Hastighet på cirkulationspumpen..?

mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Nu har jag kollat lite mer.. Det verkar som om elementen blir varmare i läge 1 och returtemperaturen lägre. Den shuntar ut mer grader vid läge 1. Vid läge 2 "susar" det mer i elementen, lite störande, men temperaturen på elementen är lägre samt returtemperaturen är högre samt att den shuntar ut en lägre temperatur...MEN värmen i huset är i stort sett den samma. Möjligtvis att värmen på läge 1 är lite "hetare"
Men frågan kvarstår, vad är bäst?
KMP UNO -06
Månadsförråd
Castrol
Späd planta

Inlägg av Castrol »

mrEson skrev:Nu har jag kollat lite mer.. Det verkar som om elementen blir varmare i läge 1 och returtemperaturen lägre. Den shuntar ut mer grader vid läge 1. Vid läge 2 "susar" det mer i elementen, lite störande, men temperaturen på elementen är lägre samt returtemperaturen är högre samt att den shuntar ut en lägre temperatur...MEN värmen i huset är i stort sett den samma. Möjligtvis att värmen på läge 1 är lite "hetare"
Men frågan kvarstår, vad är bäst?
Jag har hört att det är bättre med så hög hastighet som möjligt, och därmed lite lägre temp, men jämnare temp i elementen. Teorin bakom detta skulle vara att med heta element så ökar värmestrålningen och på så sätt så trycks en del effekt in i och ut i väggen bakom elementen.

Finns det någon expert som har bra svar på om detta kan stämma?
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om man vill läsa vad som görs av "proffs" så är väl ett hett tips att gå in på exempelvis TA's sida (www.tourandersson.com), välja Swedish, Verktyg och sen handböcker. Finns mycket intresant att läsa där.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar