Pellets från PSAB

Inlägg av PSAB »

Jag har märkt av trästickor med i pelletsen. Men alldrig haft några driftsproblem pga detta.Har stött på dem om detta men inget svar.Samt min koppling till PSAB är att jag är pellets kund okej??
Göran
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 12:44
Ort: Lerum

Väldigt dålig pellets

Inlägg av Göran »

:evil: Har nu kört lite mer än 1 pall och har haft stora problem. Stickor, massor av sågspån, plastbitat mm har gett mig både stora driftstörningar, massor av sot, sintring och grått hår. Är den sämsta pelletsen jag provat.
BioSolPanna, Pellx-brännare, Lerum
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Testade 8 säckar. Installerade brännaren i höstas och har kört Statoil sedan dess så det är det enda jag har att jämföra med.
* Det är mer spån, stickor och flis men jag har inte märkt några problem med det.
* De är lite mjukare också.
* Lite mer aska. Ljusare och "lättare" är den oxå.
* Nästan inget skit i brännkoppen. (har varit ett problem tidigarel)
* Pris 2200 för 900kg.
* [Edit] Luktar gott!
* 15kg per säck. Säckarna är nästan fyrkantiga så har man byggt en smal rutchkana till källaren så funkar de inte. De är oxå genomskinliga, schysst tycker jag för man ser ju vad det är i, men tyvärr ser det ut som vissa säckar är fulla med sågspån iom att det siktas ut och lägger sig mot plasten.

Även om jag inte gillar att det är sågspån och stickor i den så är nöjd. I statoils pellets är det inget spån eller likn men där har jag hittat mycket värre saker :evil:
Priset och att det blir mindre skröfs i brännkoppen överväger. Funderar på att beställa några ton. Ska man göra det nu eller vänta till hösten?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rolf Olsson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 dec, 2006 21:33

Inlägg av Rolf Olsson »

Dom har haft ett par olika sorter får man väl lov att säga. Både bra och dålig pellets, den sämsta sorten var den dom packeterade själva och använde påsar det stod "potatis" på. Det var svårt att övertyga kunderna att det verkligen var pellets i påsarna...
Annars har pelletsen varit helt OK, inte i klass med svensk pellets dock.

Fick höra av en bekant som har handlat mycket av dom att dom har gått i konkurs nyligen, vet ej om detta stämmer.
Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Halm pellets

Inlägg av Ventspils »

Hej jag är ny på forumet bor i Lettland och vi skall införa halmpellets till Sverige i höst, tyvär finns det inte så mycket info om halmpellets på nätet, men vi skall göra en test på statens provninganstalt i februari där vi får fram värden.själv eldar jag i min kamin med denna pellets fungerar utmärkt,ger mer aska , men den kan du slänga i trädården försvinner efter första regnet
Vårt mål är att halmpelletsen skall vara billigare och minst lika bra som woodpellets
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har testat halmpellets :roll: Verkar inte lätt att köra med
det ? Krävs nog speciella brännare , kanske är värt att
upplysa om??? Tror inte det är många standardbrännare
som klarar det ???


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar