Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!

Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Inlägg av Karla1 »

För en tid sedan kontaktade jag Rol-bi via pm för jag var intresserad av hans vertikalskruv han tagit fram. Efter nära fem års eldning med pellets i en P20 samt PX21 så hade jag tröttnat på skruven som inte ville mata jämnt med pellets, och nu när jag börjat med bulk så har jag också ännu mera spån, som i sin tur förvärrar det hela. Som första kund i Sverige så ville Rol- bi själv besöka mig och installera denna skruv, och så vart det. Han monterade den samt var med när jag trimmade in brännaren. Hela paketet består av en horisontal skruv som monteras i botten på ett oljefat på ben eller som i mitt fall på ett MAFA MINI, ihop med denna monteras sedan vertikalskruven. Skruvarna drivs av varsina motorer.

Konstruktionen på skruven gör att denna skruv matar väldigt jämnt med pellets samt att den går felfritt även med mycket spån i pelletsen. Detta vart då till en stor förändring även i förbränningen då man nu slipper en skruv som matar tre pelletsar samt i nästa varv släpper ner 20st. Jag kan nu köra brännaren på låg effekt och samtidigt ha en jämn matning som i mitt fall har varit ett bekymmer med standardskruven.

Som ett exempel så har jag mätt upp 20st startdoser med skruven och vikten mellan startdoserna skiljer sig endast med ca 2- 4 gram.

Samtidigt är mitt pannrum väldigt trångt och en vertikal skruv ger mej bättre åtkomlighet för uraskning etc.

Till er som läser mitt inlägg så vill jag inte att detta skall uppfattas som någon reklam utan mer som ett ”tips” till dom som har en övermatad brännare, eller vill ha större utrymme i pannrummet mm.

Ställ gärna frågor om ni funderar över något!

(OBS! För er som undrar och tidigare inte vet så är Rol-bi en medlem i detta forum).
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Bilder?

Om jag någon gång bygger ett bulkförråd i rummet där oljetanken står så skulle jag vilja ha antingen horisontell matning längs golvet eller upp jämns med taket. Båda alternativen kräver ju att man kombinerar det med vertikal matning.

Med traditionell matning skulle jag nämligen tvingas ha en skruv i 40 graders lutning tvärs över pannrummet och i mitt fall är pannrummet genomgång till tvättstugan och klättra över en matningsskruv med ett tvättkorg tröttnar man nog på rätt fort.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Här kommer det en länk till bilder:
http://www.beautytowncruisers.se/skruvb ... lskruv.htm
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

ser ut att vara en fin lösning..

undrar bara över rören, dem ser ut att vara i plast.. har förmig att jag läst att det inte ska vara plast pga statisk-elektrisitet tror jag det var.

möjligt att jag blandar ihop det med påfyllning utav bulk-föråd =)

Kul att det funkar iallafall, själv trött på "ojämna" -lågan vid låg matning pga ojämn matning.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

fisketorp skrev: undrar bara över rören, dem ser ut att vara i plast.. har förmig att jag läst att det inte ska vara plast pga statisk-elektrisitet tror jag det var.
möjligt att jag blandar ihop det med påfyllning utav bulk-föråd =)
Karla, din anläggning är första leverans mot övermatad brännare. Då behövs verkligen exact dosering.

Fisketorp, det är polypropylen rör jag använder, fast flexmatning använder ofta PVC vilket ger mer statisk elektrisitet. Vid stora hastigheter, tilgång på syre och "rätt" mängd damm kan detta ger explosionsfara. Den vertikale pumpen är närmast utan syre och hastiget är låg. Spiralen är jordad.

Förflyttningen av pellets sker med mycket nogrann dosering till brännare, även över långa avstånder. Pellets krossas inte. Jag använder en bottenskruv som "doserskruv" och sen lyfts pellets vertikalt i pumpen upp mot pannrumstaket . Från utlopp av pumpen kan man hänga på en horisontell skruv i taket som tar dosering vidare över längre avstånd. Principen skall efterhanden installeres på årsförråd med dosering direkt från årsförråd til brännare. Har testat 6 meter horisontell skruv efter vertikal pump och fyllningen i skruven blir exact och låg. Motorer är även momentskyddad. Spiralen sitter endast på friktion på axeln. Så låg kraft är det på spiralen.

Den vertikale skruv fungerar som en pump. Denna teknologi har helt nya egenskaper som löser många av dagens problem med skruvar. Detta är en enkel och robust teknologi som inte kan installeras felaktig.

Tack för att ni läste dagens reklam.

PS: Jag har jobbat i 5 år för at få detta till. Jag är den enda som kan transportera pellets vertikalt utan att materialet krossas.

Hälsningar Rol-bi
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Kan ju lägga till följande av egenskaperna till den vertikal skruven (egentligen en pump):

Pumpen är lufttät - inga rökgaser bakåt i matning och ut i pannrum. Inga behov för sluss som slits.
Pumpen är lufttät - inga falsk luft dras igenom matning
Pumpen är lufttat - Mindre risk för bakbrand
Pumpen är lufttät - Utmatad pellets ger et övertryck in i brännarmatning. (Pumpen är en sluss). Ger ökad säkerhet mot bakbrand.
Pumpen är lufttät - Ska inte vara nödvendig med lock på förråd
Momentskyddade motorer - Handen rivs inte av om du får den in i spiralen. Ska inte vara nödvendig med skyddsgaller i Mafa mini.
Skånsam transport - Utrustning slits väldigt lite. Inga spånbildning som påverkar förbränning negativt.
Platsutrymme sparad med vertikal pump.
Interndosering i brännare inte nödvändig. Pumpen doserer exact.

Denna teknologi fungerar inte som en skruv. Den använder pulver som transportbärare för pellets så som en vakuumanlägg använder luft som transportbärare.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Rol-bi skrev: Denna teknologi fungerar inte som en skruv. Den använder pulver som transportbärare för pellets så som en vakuumanlägg använder luft som transportbärare.
Nu blev jag nyfiken!
Jag ser en konstruktion framför mig med pulver som bärare. Den borde blanda ihop det i burken nedtill för att sedan trycka det uppför röret.
Vad jag inte kan klura ut just nu är hur du separarerar det när det kommit upp till topppen. Ett såll kanske?
Följer det inte med lite pulver med pelletarna när de lämnar pumpen så att det behöver fyllas på efter ett tag? Jag antar att pulvret i så fall är brännbart så att det inte ger upphov till sintring.
Lycka till med försäljningen!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Nu blev jag nyfiken!
Zeylon,
Den vertikale pumpen är självbalancerande av pulver/pellets. Om det kommer spån in med pellets, vil detta komme ut til brännaren fast man kan enkelt sikta det ut om man vill. Teknologien är mycket enkel i sin konstruktion och kan köra med mindre motorer än tradisjonella skruvor.

Jag kan lägga till at framtaging av denna uppfinning är gjord i en prosjekt stödjat av Norges Forskningsråd som har gett högsta status i prosjektet, "Industriell forskning" (inte utveckling). Vidare är prosjektet stödjat av Innovasjon Norge och norsk energistyrelse (Enova S.F) och Norges Vassdrags og Energidirektorat.

Detta prosjekt, som jag nu har jobbat med i fem och et halvt år, har leds till at jag har fått betydliga kunnskaper om matning med traditionella skruvar. En del ut av denna kunnskap har jag skrivit i en del inlägg på pellets.info. Jag är själv utbildat maskiningeniör från Sverige och marknadsekonom - men jag är norsk. Och sen så har jag blivit helinteresserad av pellets - detta är framtiden. Jag tänker pellets och matning dygnet rundt -så som enkelte andra på detta forum.

Jag tror Karla som min första goda kund i Sverige, snart kommer att lägga ut resultat från mätning av rökgaser från matning med vertikalskruv. Han har kunnskap kring detta och har instrument till att mäta. Då kan man få en ide om hur lika matninger fungerar om andra mäter också. Matning betyder väldigt mycket för en brännare. Både verkningsgrad och underhållsintervaller. Skulle vara kul att ha en ny tråd om jämnhet av rökgasanalyser baserat på olika matninger och brännare.
Hälsningar från Rolf i Norge
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Verkar ju helt klart som en intressant lösning.
Hur mycket kostar hela kalaset då? ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Bassman skrev: Hur mycket kostar hela kalaset då? ;)
Kan jag fråga er på forumet: Vad är riktig pris för detta kalaset?

Jag har inte fastställd priset ennu. Jag har motorer för en första serie på 100 anlägg och detta skal nu produceras.

En svensk lutande skruv på 1,5-2 meter kostar ca. 4.000. Sen kostar en svensk doserar mellan skruv och brännar 5.400. Totalt blir detta 9.400 kroner. Vad skall min utmatingslåda+ doserskruv och vertikal skruv kosta?? Om jag tar 8.500 inklusive mervärdeskatt, är detta en akseptabel pris? Då kan man ta ut priset på galler, lock och vridsats på Mafa Mini, for det behövs inte till kalaset.
Sen kan man installere kalaset på et årsförråd (flat botten silo) senare om man vill.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Vad som är rätt pris är väl inte direkt enkelt, om man inte tolkar det som "vad man kan plåga ut ur kunderna".

Och priset på degkrok i plaströr är definitivt satt efter att man måste ha skiten.
Drygt 5 papp för en doserare, tar inte degerman 2500 eller något sådant för sin?

Själv har jag ju en CTC så jag har inget behov av en doserare, utan det som är intressant är att få vertikal matning så man slipper diagonalröret. Och så driftsäkerheten.
Jag har ingen aning om vad vertikalskruvar kostar och vilka problem de orsakar.
Samma sak med vad en flexskruv ut ur förrådet kostar.

Sedan så handlar ju mycket om vad totalpriset blir:
Skruv i botten av förrådet, vertikaltransport, horizontell matning i taket.
Jämfört med en flexskruv, för jag kan acceptera röret om jag måste.

Ett problem, som jag tycker det verkar, med din lösning är att den bygger på höjden. Jag vill helst bygga med plan botten direkt mot golvet.

Du måste redovisa mervärdet bättre.
Just nu så hänger det lite i luften. Pelletspump, transport med "pulver", osv.
Jag vill ha en mer detaljerad beskrivning av systemet. Ordentliga förklaringar och sprängskisser.

Ger det då ett förtroendegivande intryck så är jag intresserad att betala för det, men 8.500 ink moms det tar emot, men 4.500 för degkroken tar verkligen emot. Så det handlar om vad man får för pengarna.

Sedan så byter jag nog inte förren jag bygger ett förråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej Erik!
Fyll gärna i din profil...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Problemet med profilen är att jag måste ändra på något som fungerar (mitt konto) och det brukar sluta med att det inte fungerar. :wink:

Så än så länge har jag fegat ur.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

ERIK:
Ordentliga förklaringar och sprängskisser.
Skulle du gå ut med sprängskisser på en egen ny produkt?
Det skulle då vara väldigt enkelt för övriga fabrikanter då att direkt kopiera och producera denna skruv. Så dum skulle nog inte jag vara när man står i startgropen och skall lansera en väldigt och bra produkt som man är ganska ensam om på marknaden.

Mig veteligt finns det inget företag hitills som har en vertikalskruv för pellets. Vet många som försökt och misslyckats.

Som sagt jag har kört ett bra tag nu och är väldigt nöjd med Rol-bi:s vertikalskruv.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

En annan aspekt på det är om man ska vara så dumdristig så man köper något för 8500 kr som lanseras av en nystartad firma utan att själv kunna bedöma om det verkar bra.
Jag skulle själv aldrig ge 4000kr för en skräpskruv med plaströr och liten leksaksmotor i toppen som vissa tillverkare säljer.

Skall jag ge 8500 för nåt så vill jag veta vad det är.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar