Fjärrvärme lockar?

Jonte
Prima virke

Fjärrvärme lockar?

Inlägg av Jonte »

Gjorde mitt val för ett år sedan men nu finns ett till alternativ.

Fjärrvärme kommer att dras fram på gatan vad väljer man?

Läget är så här:
Installerat pelletsbrännare med 14-dagarsförråd och insatsrör för drygt ett år sedan. Pannan är en kombipanna från –83 och inte speciellt bekväm att sota och aska ur. En ny panna installerat och klart ligger på cirka 50 000 kr.
Pellets gick det åt 5,3 ton under första året vilket i dagens priser blir 14 600 kr, sotning x 3 blir 1200 totalt för att elda cirka 15 800 kr. Sen kommer ju brandskyddskontroll till.

Med en ny panna ökar säkert verkningsgraden en del och med ett bulkförråd blir ju pelletsen cirka 1 500 billigare per år.

Nu ska dom alltså dra in fjärrvärme på gatan:
Installationskostnad är troligen cirka 64 000 kr. Värmen kostar för 21 000 kw cirka 14 600, tror att det motsvarar mina 5,3 ton pellets, tidigare ägare låg på cirka 25 000 kw i el totalt. Då slipper man bära säckar och ha pallar som tar upp plats. Inget sot i pannrummet och dessutom mer plats i pannrummet. Fjärrvärmeverket eldar med biobränsle.

Hur skulle ni göra? För och nackdelar för det ena eller det andra.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

64000 var dyrt. Jag skulle få betala 36.000 för min installation, men valde pellets ändå. Med dom stigande pelletspriserna vette tusan snart om det var ett smart val :D

Problemet med fjärrvärme är annars att du är 100% låst på ett företag, och du kan inte byta sen när dom höjer priserna (lär dom garanterat göra när nog många valt det).

Fördelen är ju bekvämligheten. Är man villig att betala extra för bekvämlighet så varför inte.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog väldigt mycket en smaksak, det får ju erkännas att fjärrvärmen är bekvämt som bara den, nackdelen är som sas ovan att det finns ingen som helst konkurrens, vilket dom är medvetna om så dom sätter priset lite lägre en villaoljan så tjänar dom pengar som gräs.

Dom ser ju också till att fixa pengar på massa skumma avgifter precis som med elen så om du är duktig och sparar värme så får du betala mer.

Själv skulle jag aldrig välja fjärrvärme men det är som jag sa väldigt mycket en smaksak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Måste väl gå mot strömmen jag då. Tycker du bara ska titta på denna sida så är valet solklart, FJÄRRVÄRME.

Visst, pellets kommer nog sannorlikt alltid att vara lite billigare än fjärrvärme men vilket meck det är. Sintring, lukt, skojare till installatörer, för lite drag, för mycket drag, bakbrand, pellets stopp, sotning, askning och nu senast är det någon som har "koraller" i brännkoppen. Det är bara ett litet urplock av problem som du kan få. Dessutom ska du avsätta ett helt rum för din bulkpellets. Du måste vara hemma från jobbet vid bulkleverans och själv ser jag alltid till att vara hemma då sotaren kommer också.

Visst har ävel fjärrvärmen problem och som redan skrivit är du fast i greppet på en leverantör. Men oj så bekvämt. Tar knappt någon plats alls och leverantören är ansvarig för att det funkar. Du kan åka bort även under kalla perioder utan att vara nervös om huset ska frysa sönder. Ska du dessutom någon gång sälja huser så har du ett högre värde med fjärrvärme.

Pellets är ett hyggligt val för oss med oljeeldning eller ren el. Vi kan ganska snabbt tjäna in vår investering.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Med fjärrvärme är man i händerna på en leverantör.
Med pellets är man i händerna på tre-fyra som har haft kraftiga prisökningar och inte vill teckna prisavtal för någon längre tid.

Så vilket som är bäst ur ekonomisk synpunkt är nog hugget som stucket.
Men hade det funnits fjärrvärme i gatan hos mig så hade valet varit lätt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Lite tilläg till ovanstående.

Du bör tänka på att livslängderna på investeringarna skiljer på anläggningarna. (I alla fall ur kalkylsynpunkt)

En p-brännare ca 10 år, är min uppskattning. Om tio år är den antingen utsliten eller så mycket mer avancerad att du vill byta.

Pannan ca 20 år på varmvattenslingan, och troligen inte mer på elektroniken om den kan lite mer.

FJVcentralen vet inte, men säg 10 år för pumpar och elektronik.

Rören in säg 30 år. Jag har sett den siffran någon stans.

Avskrivningstiderna är så långa så att det krävs investeringskalkylering med ränta. Och så fingret i luften för att gissa prisutvekling. :wink:

Så vem som står för underhåll och vad serviceavtal kostar ska in i jämförelsen.

Sedan så är det en politisk risk i kalkylen.

Vissa FJVbolag är kommunalt ägda/driva och drivs mer eller mindre till självkostnadspris (det finns inte många kvar av dem).

Vissa är kommunala och körs på gränsen till vad kunderna accepterar utan att byta, men att ha en betydande anslutningsavgift "hjälper" ju till att låsa kunderna.

Till sist har vi de som sålts till "drakarna"; stackars de kunder som först betalat anslutnings avgift och nu betalar minst oljepris taxa.

Vilken typ av bolag är du ansluten till om 5 år? :?:
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vete tusan om jag inte valt fjärrvärme i din sits. Bättre för miljön (gissar att det är bättre rening och bättre koll på förbränningen) samt klart bekvämare. Vad blir timpengen att hålla på med pellets jämfört med fjärrvärmen och dessutom ingen miljövinst!

Det enda jag skulle fundera på är vad som händer med klimatet i källaren då man slutar elda där (om nu din panna står i källaren).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Anders8
Ungskog

Fjärrvärme

Inlägg av Anders8 »

Ja,fjärrvärme skulla jag alla gånger satsa på,säkert en toppeninvestering inför framtiden både för husets skull och sin egen.
Säkert helt överlägset olika former av värmepumpar med dess behov av el och dyra investeringar.
Jag ville själv egentligen helst av allt ha fjärrvärme men kunde tyvärr inte få det på min adress, så därför fick jag nöja mig med det näst bästa - pellets - dock i kombination med solvärme !!!
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Skulle övervägt FJV.
Men ett tips är att i samband med övergång till FJV ta hem en duktig ventilationsfirma för att kolla ventilationen i huset för att slippa eventuella problem med fukt efter en övergång. Jag har sett för många hus som efter övergång till FJV/VP fått detta problem i källaren.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
jan johansson
Prima virke

kärringen mot strömmen

Inlägg av jan johansson »

hmm jag går ifrån fjärrvärme nu. Tycker det börjar på bli dyrt.

Vid installation av fjärrvärme så valde förra husägaren att pannan skulle sitta kvar.
Bara att öppna och stänga lite kranar.
(CTC Elkombi -85)

Tänker testa detta med att elda pellets typ 5 månader på vintern.
Sen kör jag varmattnet från fjärrvärmen på sommaren..

Blev en iwabo s1 brännare..
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
sylta
Ungskog

Inlägg av sylta »

Sen mår väl många hus bra av att elda i. Man slipper få fuktproblem i källare och på vinden. Huset är ju en gång konstruerat för det. Tänk vad luftavfuktare och skorstenshuvar det har sålts!
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jan: här finns den möjlighet inte, får man FV installerat SKA all annan uppvärmning kopplas ut.

Detta ar en mycket tung orsak till att jag har nobbat att anmäla FV-intresse, jag litar helt enkelt inte på någon som kräver att man inte får köpa produkten av andra än dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Det kan vara värt att kolla upp vad det skulle kosta att ansluta sig i efterhand.
Här i byn kostar det 50.000:-

Här är kW-kostnaden ungefär densamma som för pellets, så det blir bekvämligheten man betalar för.
När väl panna/brännare säger upp sig kan man ju ta funderingen då om vad som är bästa alternativet.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
jan johansson
Prima virke

Inlägg av jan johansson »

Icecap skrev:Jan: här finns den möjlighet inte, får man FV installerat SKA all annan uppvärmning kopplas ut.

Detta ar en mycket tung orsak till att jag har nobbat att anmäla FV-intresse, jag litar helt enkelt inte på någon som kräver att man inte får köpa produkten av andra än dom.

Kan dom verkligen kräva att du ska ta bort kompleterande värmekällor så länge det inte utgår något bidrag för installation av FV?

För det är ju ändå du som betalar hela kalaset.
Sen tycker jag inte om att vara helt i deras händer...jag vill välja att använda den energi som passar mig bäst för tillfället..
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jepp, det kan dom kräva och gör det även i större delen av de FV-verk som finns! Det är rent av mycket ovanligt att man kan behålla och ha möjlighet att växla över till en annan värmekälla.

Det är ju lite som att handla bil: "du får gärna köpa en SAAB om du bara lovar att du aldrig köpar annat märke. Skulle du göra det drar vi ögonblickligt tillbaka SAAB'en och sedan får du klara dig bäst du kan. Om du inte lovar detta får du inte köpa någon SAAB av oss!"

Orsaken är att de ska dimensionera FV-verket och ledningar efter ett visst förbruk och kunde beräkna värmeåtgången vilket jag har lärt mig vid de jobb jag har gjort för FV-verket här i stan, alltså är det inget bra för deras ekonomi eller driftstabilitet om folk väljer billigare värme bara för att de kan det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar