Kramforspannan..Bibehålla värmen i acctanken............

Här diskuteras allt kring vedeldning
lordxenon
Ungskog

Kramforspannan..Bibehålla värmen i acctanken............

Inlägg av lordxenon »

Jag har en Kramforspanna och en acctank på c:a 1,5-2 kubic.
Om jag eldar upp acctanken till 90 grader, och startar värmen till elementena, så tar det bara ett par timmar innan varmvattnet är slut.
Är det någon som har varit med om samma problem, och kanske har en lösning till det.

Jag har försökt på alla möjliga sett att ställa in pannan och tanken, men utan resultat.

Någon som har någon idé om vad man ska göra?
Jag har inte orken att vara vaken hela nätterna för att elda. Men sammtidigt är det jobbigt att vakna med 11 grader inne.

Tacksam för förslag om vad man kan göra........
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Hur stort är huset, isolering etc.
Shunt styrning m.m.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

Huset är på c:a 200 Kvm. Det är ett sutteränghus. Byggt -69-70
Det är isolerat med gullfiber, Finns inge läckage ut på vinden, inte om man kollar på taket, för all snö ligger kvar när man eldar.
Jag har manuell shuntstyrning. En schunt sitter direkt ovanför pannan, den styr jag varmvattnet till acktanken. Man kan ställa in den så att pannan får tillbaks en del av varmvattnet, så den slipper värma upp allt det kalla vattnet som den får i sig.
Sen har jag en shunt som jag kontrolerar ut till elementena. Den har jag alltid på 10 (fullt ut) för att den ska få tillbaka varmt vatten i tanken igen.
Sen har jag pumpen som jjag har testat att ha på 1, 2, eller 3. Ingen förendring.
Nu står den på 2.

//L
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

lordxenon skrev:Huset är på c:a 200 Kvm. Det är ett sutteränghus. Byggt -69-70
Det är isolerat med gullfiber, Finns inge läckage ut på vinden, inte om man kollar på taket, för all snö ligger kvar när man eldar.
Jag har manuell shuntstyrning. En schunt sitter direkt ovanför pannan, den styr jag varmvattnet till acktanken. Man kan ställa in den så att pannan får tillbaks en del av varmvattnet, så den slipper värma upp allt det kalla vattnet som den får i sig.
Sen har jag en shunt som jag kontrolerar ut till elementena. Den har jag alltid på 10 (fullt ut) för att den ska få tillbaka varmt vatten i tanken igen.
Sen har jag pumpen som jjag har testat att ha på 1, 2, eller 3. Ingen förendring.
Nu står den på 2.

//L
Du har väl inte shunten öppen för fullt till elementena?
Då blåser du ju ur acktanken direk som du själv beskriver?
Har du någon varmvattenberedare i tanken?Eller är det slavtank?
Som jag förstår tar du ut värmen till huset från pannan.

Stämmer det??

Ved Profilen.
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

Jag har testat att ha den öppen för fullt, och att ha den öppen till hälften ungefär, men jag får samma resultat oavsett vart jag ställt shunten.

Har jag den fullt öppen, så tar det bara nån timme innan det är slut, och om jag har den öppen till hälften, så blir det ungefär samma tidsrymd innan det är slut.

Sen en fråga till: Vad ska man ha pupmpen på för inställning?
1, 2 eller 3a:n?

Jag vet facktiskt inte om det är en varmvattenberedare i den eller inte. jag tar varmvattnet till elementena från acktanken, sen går det 2 rör för varmvattnet från acktanken med.................

Pannan värmer bara upp vattnet sen skickar det över det till acktanken.......
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Har du någon pump som matar från panna till tank? I så fall, stänger du av den när du har eldat klart?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

joeri91942 skrev:Har du någon pump som matar från panna till tank? I så fall, stänger du av den när du har eldat klart?

/Jörgen

Japp det har jag, men den startar bara när temperaturen uppnåt 90 grader, om jag ställer in den på det.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Shunt till elementen ska dras ner och minska till lägsta hastighet.

Elementkretsen: var tar du utgående respektive retur anslutningarna på acktanken?

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

Pellfan skrev:Shunt till elementen ska dras ner och minska till lägsta hastighet.

Elementkretsen: var tar du utgående respektive retur anslutningarna på acktanken?

/P
Ok.
Utgående är i toppen, och returen är i botten....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

lordxenon skrev:Jag har testat att ha den öppen för fullt, och att ha den öppen till hälften ungefär, men jag får samma resultat oavsett vart jag ställt shunten.

Har jag den fullt öppen, så tar det bara nån timme innan det är slut, och om jag har den öppen till hälften, så blir det ungefär samma tidsrymd innan det är slut.

Jag vet facktiskt inte om det är en varmvattenberedare i den eller inte. jag tar varmvattnet till elementena från acktanken, sen går det 2 rör för varmvattnet från acktanken med.................

Kan inte du lägga ut några bilder på detta,då är det lättare att hjälpa dig?
Du förklarar i skrift hur ditt system fungerar,andra läser och skall försöka förstå?Då blir det många olika tänkanden..Samt många olika svar!!

Tag några bilder på din anläggning och lägg ut på forumet,då fixar vi detta.

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!

Re: Kramforspannan..Bibehålla värmen i acctanken............

Inlägg av BG »

lordxenon skrev:Jag har en Kramforspanna och en acctank på c:a 1,5-2 kubic.
Om jag eldar upp acctanken till 90 grader, och startar värmen till elementena, så tar det bara ett par timmar innan varmvattnet är slut.
Är det någon som har varit med om samma problem, och kanske har en lösning till det.

......
Värmen slut i tanken??? vilken temperatur är det i den då ???

11 Grader på morgonen !!! det måste gå åt fruktansvärda mängder energi i ditt hus ,,, vilken typ av ventilation har du ... (självdrag / mekanisk)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

Ved Profilen skrev:
lordxenon skrev:Jag har testat att ha den öppen för fullt, och att ha den öppen till hälften ungefär, men jag får samma resultat oavsett vart jag ställt shunten.

Du förklarar i skrift hur ditt system fungerar,andra läser och skall försöka förstå?Då blir det många olika tänkanden..Samt många olika svar!!

Ved Profilen..
Hur gör jag för att lägga ut bilder då?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

lordxenon skrev:
Ved Profilen skrev:

Ved Profilen..
Jag är själv dålig på detta men det är säkert någon som kommer att citera detta inlägg och hjälpa till..

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ladda upp bilderna här
http://xs.to/

Sen skriver du in adressen i meddelandet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lordxenon
Ungskog

Inlägg av lordxenon »

Ved Profilen skrev:
lordxenon skrev:
Ved Profilen skrev: Kan inte du lägga ut några bilder på detta,då är det lättare att hjälpa dig?

Ved Profilen..
Jag är själv dålig på detta men det är säkert någon som kommer att citera detta inlägg och hjälpa till..

Ved Profilen.
Tror att jag fått till det med bilderna nu......

http://xs.to/albums/117121828523068812538297.html
Skriv svar