När har man en optimal förbränning?

Skriv svar
matrixman
Späd planta

När har man en optimal förbränning?

Inlägg av matrixman »

I och med att temperaturen har gått mellan +5 till -10 så har jag vart tvungen att justera upp effekten på brännaren. Höjde matningen och ökade fläkten. Med den lägre effekten vart det bara en eller två omstarter på ett dygn men jag märkte egentligen inte mycket av det i huset förutom att pannnan bara kom upp i ca 65 grader. När jag ökar effekten hamnar man på ca 10 starter per dygn.

Vad jag egentligen undrar är när det går åt minst pellets.

Är det när man har få starter men väldigt långa gångtider eller är det mer ekonomiskt att köra på ca 10-15 starter med högre effekt, brännaren får ju då "vila" lite mellan varven.

Mvh Oskar

/Jag har en gammal oljepanna med en en eurofire brännare installerad./
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vad jag har förstått så är en jämn förbränning med få starter bäst då varje start kostar. Detta är anledningen till att min bränanre har ett högeffeks och ett lågeffektsläge (förlänga gångtiden så att starterna blir färre). Det som kan vara negativt med en låg effekt är att matningen kan bli ojämnare. Jag har själv tvingats koppla bort lågeffekten då förbränningen ibland blir så ojämn att brännaren stannar.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
matrix
Gallringsobjekt

Inlägg av matrix »

Men annars kan man tänka som så att alla starter gör av med en stor mängd pellets?

om man hittar läget där det är så få starter och värmen i pannan håller en ok temperatur så har man optimerad konsumtionen av pellets?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Borde vara så.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Vad får du för rökgastemperatur på låg effekt? Jag har liknande problem. Kör jag på låg effekt, 9kW, så får jag skapliga gångtider men rökgastemperaturen ut från pannan blir 120 grader och säkert en massa skadlig kondens i skorstenen. Har nu ändrat till ca 11,5 kW effekt med rökgastemperatur på 135-140 grader. Vid nollgradig temperatur ute och en hysteres på 79-69 grader går pannan bara korta stunder. För att få längre gångtider skulle man behöva en acktank eller...?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jaa, men köp en oisolerad, inte alltför stor, isolera själv med 30cm mineralull eller mera. All sorts av "underhållfyr" är av ondo när det gäller verkningsgrad, det gäller iofs. även många start och stopp.....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

För att ta rygg på rubriken...även om det är en annan vinkling...

Jag har funderat kring detta på optimal förbränning (inställd med hjälp av rökgasinstrument)...

Är det 1 enda inställning som är den optimala (X luft vid Y bränsle) eller är det flera inställningar som ändå skulle ge "optimala resultat" (CO, CO2-halt inom gränsvärdena) ?

Dvs att det vid en annan injustering skulle kunna bli Z luft och W bränsle när rörkrökaren går ifrån brännaren och stuckit till mig ett fint protokoll...

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

Jag har för mig att det finns tester här på forumet att det är mest lönsamt att köra på hög effekt.

Men det är ju bara o söka här på forumet för jag vet att denna fråga har varit uppe innan...

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 6rbrukning
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Paddington, massor av inställningar skulle ge optimal förbränning fast vid olika kW...optimal förbränning men med svag effekt eller optimal förbränning med stor effekt och allt där imellan... :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Man strävar efter målsättningsvärden som exempel:
CO2 12- 13%
O2- 8-8,5%
CO 100- 300ppm

Det har blivit lite naturligt för pelletseldning att man lagt dessa värden inom denna ram då dom flesta brännare inte klarar av högre CO2 än 13% längre tid utan att det börjar sota.

Sedan om du kör på låg effekt eller hög så varierar det väldigt lite på själva förbränningsverkningsgraden när du mäter dig fram med ett instrument. Det är väl också lite anpassning till vilken panna man har. Jag kan hålla med om att kör man på lägre effekt så blir matningen oräknelig då skruven matar som jämnast på halva varv om du jämför med KMP:s skruv. Du har även detta fenomen på Bionordic Viking B16. En av orsakerna till att man låst startvarvet på B16 i PLC:n. 3,7 sek om jag inte minns fel.
daboia
Frö

Inlägg av daboia »

Jag har kopplat pannan till en 500 liters acctank. Provade först att ställa in brännaren (tosbybrännaren) på en låg effekt för att få så långa brinntider som möjligt. Testade sen att ställa upp brännaren från 9 Kw till 20 Kw och upptäckte att den drar mycket mindre bränsle.
Min slutsats är att den går på bäst verkningsgrad vid maxlast. Problemet med allt för låga temperaturer i skorstenstoppen blev också mindre.
daboia
Frö

Inlägg av daboia »

Jag har kopplat pannan till en 500 liters acctank. Provade först att ställa in brännaren (tosbybrännaren) på en låg effekt för att få så långa brinntider som möjligt. Testade sen att ställa upp brännaren från 9 Kw till 20 Kw och upptäckte att den drar mycket mindre bränsle.
Min slutsats är att den går på bäst verkningsgrad vid maxlast. Problemet med allt för låga temperaturer i skorstenstoppen blev också mindre.
Brännaren gör dock samma antal starter men går kortare tid varje gång.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Det är ju de'.... skulle jag vilja påstå, att desto större "spännvidd" i brännarens effekt desto sämre verkningsgrad i de lägre effekterna. Jag menar, Torsbybrännaren/TB mini, samma brännare, 4-24kwh i effekt på denna stora rosteryta, dessutom med bara primärluft... kan aldrig funka bra över hela effektregistret! Skillnad är ju om man har acktank/tankar man laddar så blir det ju bra om man eldar på hårt. Annars så är ju brännaren hyfsat prissatt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar