Vilken brännare är bäst?

stefan68
Ungskog

Vilken brännare är bäst?

Inlägg av stefan68 »

Vet inte om det går att fråga så men har lite funderingar på att skaffa en brännare till våran gamla aquator panna. Vill ju helst ha så lite problem som möjligt så skriv gärna lite tips och erfarenheter som ni har om pellets eldning.

stefan68
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad jag har sett har alla brännare sina dåligdomar, min Janfire NH kör som en klocka men andra verkar ha en aning problem. Vad jag också har märkt är att det inte sällan är andra delar som krånglar: matning från förråd osv.

Mitt råd: en brännare med internförråd, detta ger stabilare matning.

Det finns ett annat brännaremärke som erbjuder ett tillbehör som ger just denna effekt: internt miniförråd (1-3 kg) som det sedan doseras från, den "stora" matningsskruven matar sedan på detta miniförråd.

Jag vill såklart rekommendera en Janfire NH men jag är partisk i detta och jag har inte en aning om huruvida den fungerar i din panna men här kör den klockrent som sagt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Vilken sorts Aquatorpanna är det? Vedpanna, kombipanna?
Pannan styr ofta valet av brännare. I en vedpanna trivs oftast en uppåtbrinnande brännare utmärkt men i många kombipannor och rena oljepannor passar en framåtbrinnande brännare bäst.
Ett annat val är högbudget - eller som jag valde: billigast möjliga som fungerar 100%. Väljer du en högbudgetbrännare bör du ju också kanske byta panna till något modernare för att grejerna skall matcha varann.
Man sätter inte en ferrarrimotor i en Opel så gärna.
Läs om de olika brännarna i olika avdelningar på forumet. Då får du en uppfattning om vilka problem olika brännare har.
Själv har jag en 41 år gammal panna som måste tömmas på aska minst en gång i veckan. Ganska onödigt för mig till exempel att köpa en brännare med automatisk uraskning.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag kör också Janfire NH och är helnöjd.
För mig är den den bästa brännaren för mina behov och önskemål.
Jag körde tidigare Janfire Flex-A men bytte tiull ett underhållsfritt system då det är ett hyreshus med hög förbrukning.
Brännaren skrapar rent sig själv och askutrymmet är enormt så den går en 3 ton mellan askttömningarna.
Detta var värt ett par tusen spänn för mig.

Men som Holger säger, man ska kanske se till sin panna.
Det vore dumt att installera en NH för 27 000 kr om askan ändå inte får plats i pannan.

Eller ska man kanske se till framtiden ?
Brännaren inkl skruv är ofta dyrare än pannan så kanske man ska se till vad du vill ha i framtiden. Du kanske byter pannan om ett år eller två ändå.

Jag skulle också rekommendera en brännare med intern förråd och internmatning. Det finns ett antal brännare på marknaden med sådan lösning. Gemensamt för dessa är att de generellt är dyrare pga den mer avancerade uppbyggnaden.
Smakar det så kostar det.

Dock finns det billigare brännare på marknaden som inte har internmatning men ändå funkar tillfredställande, dvs bränner pellets med hög driftssäkerhet och sänker uppvärmningskostnaderna.
Detta kan iofs vara rätt för dig om du ändå ska byta panna om nåt år.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Vilken brännare är bäst?

Inlägg av Krister »

stefan68 skrev:Vet inte om det går att fråga så men har lite funderingar på att skaffa en brännare till våran gamla aquator panna. Vill ju helst ha så lite problem som möjligt så skriv gärna lite tips och erfarenheter som ni har om pellets eldning
Jag har en gammal panna från 1963 och ville komma undan så billigt som möjligt. Då jag jag tänkte installera själv funderade jag på en Roslagsbrännar då den verkade enkel att installera. Dock hade de 5-6 veckors leveranstid på den minsta modellen (RB-EasyHeat) så jag beställde en Viking Bio från dinvvsbutik.se då den var mitt andrahandsval. Den kostade då 15860:- med 1.5m skruv. Tror den kostar nån hundralapp mer nu. Jag köpte min i Oktober förra året. Som förråd använder jag ett urtvättat oljefat som jag köpte för 40:-.

Viking Bio är en framåtbrinnande brännare och behöver djup i pannan till skillnad från en uppåtbrinnande som behöver höjd. Dock finns det distanser som gör att man kan montera Viking Bion även i pannor som inte är tillräckligt djupa. Fördelen för mig med det är att när min panna slutligen ger upp så har jag större valfrihet när jag skall köpa en ny panna. Har man en uppåtbrinnande så måste man se till att välja en panna med tillräcklig höjd i förbränningsutrymmet.

Men det finns naturligtvis nackdelar med en framåtbrinnande brännare också. Det finns t.ex. en övre gräns på hur stor effekt man kan få ur en framåtbrinnande medans uppåtbrinnande går att bygga med mycket högre effekter. Detta har dock troligen ingen betydelse såvida det inte handlar om ett flerfamiljshus.

Största nackdelen med Viking Bio är nog rostret som är gjort i ganska tunn plåt och är klassat som en förbrukningsvara. Beroende på pelletssort, justering osv så kan man få byta några roster per år. Men det varierar, tror det finns folk i forumet som kört flera år på samma roster. Rostret kostar dock inte så många hundralappar.

Men det finns massor med pelletsbrännare och de flesta funkar nog bra om de är korrekt installerade och justerade. Sen är det ju en prisfråga och en fråga om hur händig man är själv. Känner man att man inte vill eller kan pyssla så mycket själv så är det nog bra att välja en brännare där det finns duktiga installatörer i närheten. Det bästa är nog att prata med folk i närheten som redan eldar pellets och höra hur nöjda de är med sin installatör och hur de tycker det fungerar.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Skall man vara krass så är pelletsbrännartekniken fortfarande under utveckling och ingen produkt är enligt min mening speciellt "bra". Viktigare om man inte skall installera själv verkar vara att få napp på en seriös och duktig installatör, gärna en som representerar flera olika brännarfabrikat så att dom inte knör in en uppåtbrinnade brännare i en Nibe city eller något liknande vilket förekommer....

Så jag hade i första hand, om man skall leja bort hela jobbet, frågat efter rekommendationer på välrenommerade och duktiga installatörer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Krister skrev:Men det finns naturligtvis nackdelar med en framåtbrinnande brännare också. Det finns t.ex. en övre gräns på hur stor effekt man kan få ur en framåtbrinnande medans uppåtbrinnande går att bygga med mycket högre effekter.
Nja, detta är väl inte helt riktigt. IWABO har en hel serie av fastighetsbrännare från 50 kW och till 200 kW om jag kommer ihåg rätt.
Har själv i en av mina fastigheter en 50 kW och den är helt framåtbrinnande. Sedan har du ju Janfire JET system som väl kan bli väldigt stora i kW. Den kan man väl också kalla framåtbrinnande.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Alla de "vanliga" märkena som förkommer idag är rätt vettiga, en del funkar bättre i vissa pannor än ändra, så som nämts innan kan det vara bra att titta på om en frammåt eller uppåtbrinnande brännare passar bäst (egentligen bara att mäta hur stort utrymme du har i pannan och jämföra med vad de olika tillverkarna rekommenderar).

Och även som sas ovan, om du inte ska installera den själv så se till att få tag på en vettig installatör som kan brännaren i fråga, hör med andra i grannskapet som installerat om dom har något namn att komma med.

Sen är det ju lite vad du vill ha, vill du ha en enkel brännare utan finesser eller vill du ha en med mera avancerade funktioner, askskrapning, larmutgångar, renblåsning, uppkoppling mot PC och allt vad som nu kan finnas.

Och om du ska byta panna i en nära framtid så kan det ju tålas att fundera på en brännare som lämpar sig för eventuell ny panna i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

MP skrev:Nja, detta är väl inte helt riktigt. IWABO har en hel serie av fastighetsbrännare från 50 kW och till 200 kW om jag kommer ihåg rätt.
Har själv i en av mina fastigheter en 50 kW och den är helt framåtbrinnande. Sedan har du ju Janfire JET system som väl kan bli väldigt stora i kW. Den kan man väl också kalla framåtbrinnande.
Jag är ingen expert på området men det var iaf så jag fick det förklarat när jag ringde och pratade med Värmebaronen innan jag hade köpt min brännare. Jag frågade vad skillnaden var och de förklarade att med en framåtbrinnande så fanns det en övre gräns på hur mycket effekt man kunde få ut medans en uppåtbrinnande gick att bygga med betydligt högre effekter.

Det kanske var en förenklad förklaring jag fick.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Krister skrev:
MP skrev:Nja, detta är väl inte helt riktigt. IWABO har en hel serie av fastighetsbrännare från 50 kW och till 200 kW om jag kommer ihåg rätt.
Jag är ingen expert på området men det var iaf så jag fick det förklarat när jag ringde och pratade med Värmebaronen innan jag hade köpt min brännare. Jag frågade vad skillnaden var och de förklarade att med en framåtbrinnande så fanns det en övre gräns på hur mycket effekt man kunde få ut medans en uppåtbrinnande gick att bygga med betydligt högre effekter.

Det kanske var en förenklad förklaring jag fick.
Ännu en dåligt informerad säljare 8) , dom växer på träd, tror jag :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Krister skrev:Jag frågade vad skillnaden var och de förklarade att med en framåtbrinnande så fanns det en övre gräns på hur mycket effekt man kunde få ut medans en uppåtbrinnande gick att bygga med betydligt högre effekter.
Jo, men vi snackar värmeverk och närapå megawatt innan detta inträder.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

elvis skrev:
Krister skrev:Jag frågade vad skillnaden var och de förklarade att med en framåtbrinnande så fanns det en övre gräns på hur mycket effekt man kunde få ut medans en uppåtbrinnande gick att bygga med betydligt högre effekter.
Jo, men vi snackar värmeverk och närapå megawatt innan detta inträder.
Där ser man... man lär så länge man lever... :)
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vissa "vanliga" pelletbrännar tillverkare gör brännare på uppåt 500 kw som är framåtbrinnande.

När det blir värmeverksstorlek är det oftast uppåtbrinnande som gäller men det är inga vanliga roster direkt.....
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire JET har väl 600KW som övre gräns.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

En sak som begränsar effekten i en framåtbrinnande brännare av rörtyp är ju svårigheten att få en stor rosteryta. Det löser man med en större rördiameter. Men samma sak gäller i ett uppåtbrinnande brännare, det är ju rosterytan som begränsar. Sen kan man ju tänka sig att det kanske kan vara enklare att bygga en uppåtbrinnande brännare med hög effekt, men det är ju inte samma sak som att det inte är möjligt.
I värmeverk har man ju ibland roster som är rörliga där bränslet vandrar under tiden det brinner så att när det kommer till änden av pannan är all värme avgedd så ramlar det ner i en hög av aska.

@Holger: Nä man sätter inte gärna en Ferrarimotor i en Opel, det är synd att förstöra Opeln...

"Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten"
- Min Ford är så rostig att jag måste hålla ihop den med spackel! - Det är väl inget min Opel är så rostig att man inte ser vilken modell det är, det måste väl ändå vara Rekord?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar