Stopp i skruven.

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!

Stopp i skruven.

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

jag får drift stopp hela tiden nu.. Sedan ca 1 vecka tillbaka. Verkar som om den senaste leveransen av pellets inte håller måttet och smulas sönder på vägen. :evil: (jag tänker reklamera skiten på måndag). Jag har kört över 10 ton utan problem..

Jag har Thermias skruv, hur gör ni för att rensa den? behöver jag säga att jag har kanske 2,5-3 ton ovan på bottenskruven?

Jag har delat på plast röret och skakat ut så mycket dam & pellets som det bara går.. men efter nån dag så är det stopp igen.. Låsar ni på skruven också?
eller är det bara plast rören som man lossar & drar i sär (svårt o få i sär då skruven är spänd).

Tips i allmänt tas i mot..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Sätt upp ett litet veckoföråd och kör med sålänge...

försök sedan reklamera skiten (ifall den nu är så kass som du säger)
går inte det får du väll försöka skyffla över till lilla förådet eller köra med driftstopp..

Har du gjort rent skruven innan du fyllde på på nytt efter dina 10ton körda?

Går det att ta isär skruven som går från förådet till pannan eller är det den i förådet som krånglar?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Det är många goda inlägg på tråden
"Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?"

På denna tråd har jag har skrivit en hel del om dom problem som kan uppstå med flexskruvor och hur man kan avhjälpa enkelte av problemen.

I et årsförråd vill sikting uppstå i förrådet när pellets raser nedåt. Plötsligt kommer en mängd spån ut av silo och ner i skruven. Dette sker inte direkt efter fyllning av förrådet men efter några tons förbrukning. Om skruven har hög fyllningsgrad, vil pellets krossas i skruven och då blir allt bare värre. Pelletskvalitet kan invärka men skruven borde klara av pellets med något spån.

Hälsningar från Norge.
Producent av pelletspumpar
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Stopp i skruven.

Inlägg av Karla1 »

Per-Erik skrev:Hejsan..

jag får drift stopp hela tiden nu.. Sedan ca 1 vecka tillbaka. Verkar som om den senaste leveransen av pellets inte håller måttet och smulas sönder på vägen. :evil: (jag tänker reklamera skiten på måndag). Jag har kört över 10 ton utan problem..

Jag har Thermias skruv, hur gör ni för att rensa den? behöver jag säga att jag har kanske 2,5-3 ton ovan på bottenskruven?

Jag har delat på plast röret och skakat ut så mycket dam & pellets som det bara går.. men efter nån dag så är det stopp igen.. Låsar ni på skruven också?
eller är det bara plast rören som man lossar & drar i sär (svårt o få i sär då skruven är spänd).

Tyvärr så är det så här med längre skruvar!
Jag skulle gå på Rolbi:s resonemang.

Du kommer att finna mer info i den gamla tråden om du läser mer där.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Per-Erik skrev:Hejsan..

Du skriver inte exakt hur ditt förråd och skruv är byggt ej heller om du konstruerat det själv. Här följer några råd:

Vid fler än en intagsöppning se till att ha avstängningsluckor och bara en öppen i taget Bra att ha en avstängning även vid en öppning när skruven krånglar. Gör en tryckavlastning ca 30 cm upp över varje öppning.
Se till att det är rätt innerrör i spiralen i botten på förrådet. Finns det en horisontell del i början på skruven måste alltid pellersmängden reduceras innan stigningen.
Om stora problem föreligger har det visat sig vara bra med ett rör med mindre innerdiameter ( 61 mm i stället för 69 mm )
Får du ingen ordning på problemet är nog enda lösningen att låna 2 raka skruvar och ett veckoförråd och borra hål i förrådet och trycka in en skruv i pelletsen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:I et årsförråd vill sikting uppstå i förrådet när pellets raser nedåt. Plötsligt kommer en mängd spån ut av silo och ner i skruven. Dette sker inte direkt efter fyllning av förrådet men efter några tons förbrukning.
Jo, det vill jag lova. Håller just nu på med att "köra upp" de sista 500-600 kg pellets ur förrådet. Och precis som förra gången så är det J-VLIG med spån och damm kvar i pelletsen mot slutet.

Denna vecka har jag bytt filter 3 ggr, varav ett efter stopp i matningen kl 4:45 på morgonen........ Mängden fin material är just nu så hög att rasvinkeln på pelletsen ligger kring 80-85 grader. Man måste röra om bland pelletsen för att få ut den sista "skiten", som stället till det i sugarens filter.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla1 skrev: Jag skulle gå på Rolbi:s resonemang.

Du kommer att finna mer info i den gamla tråden om du läser mer där.
Tackar, Karla - och grattis med ny profil!!!!!!!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag kan nu nästan inte ha ett bättre pelletssystem i transportväg från bulkförrådet fram till pannan. Med den senaste investeringen av den vertikala "pelletspumpen" så löste det också problemet med ojämn matning från mellanförrådet fram till brännaren. Som oftast orsakas av för mycket spån mm i vanliga skruvar.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

kurre_44 skrev:
Se till att det är rätt innerrör i spiralen i botten på förrådet. Finns det en horisontell del i början på skruven måste alltid pellersmängden reduceras innan stigningen.
Som Kurre skriver så skall fyllningen i skruven inte vara 100% i innloppsdelen. Den bör alra hälst ligga mycket lägre. Även om man klarer av att hålla fyllning låg i starten på skruven, vil vinkeln på lutande skruv avgöra om skruven går full. När vinkeln ökar mer än 15 grader, vil pellets "rinna" tilbaks i skruven så att skruven blir full. När fyllning går upp mot 100% börjar pellets att rotera rundt med spiralen i skruven. Detta går att köra med men det behövs till tider stor motorkraft så att pellets kan krossas til spån så att fyllningsgraden igen går ned. Då kan skruven gå ett tag till för samma sak händer igen.

Om du kan beskriva vart skruven tätar sig, om du hör smällar, hur många böjer du har, vinkel etc., så blir det lättare att hjälpa dig.
Det är inte säkert att du har problem i innloppet til skruven men det kan vara i slutändan i skruven och sen förplantar problemen sig bakåt.
Skriv svar