Sotar någon själv???

Putte.L
Gallringsobjekt

Sotar någon själv???

Inlägg av Putte.L »

Är det någon som sotar själv, vilka regler gäller? Om man gör det själv och man skulle missa att sota, och att det händer något täcker försäkringen det???
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag sotar själv. I min kommun så ska du kunna visa ett papper där du har skrivit i när du har sotat när det görs en brandskydds kontroll.

Man får sådana papper av kommunen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
vilhelm
Späd planta

glöm inte ?????

Inlägg av vilhelm »

glöm nu inte at riksdagen har besluttet at men for sotte sin egen piba men at den skal godkenas av en fagmand en gang pr år :twisted: :twisted: och det skal vere tråt i kraft 2007 :oops: så det blir lige dyrt at sota selv som at lade soteran göre jobben :twisted: :twisted: jag ved har sedet i en lokal bygnads nent :oops: :oops: det er vel för at men skal beskötte de stakels sotera
360 kvm=Huset 246 kvm+garas 60kvm+lehlighet 60 kvm bygt 2005. Panna högfors 17 på 60kv veto stoker 20kv bruger briketter till varmen
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Normalt skall brandskyddskontroll göra varannat år. Man kommer se över de nationella reglerna efter att man sett om detta påverkar brandstatistiken. Brandskyddskontrollen skall ändå utföras parallellt med sotningen (oberoende av vem som utför sotningen).

Normalt skall du ha gått en sotningskurs (hör med räddningsverket i din kommun). Journal skall föras och är ett viktigt dokument vid en brandskyddskontroll eller då en brand inträffat. Därför kan det vara bra att ha den någon annan stans är i pannrummet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Re: glöm inte ?????

vilhelm skrev:glöm nu inte at riksdagen har besluttet at men for sotte sin egen piba men at den skal godkenas av en fagmand en gang pr år :twisted: :twisted: och det skal vere tråt i kraft 2007 :oops: så det blir lige dyrt at sota selv som at lade soteran göre jobben :twisted: :twisted: jag ved har sedet i en lokal bygnads nent :oops: :oops: det er vel för at men skal beskötte de stakels sotera
Brandskyddskontrollen skall göras även om det är sotaren som sotar.
Du tjänar pengar på att sota själv !!
Jøtul I 520 FL
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag sotar själv..betalar dock sotaren för att han ska skriva på protokollet :? . Släpper inte in dom lortgrisarna i pannrummet längre. Väntar på att det ska bli tillräckligt med folk för en ny kurs för egensotning.

/Vednisse
vilhelm
Späd planta

Inlägg av vilhelm »

jeg betaller bare för sotningen da de har det som en servis at kontroler rasten av anlägningen
360 kvm=Huset 246 kvm+garas 60kvm+lehlighet 60 kvm bygt 2005. Panna högfors 17 på 60kv veto stoker 20kv bruger briketter till varmen
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Soteld inträffar ofta efter en sotning så att det är nysotat i en skorsten är ingen garanti för att det inte kommer att börja brinna, när man sotar lukrar man upp damm, sot och tjära så att den blir mer lättantändlig. Har svårt att tänka mig att man inte skulle få nåt från försäkringsbolaget om det skulle börja brinna i skorstenen, kan ju höra med försäkringsbolaget inanan man börjar sota själv vad de tycker. Sköter man inte sotningen som man bör så lär väl sotaren slå larm då han gör brandskyddskontroll vartannat år...
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om man inte sköter sotning eller journal enligt reglerna kommer tillståndet att sota själv att dras in.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissebrun
Prima virke

Inlägg av nissebrun »

..Nu var sotaren här igår och gjorde sitt jobb men jag funderar på att börja sota själv i fortsättningen. Har kollat upp vad som krävs och det som är lite luddigt är att man ska kunna styrka sin kompetens...Hur gör man det ? Funderar på att gå en kurs så är det väl fixat. Utrustning har jag sett i någon katalog för en billig penning. Jula tror jag att det var. Någon som har några tankar eller ideer kring sotning.? Pannan sotar jag ju redan så sotaren tog ju bara skorstenen och rökgången mellan pannan o murstocken. De pengarna kan man ju spara. Mors..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det tar ju max 5 min att springa upp på taket och dra upp o ner viskan några gånger. 2 gånger per år...
Det kan jag gott göra själv. Tycker det är konstigt att inte fler sotar själva.
Jøtul I 520 FL
nissebrun
Prima virke

Inlägg av nissebrun »

Hur gjorde du för att styrka din kompetens när du ansökte om att få sota själv ?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Din kommuns räddningstjänst kan tipsa om sotningskurser (ca 1000:-). De brukra kräva en sådan för att få sota själv.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

nissebrun skrev:Hur gjorde du för att styrka din kompetens när du ansökte om att få sota själv ?
Jag gick en kurs. Men det behövs inte överallt. I bland räcker det med att visa att man kan sota.
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

För mig räckte det med att visa att jag kunde sota, och att jag hade Heta Arbeten samt kunskap i arbete på hög höjd.
Heta arbeten bedömes som god kunskap för kännedom om bränders uppkomst och släckning av desamma och kunskapen om arbete på hög höjd var bra för att de ska slippa spola bort resterna av mig när trillat ner från nocken på 12 meters höjd.
I Alingsås kommun kommer en brandingenjör hem och tittar på anläggningen och pratar med den sökande för att bedöma om den sökande är lämplig att utföra sotningen. Den har bla att göra med anläggningens komplexititet och den sökandes fysiska förmåga.
Alltså är du normal och har typ en panna och en kamin så är det oftast lugnt.
Men är du enbent, rullstolsbunden eller har en en komplex anläggning med ex ett brant plåttak med fyra skorstenar som sju kakelugnar är kopplade till så kanske det ska sotas av yrkesmän.

Som sagt, bedömningen är lokal och individuell.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar