Dämpning av pellets vid bulk???
Dämpning av pellets vid bulk???
Håller på att bygga ett pellets förråd. Har någon förslag på dämpning av pellets så den inte går sönder när dom blåser in den. Jag har pratat med en som ev. skulle sätta in en kapat oljefat och sätta in röret i det, och få en liten snurr på pelletsen. Kan det vara något? Jag tror på gummi dukar med olika tjocklekar ca 3st som dämpar i olika steg. Hoppas någon har svar!!!
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Re: Dämpning av pellets vid bulk???
Dett råd gäller för ett förråd med en längd av 3 m och uppåt.
1. Se till att inblåsningsröret sitter i centrum av gaveln och så högt som möjligt.
2. Gör en inblåsningsränna av plåt ca 15 cm bred och något V- formad, montera den omedelbart under inblådningsröret och till ca 0.5 m från bortre gaveln.
3. Sätt en gummimatta ca 20 cm från bortre gaveln mitt för rännan.
4. Gör avluftningen av minst 1 helst 2 st 160 mm spirorör så nära inblåsningen och så högt upp som möjligt. Avluftninen skall ha minst dubbla aren av inblåsningen. 100 mm ( inblås ) = 78.5 . 160 mm = 200
Nu kan man med relativt lågt tryck blåsa pellets och förrådet fyller sig från bakkant och ända upp till taket och fram till inblåsningen

1. Se till att inblåsningsröret sitter i centrum av gaveln och så högt som möjligt.
2. Gör en inblåsningsränna av plåt ca 15 cm bred och något V- formad, montera den omedelbart under inblådningsröret och till ca 0.5 m från bortre gaveln.
3. Sätt en gummimatta ca 20 cm från bortre gaveln mitt för rännan.
4. Gör avluftningen av minst 1 helst 2 st 160 mm spirorör så nära inblåsningen och så högt upp som möjligt. Avluftninen skall ha minst dubbla aren av inblåsningen. 100 mm ( inblås ) = 78.5 . 160 mm = 200
Nu kan man med relativt lågt tryck blåsa pellets och förrådet fyller sig från bakkant och ända upp till taket och fram till inblåsningen

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Ett tips!
När du nu bygger ett förråd så tänk också på att montera ett överfyllnadsskydd. Skulle olyckan vara där så är det bra med en givare och en lampa så att den personen som spakar bulkbilen ser när det blir fullt. Placeringen kan göras så att det finns en buffert på några hundra kg innan förrådet är överfyllt.
När du nu bygger ett förråd så tänk också på att montera ett överfyllnadsskydd. Skulle olyckan vara där så är det bra med en givare och en lampa så att den personen som spakar bulkbilen ser när det blir fullt. Placeringen kan göras så att det finns en buffert på några hundra kg innan förrådet är överfyllt.
Vad för givare hade du tänkt dig ?? Kapacitiv ? Och i såfall hur hade du tänkt koppla in den ??
Kom gärna med förslag.
Kom gärna med förslag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Roli skrev:Vad för givare hade du tänkt dig ?? Kapacitiv ? Och i såfall hur hade du tänkt koppla in den ??
Kom gärna med förslag.
Yes, helt rätt Roli!
En kapacitiv givare kopplat över en lampa.
Finns faktiskt att köpa som tillbehör hos MAFA och säkert kan du få tag i likvärdiga delar från någon lokal elektriker. Drivs med 230 V.
Jag skulle rekommendera att man kopplar denna permanent på nätet då jag är lite osäker på om den håller om man råkar koppla den fel med fasen, som är lätt hänt om du använder dig av stick- kontakt. Beror väl på givarens konstruktion.