Fortsätter den milda vintern, så lär det förhoppningsvis bli lite kampanjer framåt våren..Cohiba skrev:Beställde pellets idag. Frågade då hur det såg ut vad gäller tillgång och efterfrågan och fick då svaret att tillverkarna just nu har svårt att bli av med allt. Men steget därifrån till den logiska lösningen att sänka priset verkar oändligt långt.
Pelletspris på väg ner?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det blir ju kul för de som skall köpa pellets då. Själv så behöver jag hitta en hårdare vanlig ljus pellets ganska så snart eftersom det börjar bli ont om den mjuka, mjöliga skit pelletsen i förrådet.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Synd att du bor långt ifrån mig, annars kunde du fått köpa pellets av mig.
Hobbytillverka pellets själv och det går riktigt bra.
Den blir precis som du uttrycker det. vit, väldigt lite damm, hård, släpper ifrån sig väldigt lite.
Det är antagligen det uppstressade tempot på tillverkningen som skapar den dåliga pelletsen idag. Märker det själv, ökar jag kapaciteten, säg 10-15 % ökar andelen dålig pellets, men kör jag kapacitetsmässigt så pelletsen blir bra, ja då blir den bra.
Det som händer vid en kapacitetsökning, är att bulkvikten minskar, vilket medför att pelletsen släpper ifrån sig mer finfraktion.
Finns även en hel del andra parametrar som påverkar, tex fukthalt mm på råvaran.
Hobbytillverka pellets själv och det går riktigt bra.
Den blir precis som du uttrycker det. vit, väldigt lite damm, hård, släpper ifrån sig väldigt lite.
Det är antagligen det uppstressade tempot på tillverkningen som skapar den dåliga pelletsen idag. Märker det själv, ökar jag kapaciteten, säg 10-15 % ökar andelen dålig pellets, men kör jag kapacitetsmässigt så pelletsen blir bra, ja då blir den bra.
Det som händer vid en kapacitetsökning, är att bulkvikten minskar, vilket medför att pelletsen släpper ifrån sig mer finfraktion.
Finns även en hel del andra parametrar som påverkar, tex fukthalt mm på råvaran.
Ja det var ju synd. Det hade ju varit kul att prova, men det är ju en bit till kalmar....NICJON skrev:Synd att du bor långt ifrån mig, annars kunde du fått köpa pellets av mig.
Nu har jag iallafall beställt 5 ton från lbc i ulricehamn för 2355/ton. Sista jag köpte från dem så var pelletskvaliteten bra men det var då, det är bara att hoppas att det fortfarande är det. Nu gör de ju inte pelletsen själva men den skall ju hanteras också.
Moderator