Dynamisk hysteres
Dynamisk hysteres
Klurar lite på att konstuera ny pannstyrning till pannan. En kombinerad shutautomatik samt styning av pellets och elpatron (från och tillslag samt prioritering av billigaste energislag).
Om man anpassar panntemperaturern beroende på vilket värmebehov man har för tillfället (utomhustemperatur+ eventuellt köldfaktor) med reservation för att man måste hålla minst 60 grader för att tappvarmvattnet inte skall få legionella tillväxt. Hur skall man månne styra tiden brännaren skall gå? Långa gångtider med stor hysteres eller korta brinntider med liten hysteras och så låg panntemp som möjligt? Tyvärr kan man inte modulera effekten på brännaren utan att manipulera styrkortet i den (Janfire Flex-A), lite synd på garantin om det skulle bli nåt annat problem med den, annars är detta ytterligare ett alternativ.
Jag tänkte iallfall köra så liten hysteres som möjligt när elpatornen går.
Kom gärna med idér och förslag. Kanske man även borde styra flödet på cirkulationspumpen så man får så stor differens som möjlig på framledning och returvatten.
Om man anpassar panntemperaturern beroende på vilket värmebehov man har för tillfället (utomhustemperatur+ eventuellt köldfaktor) med reservation för att man måste hålla minst 60 grader för att tappvarmvattnet inte skall få legionella tillväxt. Hur skall man månne styra tiden brännaren skall gå? Långa gångtider med stor hysteres eller korta brinntider med liten hysteras och så låg panntemp som möjligt? Tyvärr kan man inte modulera effekten på brännaren utan att manipulera styrkortet i den (Janfire Flex-A), lite synd på garantin om det skulle bli nåt annat problem med den, annars är detta ytterligare ett alternativ.
Jag tänkte iallfall köra så liten hysteres som möjligt när elpatornen går.
Kom gärna med idér och förslag. Kanske man även borde styra flödet på cirkulationspumpen så man får så stor differens som möjlig på framledning och returvatten.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Shunt automatik på panntemp och framledningsvatten. Panntempen varierar mellan t.ex 60 och 90 grader beroende på värmebehov och framledningsvattnet shuntas för värmekomforten i huset.
Innbyggd beredare i pannan därav minimum temp på 60 grader. funderar om man skall dissikera brännan och låta pannstyrningen även välja effektläge på brännaren beroende på behov.
Innbyggd beredare i pannan därav minimum temp på 60 grader. funderar om man skall dissikera brännan och låta pannstyrningen även välja effektläge på brännaren beroende på behov.
Janfire Flex-A
Tänkte bara berätta att jag påbörjat projektet. Mätningen är installerad om än lite provisoriskt, för statistik så jag kan skapa bra temp-kurvor för framledningstemp.
Kom på att jag ska passa på att lägga in stödfunktioner för prioritering av energislag och atomatiskt byte ifall t.ex brännaren inte startar.
Sen är kanske det inte är så dum idé att skicka ett sms till mobilen om styrningen byter till elpatron för att bränaren inte startat. Har en lång lista på funktioner jag hade hoppats på att kunna implementera men som jag skrev tidigare så vore kul med lite fler idéer.

Kom på att jag ska passa på att lägga in stödfunktioner för prioritering av energislag och atomatiskt byte ifall t.ex brännaren inte startar.
Sen är kanske det inte är så dum idé att skicka ett sms till mobilen om styrningen byter till elpatron för att bränaren inte startat. Har en lång lista på funktioner jag hade hoppats på att kunna implementera men som jag skrev tidigare så vore kul med lite fler idéer.

Janfire Flex-A
Sms med: Urasknings dax, Pelletsbeställning efter driftstid.
Sms styrning med: Spar/komfortläge, Varmvatten prio med tillfällig höjning av panntemp.
Timerstyrning av brännare, shuntsystem, elpatroner osv.
Sms styrning med: Spar/komfortläge, Varmvatten prio med tillfällig höjning av panntemp.
Timerstyrning av brännare, shuntsystem, elpatroner osv.

Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Hade tänkte mig en varmvatten prioritering, om flödet på varmvatten ut har har pågått längre än x minuter med ett visst flöde starta brännaren fastän panntemp ej är lägre än vald starttemp, men flödesgivare var visst ganska dyra saker så jag får se om det kommer med i steg 1. Varvtalsstyrning av cikulationspumpen har också valts bort fn pga flödesmätaren som krävs även där.
Steg 1 är följande inplanerat
1. Framledningsreglering enligt uppmätt kruva för huset (självlärande)
2. Start och stopp av pelletsbrännare
3. Vid fel på pelletsbrännare starta elpatron och skicka mail till mobilen
4. Drifttidsräknare för olika enrgislag
5. Förslag på justering av elment i de olika zonerna, t.ex.
Zon1 består av tre rum, när man mäter och loggar så noteras att för att upp nå önskad temperatur i varje rum måste rum 1 och tre få miskat flöde, och rum 2 ökat. Bara ut och justera in elementen och köra vidare. efter en vecka så föreslår systemet eventuella justeringar igen när justeringen har "satt sig" i huset.
Steg 1 är följande inplanerat
1. Framledningsreglering enligt uppmätt kruva för huset (självlärande)
2. Start och stopp av pelletsbrännare
3. Vid fel på pelletsbrännare starta elpatron och skicka mail till mobilen
4. Drifttidsräknare för olika enrgislag
5. Förslag på justering av elment i de olika zonerna, t.ex.
Zon1 består av tre rum, när man mäter och loggar så noteras att för att upp nå önskad temperatur i varje rum måste rum 1 och tre få miskat flöde, och rum 2 ökat. Bara ut och justera in elementen och köra vidare. efter en vecka så föreslår systemet eventuella justeringar igen när justeringen har "satt sig" i huset.
Janfire Flex-A
Kan dette väre en hjelp på vejen?????
http://www.pavitronic.dk/ det må väre 2320 och ilt sonde er Lambda sonde.
de har en ny svensk forhanler her i vermland (jag har köbr en)

de har en ny svensk forhanler her i vermland (jag har köbr en)

360 kvm=Huset 246 kvm+garas 60kvm+lehlighet 60 kvm bygt 2005. Panna högfors 17 på 60kv veto stoker 20kv bruger briketter till varmen
-
- Fröträd
Mycket intressant.
Många av de saker som du nämner har jag själv gått och funderat på. Mitt problem är att jag saknar både kunskap och praktisk erfarenhet för att kunna implementera något liknande.
Detta hindrar mig naturligtvis inte från att ha en hel del idéer.
Om du orkar skulle jag uppskatta om du kunde fortsätt att hålla oss uppdaterade om hur det går.
Många av de saker som du nämner har jag själv gått och funderat på. Mitt problem är att jag saknar både kunskap och praktisk erfarenhet för att kunna implementera något liknande.

Detta hindrar mig naturligtvis inte från att ha en hel del idéer.

Om du orkar skulle jag uppskatta om du kunde fortsätt att hålla oss uppdaterade om hur det går.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Blir nog provkörning av pannstyrningen ihelgen och då främst till och frånslag av brännaren. Kommer använda befintlig dubbeltermostat som säkerhetsbrytare.
Kom på att man kan sätta en tempivare på utgåendevarmvattenledning från pannan, innan blandningstermostaten för att se om brännaren behöver startas pga varmvattenanvändning. Det kluriga är bara hur man skall göra villkoret. Temperaturen sjunker 10 grader och brännaren inte är startad starta brännare isofall. Risken är att man kommer starta brännaren för sent och inte hinna kompensera varmvattentappningen.
Kom på att man kan sätta en tempivare på utgåendevarmvattenledning från pannan, innan blandningstermostaten för att se om brännaren behöver startas pga varmvattenanvändning. Det kluriga är bara hur man skall göra villkoret. Temperaturen sjunker 10 grader och brännaren inte är startad starta brännare isofall. Risken är att man kommer starta brännaren för sent och inte hinna kompensera varmvattentappningen.
Janfire Flex-A
-
- Fröträd
Spännade.bränndal skrev:Blir nog provkörning av pannstyrningen ihelgen ....
Min tanke var att styrningen skulle bero på vilken panntemperatur man har för tillfället. Alltså, om man ligger nära den undre hysteres-gränsen skall man trigga på en mindre temperatursänkning än om man ligger längre ifrån. Detta kommer naturligtvis ibland att ge onödiga starter när man använder mycket varmvatten nära den undre hysteres-gränsen men slutar tappa varmvatten innan man når den undre gränsen.bränndal skrev:Det kluriga är bara hur man skall göra villkoret. Temperaturen sjunker 10 grader och brännaren inte är startad starta brännare isofall. Risken är att man kommer starta brännaren för sent och inte hinna kompensera varmvattentappningen.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en tidsberoende hysteres. Om man vet med sig att duschen används mest mellan vissa klockslag skulle man kunna ha en mindre hysteres då, fast med samma övre gräns förstås. Kräver mycket regelbundna vanor för att vara kosnadseffektivt.
Om det bara är komforten man är ute efter kan man naturligtvis använda en ack-tank (om man har plats och råd).
Magnus Olofsson
Inte så dum idé, kanske inte minska hysteresen utan köra upp panntempen högre, typ 90-95 grader mot vanliga 80 från 0600 till 0730 och på kvällen 2000 till 2130. Beror iochförsig lite på hur man bereder varmvattnet, jag har inbyggd beredare på 100 liter så för mig lönar det nog sig att höja panntempen cika en timme innan maxförbrukning uppstår, har man varmvattenslinga så kanske man inte behöver höja tempen så mycket innan.tidsberoende hysteres
Janfire Flex-A
Jag har haft en tanke på att helt enkelt styra panntempen från framledningstempen, finns ju ett intimt samband där
.
Tänkte mig att bara ha en enkelt brytning så att t:ex när FLT ligger över 50 grader så jobbar pannan upp acktanken till 80 grader, när FLT är under 50grader så jobbar den upp tanktempen till 65 grader.
lite "low tech", men jag inbillar mig att strålningsförluster m.m. borde bli mycket lägre under höst/vinter/vår på det viset.
Har tänkt mig lösa det med NTC resistorer och lite diskreta komponenter på ett prototypkort. Borde inte ens vara svårt att göra det steglöst i övergången heller men har inte tittat så DJUPT på det än. Jag hade med andra ord tänkt låta shuntstyrningen vara ifred som den är idag och bara styra hur varmt acktanken skall laddas upp beroende på framledningstempen.

Tänkte mig att bara ha en enkelt brytning så att t:ex när FLT ligger över 50 grader så jobbar pannan upp acktanken till 80 grader, när FLT är under 50grader så jobbar den upp tanktempen till 65 grader.
lite "low tech", men jag inbillar mig att strålningsförluster m.m. borde bli mycket lägre under höst/vinter/vår på det viset.
Har tänkt mig lösa det med NTC resistorer och lite diskreta komponenter på ett prototypkort. Borde inte ens vara svårt att göra det steglöst i övergången heller men har inte tittat så DJUPT på det än. Jag hade med andra ord tänkt låta shuntstyrningen vara ifred som den är idag och bara styra hur varmt acktanken skall laddas upp beroende på framledningstempen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Är det någon som har gjort mätning på hur mycket mer det egentligen blir i strålningsförluster när tempen sjunker från 90 grader till 80 grader mot när tempen sjunker från 70 grader till 60 grader.snillet skrev:Tänkte mig att bara ha en enkelt brytning så att t:ex när FLT ligger över 50 grader så jobbar pannan upp acktanken till 80 grader, när FLT är under 50grader så jobbar den upp tanktempen till 65 grader.
Har letat i forumet om någon gjort sådana mätningar men ej lyckats hitta något.
Lite svårt att göra sådan kontroll under realistiska förhållanden. Vill inte gärna prova med att slå av allt , stänga pumpar och ventiler när det är 10 minus ute. I och för sig så kanska jag ska prova göra det i helgen när jag ändå skall koppla om styrningen. Värmer upp pannan till 90 grader, stänger pumpar och ventiler och loggar hur temperaturfallet ser ut för min panna, det borde gå och få en snygg kurva av det sen. Temperaturen på Y axeln och tiden på x, loggning 1 gång per minut. Ska prova, får ta in ved till järnspien i köket innan bara.
Janfire Flex-A
-
- Fröträd
Vågar man köra så högt som till 95? Jag funderar på problemen med skiktning av vattnet och fel i temperaturmätningen. Om man kör upp till 95 borde man väl riskera att vattnet kokar, åtminstone lokalt, i pannan med oljud och annat som följd.bränndal skrev:...köra upp panntempen högre, typ 90-95 grader...
Jag minns att jag provade att elda med ved i min numera pensionerade kombipanna. Råkade köra upp temperaturen lite väl högt och den kvarvarande glöden gjorde så att värmen bara steg och steg.

Magnus Olofsson