Måste sotaren kontrollera installationen?

Kalixtus
Ungskog

Re: Måste sotaren kontrollera installationen?

Inlägg av Kalixtus »

När jag ringde för att anmäla till sotaren att jag gått över till pellets (från olja) så sa dom att de måste göra en kontroll av installationen och av rökgaskanalen. Närmare 1500 kr skall det kosta!! Är det så?
Det gjordes en brandsäkerhetskontroll förra våren och det rostfria röret i skorstenen är inte speciellt gammalt.

Måste man anmäla omställningen till pellets till några fler ställen? Försäkringsbolaget?
Hejsan.
Nej det är bara skorstensfejaren som det behöver anmälas till. Jag hade sotaren hos mig för ett par månader sedan. De videofilmade rökröret och pratade lite allmänt om pelletseldning för jag hade också gjort ansökan om att få sota själv. Räkning på 750 kronor kom efter några dagar.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Vad jag förstått av forumsnacket skall brandskyddskontrollen göras med jämna mellanrum (2 år ?).

Är det någon som fått "förlängt" tiden mellan undersökningarna ?

Rent logiskt känns som t ex ett nybyggt hus med syrafast skorsten, välkänd pelletsanläggning etc inte skulle behöva lika täta kontroller som en 100 år gammal murstock med 50 år gammal vedpanna och mycket höga rökgaser... :P

Är de smidiga måntro...(lagen alt sotaren)?

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nej man kan inte få längre tid mellan kontrollerna.

Det är den här som gäller
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2003-11.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vem är ansvarig för att detta görs? Jag har inte hört något från sotaren men som jag läser det här borde det vara gjort senast förra året! Är det upp till en själv att kalla?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Tror inte att det har kommit igång i alla kommuner ännu
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag väntar fortfarande på min första kontroll. Skulle inte förvåna mig om det ligger en lapp om det i brevlådan när man nu har sagt att man ej ännu har fått någon kontroll.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar