Laddomat???
Laddomat???
Undrar helt ärligt över denna laddomathysteri som verkar råda! Om man har acktank som man laddar till, varför skall man kosta på sig en laddomat? Varför inte köpa en termisk trevägsventil som jag gjorde för en bråkdel av laddomatpriset som jag gjorde? Funkar perfekt, kört med det sedan -95
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tja..
Laddomat 21 kostar 3400:- hos Rinkaby
Ska du göra samma sak själv (med mostsvarande funktioner så långt det går) så behöver du (med priser från sama ställe så det gåt att jämföra)
Termoventil 758:-
Pump ca 1000:-
Övergång pump-termoventil ca 40:-
Unionventiler (så du kan serva utan att tömma systemet!) 250:-
plus lite rör.. säg 50:-
Kostnad klart under Laddomaten, 2100:- mot 3400:-, MEN hur löser du självcirkulation om strömmen försvinner?
/Jörgen
Ska du göra samma sak själv (med mostsvarande funktioner så långt det går) så behöver du (med priser från sama ställe så det gåt att jämföra)
Termoventil 758:-
Pump ca 1000:-
Övergång pump-termoventil ca 40:-
Unionventiler (så du kan serva utan att tömma systemet!) 250:-
plus lite rör.. säg 50:-
Kostnad klart under Laddomaten, 2100:- mot 3400:-, MEN hur löser du självcirkulation om strömmen försvinner?
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Lägger till en backventil och drar rören på rätt sätt.Kostnad klart under Laddomaten, 2100:- mot 3400:-, MEN hur löser du självcirkulation om strömmen försvinner?
Dom 100-lapparna man tjänar på att inte köpa ett färdigt laddpaket har man igen på den enklare installationen. färre skarvar mm.
/Vednisse
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Det har jag tänkt på och ordnat för för länge sedan, men inte tänkt på ändå om du förstår...eller inte....har väl tagit det för givet....försvinner strömmer vilket det har gjort hos oss kanske 2 ggr de senaste 10 åren och då har det kanske varit borta en halvtimme på sin höjd, säg en timme då. Ena gången var iallafall på sommarhalvåret. Sedan flera år så har jag en omvandlare från 12v.likspänning -230 volt växelspänning och om det mot förmodan skulle hända ett längre strömavbrott så kopplar jag detta med några enkla handgrepp till pannan från bil/husbil/husvagnsbatteriet. Funkar kanon.joeri91942 skrev:Tja..
/Jörgen
Missförstod jag din fråga? kanske ser jag när jag läser tillbaka. Alla mina rör mellan panna och acktankar är dragna under tak och jag har beredare och shunt i tankarna. Har inte upplevt någon självcirkulation efter avslutad eldning, som ju motsvarar elavbrott, inte mer än att en del värme försvinner upp till exp.kärlet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
-
- Pannrumsnisse!
En riktig laddomat är väl kanske att föreslå ,denna fungerar även under strömavbrott.Det kanske inte är många som förstår hur en laddomat fungerar?
En jämförelse med och utan Laddomat..
Utan Laddomat får man ingen skiktning varken vid laddning eller urladdning. Laddningen får ofta avbrytas innan hela tanken är varm och får då endast ut ca 20 kWh energi ur en 500 liters tank vid sänkning av temperaturen från 70°C till 35°C. I detta fall räcker inte varmvattnet märkbart länge.
Med Laddomat kan man sänka temperaturen från 80° till 30°C på hela volymen, tack vare att skiktningen bibehålls. Därigenom får man ut ca 30 kWh, dvs 50 procent mer energi ur samma tank innan varmvattnet blir för kallt.
Ved Profilen....
Utan Laddomat får man ingen skiktning varken vid laddning eller urladdning. Laddningen får ofta avbrytas innan hela tanken är varm och får då endast ut ca 20 kWh energi ur en 500 liters tank vid sänkning av temperaturen från 70°C till 35°C. I detta fall räcker inte varmvattnet märkbart länge.
Med Laddomat kan man sänka temperaturen från 80° till 30°C på hela volymen, tack vare att skiktningen bibehålls. Därigenom får man ut ca 30 kWh, dvs 50 procent mer energi ur samma tank innan varmvattnet blir för kallt.
Ved Profilen....
Vad är det du skriver egentligen!? Skygglappar eller försäljare? Det är ju nästan så att jag börjar ångra att jag pm:a dig! Utan laddomat får du ingen skiktning varesig vid laddning eller urladdning....Laddningen får ofta avbrytas innan hela tanken är varm... Näe vet du vad , nu får du allt förklara dig!Ved Profilen skrev:En riktig laddomat är väl kanske att föreslå ,denna fungerar även under strömavbrott.Det kanske inte är många som förstår hur en laddomat fungerar?
Utan Laddomat får man ingen skiktning varken vid laddning eller urladdning. Laddningen får ofta avbrytas innan hela tanken är varm
Ved Profilen....
Laddomativrarna undrar jag om de vet någe överhuhudtaget..... Funkar väl lika bra som en termisk ventil under strömavbrott, och pump har ju bägge systemena som går på ström.... laddomativrarna tror väl kanske att termiskaventilerna är lika dumma som de att de kopplar efter "kopplingsbilden" dvs. i botten till pannan.... till skillnad mot mig som har kopplat den termiska ventilen i toppen på pannan dit värmen kommer först, har testat och vattencirkulationen kommer i gång vid självdragseldning i min panna med omvänd förbränning utan elförsörjning. Har ej mätt verkningsgrad men antar att den är kass vid denna sorts eldning.
-
- Pannrumsnisse!
Tycker att denna förklaring räcker.leifa.k skrev:Laddomativrarna undrar jag om de vet någe överhuhudtaget..... Funkar väl lika bra som en termisk ventil under strömavbrott, och pump har ju bägge systemena som går på ström.... laddomativrarna tror väl kanske att termiskaventilerna är lika dumma som de att de kopplar efter "kopplingsbilden" dvs. i botten till pannan.... till skillnad mot mig som har kopplat den termiska ventilen i toppen på pannan dit värmen kommer först, har testat och vattencirkulationen kommer i gång vid självdragseldning i min panna med omvänd förbränning utan elförsörjning. Har ej mätt verkningsgrad men antar att den är kass vid denna sorts eldning.
Jag har åxo byggt min egen laddomat själv.Fungerar klockrent.
Du har aldrig pm mig???
http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 25 mar, 2007 18:04, redigerad totalt 1 gånger.