Panntemperaturen går upp och ned vid drift med elpatron

Skriv svar
Dr. Flames
Ungskog

Panntemperaturen går upp och ned vid drift med elpatron

Inlägg av Dr. Flames »

När pannan körs med elpatron varierar panntemperaturen hastigt. Till exempel efter att den gått upp till 80 grader kan den rasa ned till 70 grader på bara några sekunder. Förändringarna sker ryckvis.
Pannan låter även som en vattenkokare, dvs man kan höra hur det bubblar från elpatronen.

Är detta ett normalt beteende eller är det nån som vet vad det kan bero på? Är det någon avluftning jag missat?

Vid pelletsdrift märks intre något av detta.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Inte för att jag är så insatt i det men det låter som om den kokar nere vid elpatronerna, antar att det skulle kunna vara anledningen till att tempmätaren får spel också, det kan vara väldigt skiftande temperaturer på olika plaster i pannan när sedan vattnet rör sig så skiftar tempen vid tempgivaren, fast några sekunder låter ruskigt snabbt, tempmätarna brukar vara rätt långsamma, mina brukar i alla fall behöva en 20-30 sekunder för att röra sig 10 grader.

Bara en vild gissning.

Kör du fullt blås på alla elpatronerna eller är det bara en som är igång ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dr. Flames
Ungskog

Inlägg av Dr. Flames »

Det gäller oavsett hur många patroner som körs.

"Några" sekunder skulle kunna vara 20 också.

Jag har haft samma fundering som du, att det är olika värmeskikt som rör sig förbi tempgivaren. Känns lite felkonstruerat om så är fallet dock, är därför intresserad om det är någon som sett nåt liknande på sin panna.

Pannan är för övrigt en Biomatic 20+, kan vara värt att nämna...
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Att pannan låter som vattenkokare vid patrondrift är som här hemma när det börjar närma sig 9Kwh
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar