Riva oljetanken själv omständigt?

joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Min tank har betongpluggar gjutna i rören... inte helt lätt att ta i bruk igen :-)

/J
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Exakt vart grånsen går på varaktigt och icke varktigt tagits ur bruk kan ju vara lite av en tolkningsfråga om det inte finns 100% klara direktiv, vilket det inte lär göra eftersom det säkert är en lagtext inblandad...

För att tanken skall kunna anses vara tagen ur bruk skall tanken vara rengjord och ledningar från tanken till brännaren och påfyllningsrören tas bort. Det räcker inte med att hänga ett hänglås på påfyllningsröret utanför väggen.
I vissa fall där tanken är nedgrävd och man inte kan ta bort den, om man tex har byggt en altan eller nått ovanpå den, så kan det ibland krävas att man fyller tanken med sand.

Man kräver inte att det är en ackrediterad firma som skrotar tanken, men det skall finnas ett skrotintyg på tanken. Jag skrotade tanken själv och skrev således ut skrotintyget själv där jag intygade att tagit tanken ur bruk och förstört den. På så sätt är JAG ansvarig för att min tank är förstörd, inte så tungt lass att bära eftersom jag har förstört min tank. Värre om jag inte hade gjort det.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Toned
Ungskog

Inlägg av Toned »

Tanken borta....med egen hjälp:

Tog bort min egen tank med hjälp av pump, sågspån och en tigersåg på följande vis:

Pumpa ur oljan så gott det går, häll på sågspån genom inspektionsluckan, låt dra 1-2 dygn, sopa rent/dammsug, vädra ut ordentligt. Sedan sågade jag tanken i 3 delar med en tigersåg (hittade blad som funkade efter många prövade, skall kolla beteckning ) Körde iväg till metallskroten och fick 320:- Man luktar dock lite illa efter att ha krupit i tanken ett par timmar.
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Holger skrev:Varför fråga så mycket? Den som svarar måste ju ha sin rygg fri.
Varaktigt ur bruk innebär väl just att man inte skall kunna använda tanken igen. Såga bort anslutningarna är säkert varaktigt men plugga anslutningarna är inte varaktigt, då går ju tanken att återställa.
Eftersom det finns regler för hur man ska göra för att ta tanken i bruk igen så kan det väl inte vara meningen att man ska förstöra tanken? Gjuta betong i rören eller plugga med 2"-plugg kan väl vara likvärdigt. Vill man ta tanken i bruk är det bara att ta bort rören/pluggen och sätta dit nya rör samt besigtiga den mha ackrediterad firma.

Tvätta den är kanske lite värre? Hur rent ska det vara? Räcker väl att skrubba med lite avfettning men jag har ingen lust att krypa in i tanken. Tömma den gick bra genom manluckan.

Tillägg: Jag menar inte att plugga anslutningarna på utsidan av huset utan direkt på tanken.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Varaktigt" betyder permanent!

"Gjuta betong i rören eller plugga med 2"-plugg kan väl vara likvärdigt. Vill man ta tanken i bruk är det bara att ta bort rören/pluggen och sätta dit nya rör samt besiktiga den mha. ackrediterad firma".
Där beskriver du ju att den INTE ska vara satt ur spelet "varaktigt", vad är problemet?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

http://www.naturvardsverket.se/dokument ... 003_24.pdf:

9 kap. Cisterner och rörledningar som tas ur bruk
1 § Cistern och rörledning som tas ur bruk skall tömmas och rengöras.
Vidare skall åtgärder vidtas som hindrar att cisternen kan fyllas. Cistern som
tagits ur bruk anmäls till tillsynsmyndigheten.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, det är då ganska klart för mig att om den tas ur bruk och pluggas så att man inte bara vid att klippa av en hänglås kan fylla den är läget OK.

Det står dock INGET om att en cistern som är ur bruk inte behöver godkännas eller har jag missat detta?

Som jag läser det ska ALLA cisterner kollas, oavsett om de används eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Ibland måste man läsa och förstå vad tanken med texten egentligen var. Det var knappast meningen att min tank som saknar påfyllnadsrör och är urtvättad och står bakom stallet under en takplåt skall godkännas. Den har tagits ur bruk och kommer på sin höjd användas till acctank.
Ändamålet för tanken har ändrats, ska ta bort skylten från den där det står att den är godkännd (urspungligen inte nu eftersom den inte är besiktigad) för olja/diesel. Ingen skylt på den, ingen oljetank. Får väl även skicka in ett skrotningsintyg som beskriver ändrat användningområde till ett ej besiktningspliktigt, kanske akvarium eller nått annat spännande med mycket vätska i som inte kräver besikting. :lol:
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag skar ner min med tigersåg. Sedan dess har jag inte sett röken av den. Murade igen hålen. Men anmält har jag inte gjort.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag gjorde som dom flesta här, sågade med en tigersåg.

Först tiltade vi tanken med att bryta med järnspett , och kila in träbitar under, för att få tömma hela botten.

Sedan skurade jag botten med att gnugga med sågspån och en sop.

Lånade en värsting tigersåg som man kan ställa om var den nöter på bladet. Körde sågen med låg matning(slag) samt utan större tryck för att spara bladet.

Vi kilade mellan springan med spårmejsel för att bladet inte skulle nypa fast och förstöras. Två blad räckte till en 4mm tank.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Kalixtus
Ungskog

Inlägg av Kalixtus »

Jag och ett par bekanta hjälptes åt att såga sönder min tank med en tigersåg och bar ut plåtarna från källaren, vilka jag fick lämna hos en skrothandlare. Bottenslammet samlade jag upp i några dunkar och körde till miljöstationen tillsammans med en plastsäck med trasor och kutterspån som jag använde för att få botten på tanken torr. Det krävdes 5-6 st tigersågblad av högsta kvalité och ett par skärskivor till vinkelslipen, men jag slapp en räkning på ca 4500-5000 kr.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

I helgens har min far och min brosan tagit bort vars oljetank med min tigersåg Bocsh 550W. Och både tankar har åkt till återvinning, kostar ingenting. Sen har de ring till vars kommunen och anmäla att deras tank är borttagit. INGA krav intyg och annat. Allt är klar.
Min bror får mer plats åt pellets och min far ska ha värmepump.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag vet inte om något ändrats, men en på kommunen förklarade för mig när den här regeln om kontroll infördes att det var i händelse av ett läckage som kommunen skulle kontrollera om besiktning var utförd. Det tolkade jag som att när tanken var tömd och påfyllning var borta så kan den ju inte rimligen läcka heller, så jag har struntat i att anmäla att tanken inte längre existerar.
Har jag fel?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Eftersom man aldrig anmält till kommunen att man har oljetank så finns det knappast anledning att anmäla att den inte finns längre heller.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
KUTTONY
Späd planta

Re: Riva oljetanken själv omständigt?

Inlägg av KUTTONY »

SpeedySwede skrev:Tänker efter denna eldningsäsongs slut riva ut min oljetank. Har hela tiden tänkt att göra det själv då jag inte tycker der verkar vara särskilt svårt. Snarare bara tråkigt och tungt.
Diskuterade saken idag med min lokale rör installalatör, men han påstod att det inte är tillåtet att göra ett sådant jobb själv med hänvisning till miljölagstiftningen. Enligt hans utsago måste man söka tillstånd hos kommunen. Och plåten måste deponeras som farligt avfall. Är det så?
:?:
Jag gjorde om min tank till pelletsföråd
jag skar av en bit sen vred jag upp den på hög kant satte ben på den tog hål i väggen samt satt i en lucka
så man kann fylla på utifrån.
Skriv svar