Denno skrev: Skall fan döda den, eller tacka för att inte hela pannan brann kanske.
Du skall tacka den. Det är "standardfel" på Nibe City att folk tar bort oljebrännaren och låter kabeln till oljebrännaren sitta kvar.
När denna går emot pannan eller annan jord så blåser du den säkringen.
När detta inträffar stannar hela pannan och då menar jag verkligen hela.
Så du ska vara säkringen tacksam.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Den lilla vita är en "finsäkring" med keramikrör som inte splittras om den löser ut "våldsamt". detta betyder även att man INTE ser om den är hel eller inte.
ELFA säljer såna, inte billigt men på hyllan: 33-108-77
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jorå men om det blir en fet kortis (du vet ju hur ) kommer glasröret att sprängas men keramiken håller. Grejen är att de keramiska har större brytförmåga än glasrörssäkringarna och kan ha högre tröghet pga. evt. sandfyllning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Absolut, den säkringen du har med för liten Märkström kommer snart att gå sönder, högst sannolikt. Den är en bra nödlösning men inget annat.
Keramik eller glas har ingen jättestor betydelse. Fördelen med glas är att det syns när den är trasig så man slipper joxa med multimetern.
Se till så de där skavda kablarna blir bytta, tejp och annat skit kommer inte funka i längden.
Denno skrev:YES!!! DET VAR GLASSÄKRINGEN! Den lilla jäveln! Skall fan döda den, eller tacka för att inte hela pannan brann kanske. Nu har jag i alla fall elvärme.
Tack som bara den för all hjälp!
Du dödade den ju redan när du kom åt kabeln....
Du borde hellre tacka den för att den offrade sitt liv för att skydda något annat.
Snyft, vilken hjälte...
Skillnaden mellan glasrörssäkring och keramisk är brytförmågan:
Glasrörssäkring: 50A vid 5A säkring.
Keramisk: 1500A
Detta är anledningen till att använda en keramisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hejsan!
kul att det löste sig, inge skoj med minus i huset...
Tänkte höra med folk som vet..
om det varit så jäkligt att pannan stendött helt med elpatron och allt.
hade det inte gått att dra om/ny strömm till brännaren och cirkulationspump?
Roslagsbrännaren som jag andvänder får all ström extern samt termostaten är även den kopplad direkt till PLC`n(roslagens egna termo)
har iofs en gammal panna utan el-patron så det finns väl inte någon större form utav elektronik i den.
Löglig fråga kanske men kanske inte ==)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Inga problem. Du kan "gammaldagsa" den pannan om du vill. (och alla andra pannor)
Skaffa en mekanisk bimetalltermostat typ en gammal danfoss dubbeltermostat för en femhundring, så kopplar du brännaren direkt.
Det finns två bra hål längst upp på Nibe city, det ena brukar användas till expansionskärlet och det andra som en alternativ dragning för expansionen. Där stoppar du termostaten, blir jättebra och smidigt.
Samma med elpatronerna de går att köra med vanliga tvåstegs elpatron termostater. Nackdel blir att man ställer arbetstemp med en skruvmejsel nära strömförande ledningar istället för via en fin ratt på pannans framsida.
Fördelen med att köra över pannan är alltså att du kan nyttja knappen för av/på panna och av/på cirkpump samt ställa brännarens och elpatronernas in urkoppling och arbetstemp via rattarna på pannnan.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.