Flexmatningstrul...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pellman
Ungskog

Flexmatningstrul...

Inlägg av pellman »

Så kom då årets haveri av min flexmatiningsskruv... den gick helt enkelt av! Har kört i två år nu med två haverier och en massa strul. Har inte sett så mycket diskussioner i forumet rörande detta på senaste, har alla övergivit detta sätt att transportera pellets? Eller funkar era system?

Tidigare diskussioner har rört allt strul med flexskruvar, och det kan inte vara ett okänt problem för Thermia (Ariterm). Kollar man hemsidan så verkar det som de själva övergett flexmatning, inga länkar iallafall.

Vilka, fungerande system använder ni för pelletstransport?

Har själv ett platsbyggt förråd med förrådsrör i botten med tre intag, en 45 graders + en 90 graders böj. Om man skall bygga om systemet vilken är bästa lösningen?

Välkomna med åsikter.
Thermia Biomatic 20+, 3,5 ton bulkförråd, Acaso Automix 20 shuntautomatik.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Mafa har en grövre skruv som lär hålla bättre. Det är också en fråga om hur stort mostånd skruven får i förrådsändan. Dvs hur öppningarna gjorts (lagom stora + hur många som är öppna samtidigt).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Mitt system fungerade utan problem i ca 1&½ år. Sen började jag få drift stopp. Nu verkar det dock fungerar relativt bra igen.. på 2 veckor har jag "bara" haft ett stopp..

Jag har borrat ca 8-10 hål med 4mm borr i stigningen på min skruv samt satt en hink under för att få bort pellets damm/smulor. Vet inte om det är det som har gjort att min drift stopp har blivit färre men på 1 vecka så har det blivit en rejäl hög damm/smulor.

nån vecka tidigare så var det 3-6 gånger / dag.

Kan i mitt fall fortfarande vara dålig pellets.. Men helt klart så bör man göra ett system där man bara har en öppning öppen åt gången.
Jag tänker köra slut på mitt förråd nu & sedan göra om lite så jag bara har en öppning öppen åt gången. Samt att jag tänker göra om min dämp matta.

Flexmatnings systemet finns kvar på hemsidan.. Så dom har nog inte gett upp det inte..

under "Ariterm Pelletssystem" --> "Flexmatningssystem"

"Ariterms flexmatningssystem förser automatiskt brännaren med pellets från bulkförrådet.
I systemet finns färdiga matningsskruvar på 1,5, 2 och 3 meter samt alla detaljer för att bygga ett komplett system, från bulkförråd till brännare"
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Jag är också en av de olyckliga som kör med flexmatning sen ett år tillbaka. Har totalt ca 5 meters matning med en 90 graders böj från mitt bulkförråd. Har haft två missöden i vinter. Första gången verkade det som om pelletsen valvat sig över inmatninghålen. I alla fall så slutade det komma pellets. :-(
Lyckades dock lösa detta problem genom att göra ett 4:e matningsintag utanför mitt bulkförråd. Innebar en del skottande men det gick. Nu då förrådet är blev tomt så började jag jöra med småsäck (köpt tidigare). I helgen fick jag dock ett stopp. Motorn stod bara och surrade och skruven rörde sig inte alls. Troligen berodde det på att jag mattat pellets i alla tre inmatningintagen i förrådet. Hade nog bara tur att spiralen inte gick av.

Jag kommer i fortsättningen endast att ha ett inmatningshål öppet. Ska också kolla Blocket dagligen efter en begagnad JanFire skruv. Hittar jag en sådan så bygger jag nog ett veckoförråd bredvid mitt bulkförråd. Får väl skotta manuellt från bulkförrådet till veckoförrådet.

Dessutom krossar flexmatningen en hel del pellets i och med spiralen rörelse.

Så summan för mig blir att fleximatningen suger riktigt mycket.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Hagbard
Ungskog

Tipps

Inlägg av Hagbard »

Tja, när jag gjorde som min Thermia lev. så fungerade det inte alls.
Jag hade en massa strul med matningen, och valde till slut att höra med en annan firma på orten. Och sedan fungerade det helt perfekt.

Det jag gjort är följande:
Absolut ingen sträckning av matarfjädern, den skall vara slak.
Bort med kärnröret inne i förrådet.

Min fjäder är totalt 5.85 m. Jag vet alltså inte om dessa åtgärder fungerar med en längre fjärder.
Har nu kört sedan i November utan minsta problem med matningen, trotts att kvaliten på pelletsen i början inte var den bästa. Matningen löper lätt och tyst.

Lycka till
P-sson
Fröträd

Inlägg av P-sson »

Hej, undrar hur många varv /min gör era skruvar ?

Min gör 10 v/min, den går 90 sek sår still ca:3 min

(Hemmabygd)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Jag kör Aritermskruv och den gör 8 varv/min, men det är den lilla motorn som Ariterm har i sitt sortiment, till de längre som du har är det 10 varv/min som gäller ifrån dom.
Sen finns det en massa andra som levererar skruvar och motorer med skiftande antal varv/min.

Vad är ditt Problem????
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
P-sson
Fröträd

Inlägg av P-sson »

Problem å Problem. Ja har bara hemmabygda skruvar å behålare.

Å då går man å funderar om de går att förbättra.

Men man få nog ta julledigt.

Tackar endå. :D :)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Min fjäder i min skruv gick just av Hurra..!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Kör man med full fyllning i en skruv, vill massan rotera rundt samtidigt som den dras fram av spiralen. Spån transporteras inte lika fort som pellets och efter ett tag, kanske 2 år, så kan mängden av spån bli för stor i skruven. En stor motor vill då klare av att dra spiralen sönder. Spånmängden ökar eftersom förrådet tömms pga sikting i förråd.

Lösningen är en konstruktion som fluidicerar massan så den flyter fram i röret, om man skall köra med fulla skruvar. Annars måste fyllningen ned till max 80%.
Jag har inte sätt en flexskruv som fluidicerar tilräckligt till att få en funktionell anläggning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar