Finns det nackdelar med kort pellets?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Finns det nackdelar med kort pellets?

Inlägg av joa »

Det svar jag fått är att man kan få öka på matningen lite, men finns det andra aspekter?

//Jocke
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Skulle va om din anläggning har problem med att det skulle fastna (med det är ju egentligen troligare med lång pellets)

Nä jag tror det är lugnt,,,

Har ofta hört att pelletskaminer är känsliga...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Min erfarenhet är att du får en jämnare, bättre matning till en övermatad brännare. Långa pellets kan ge stopp.
Carla
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 11:24
Ort: Linköping

Inlägg av Carla »

Korta pellets borde ju brinna snabbare och kräva mer syre, risken är väl att de ger mer aska om syret inte räcker, eller stämmer inte det ?
Rent teoretiskt borde ju den exponerade arean per viktsenhet av pelletsen vara proportionell mot syreåtgången för förbränning av densamma. Det borde medföra att justeras inte brännaren så att mer luft tillförs så blir förbränningen sämre och CO halten i rökgasen ökar och det blir mer oförbrännt material (aska) kvar i pannan och koks i brännaren.

Kan detta vara en rimlig teori ?
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Så länge som skruven matar samma mängd/tid så ska inte lufttillförseln ändras. Om pelletarna brinner upp snabbare så resulterar det i att glödbädden blir tunnare, inte att det går åt mera syre.
Carla
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 11:24
Ort: Linköping

Inlägg av Carla »

Men det är nog det som är problemet att pelletarna inte brinner snabbare när det inte finns tillgång till syre, med följden att det blir en oren förbränning.
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
Skriv svar